مجلات «خانواده سبز و بدنسازی» در کنار روزنامههای «جام جم و خبر ورزشی» جزو مطبوعات محبوب مردم کرمان در یک نظرسنجی شناخته شده است.
گزارش صدای زرند به نقل از ایسنا، بنا بر نتایج نظرسنجی مرکز ملی مطالعات و سنجش افکار عمومی از شهروندان کرمانی درباره الگوی مصرف و میزان استفاده آنها از مطبوعات که در مهرماه سال ۱۳۹۳ از تعداد ۴۰۰ پاسخگو با روش میدانی و با استفاده از ابزار پرسشنامه انجام پذیرفته مشخص شد که در زمینه کسب اخبار و اطلاعات از رسانههای مختلف، میزان استفاده از مطبوعات در جایگاه چهارم و درخصوص اعتماد رسانهها هم مطبوعات بعد از صداوسیما و شبکههای اینترنتی در جایگاه سوم قرار دارد.
بنا بر این گزارش، مهمترین شیوه دسترسی پاسخگویان به مطبوعات (روزنامه و مجلات) خرید شخصی بوده و میانگین میزان مطالعه روزنامه توسط خوانندگان مستمر آنها ۳۴.۳ دقیقه در شبانهروز است. میزان هزینه پرداختی هم ماهانه برای خرید روزنامه ۱۲ هزار تومان و برای مجله ۱۱هزار و ۶۲۸ تومان است. مهمترین روزنامههای مورد مطالعه پاسخگویان در بخش روزنامههای غیرورزشی به ترتیب «جامجم و ایران» و در میان روزنامههای ورزشی «خبر ورزشی» و با فاصلهای ۱۰ درصدی روزنامههای «نود و گل» هستند و در بین مجلات هم دو مجله «خانواده سبز» به عنوان مجله غیر ورزشی و «بدنسازی» به عنوان مجله ورزشی بالاترین خواننده را نسبت به سایر مجلات دارا هستند.
گزارش حاضر که به سفارش معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده، مشخص کرده که در بین شش رسانه مطرح شده یعنی صداوسیما، روزنامهها و سایتهای متعلق به آنها، مطبوعات خارجی، شبکههای ماهوارهای، رادیوهای خارجی فارسی زبان و پایگاههای اطلاعاتی اینترنتی، بیشترین استفاده پاسخگویان از صداوسیما با میانگین رتبهای ۲.۱۴ از ۴ و کمترین میزان استفاده هم مربوط به مطبوعات خارجی با میانگین ۰.۵۱ از ۴ است. میانگین میزان استفاده از مطبوعات جهت کسب اخبار و اطلاعات معادل ۰.۹۲ از ۴ است که در مقایسه با منابع مختلف مطرح شده در رتبه چهارم میزان استفاده قرار دارد. درخصوص میزان اعتماد پاسخگویان به این رسانهها هم بالاترین میزان اعتماد به صداوسیما با میانگین رتبهای ۲.۶۲ از ۵ و کمترین میزان میانگین که معرف کمترین میزان اعتماد به رسانههای فوق است هم به مطبوعات خارجی با رقم میانگین ۱.۳۲ از ۵ مربوط است. میزان اعتماد پاسخگویان به مطبوعات هم با رقم میانگین ۲.۲ از ۵ بعد از پایگاههای اطلاعاتی اینترنتی در جایگاه سوم قرار دارد.
از پاسخگویان خواسته شد تا میزان استفاده خود را از رسانههای مختلف جهت کسب اطلاعات بیان کنند که در رابطه با صدا و سیما ۱۷.۸ درصد گفتهاند که همیشه، ۲۵ درصد بیشتر اوقات، ۲۳.۱ درصد گاهی و ۲۲.۶ درصد هم به ندرت از این رسانه جهت کسب اخبار و اطلاعات بهره میبرند. علاوه براین ۱۱.۷ درصد هم اصلاً از این رسانه استفادهای نمیکنند.
از شبکههای ماهوارهای نیز ۱۶.۲ درصد پاسخگویان این پژوهش همیشه، ۱۵.۹ درصد بیشتر اوقات، ۱۲.۹ درصد گاهی، ۱۲.۶ درصد بندرت و ۴۲.۲ درصد هم جهت کسب اطلاعات و اخبار گوناگون هرگز استفادهای نمیکنند.
در رابطه با میزان اعتماد پاسخگویان به رسانههای مختلف، ۲۷.۶ درصد به صداوسیما اعتماد بسیار زیاد و زیادی داشته، میزان اعتماد ۳۷.۵ درصد تاحدی، ۱۴.۶ درصد کم و بسیارکم و میزان اعتماد ۱۶.۳ درصد هم هیچ است. در خصوص شبکههای ماهوارهای هم اعتماد ۱۷.۹ درصد به این رسانه بسیار زیاد و زیاد، ۱۷.۱ درصد تاحدی، ۲۱.۸ درصد کم و بسیارکم و ۳۴.۴ درصد هم هیچ اعتمادی به شبکههای ماهوارهای ندارند.
همچنین نتایج مربوط به دلایل پاسخگویان جهت خرید «روزنامه» هم نشان میدهد که کسب اخبار و اطلاعات روز ایران با ۲۵.۶ درصد، کسب اخبار استان و شهر محل سکونت با ۱۴ درصد و افزایش اطلاعات عمومی با ۱۲.۶ درصد مهمترین دلایل افراد جهت مطالعه روزنامه است.
در مورد بخشهای مختلف روزنامه هم نتایج نشان میدهد که در میان موضوعات مندرج در روزنامههای کشور، بیشترین میزان علاقهمندی پاسخگویان با ۱۶.۳ درصد به بخش حوادث، ۱۲.۷ درصد به بخشهای سیاسی و ۱۰.۵ درصد هم به مطالعه تیترهای روزنامهها مربوط است.
درخصوص ویژگیهای یک روزنامه مناسب هم نتایج تحقیق نشان میدهد، ۲۵.۴ درصد پاسخها مربوط به صحت مطالب روزنامه و ۱۶.۶ درصد شفاف سازی اخبار است.
در این رابطه، میانگین نمرات داده شده آنها هم به عملکرد روزنامهها در سطح کشور بطور میانگین ۱۴.۱ است که اگرچه ۴۱ درصد نمرات در حد ۱۵ تا ۱۶ است، اما با افزایش میزان درآمد ماهانه خانوار از میزان نمرهدهی پاسخگویان به عملکرد روزنامهها در یک سال اخیر کاسته شده است.
در بخش مربوط به الگوی حضور در شبکههای اجتماعی آنلاین هم نتایج پژوهش نشان میدهد که گذشته از ۶۲ درصدی که هرگز از شبکههای اجتماعی آنلاین استفاده نمیکنند، ۱۳.۷ درصد همیشه و ۱۵ درصد گاهی از این شبکهها بهره میبرند. بیشترین حضور افراد در شب و به طور میانگین۲.۶ ساعت در شبانهروز است.
مهمترین وسیله اتصال پاسخگویان به شبکههای اجتماعی تلفن همراه با ۴۷.۳ درصد، بعد از آن کامپیوترهای شخصی با ۱۸.۷ و کامپیوترهای شخصی و تلفن همراه با ۱۲.۷ درصد فراوانی است.
براساس این پژوهش مهمترین دلایل استفاده پاسخگویان از این شبکهها هم سرگرمی و تفریح با ۲۹.۴ درصد و برقراری تماس با دوستان با ۲۱.۹ درصد فراوانی است.
همچنین در رابطه با میزان استفاده پاسخگویان از خدمات پست الکترونیکی و نرمافزارهای خبری نصب شده بر روی تلفنهای همراه هم اگرچه ۳۹.۷ درصد اصلاً از پست الکترونیکی استفاده نمیکنند، اما میزان استفاده ۱۱.۲ درصد همیشه و ۱۳ درصد بیشتر اوقات است. این درصدها در رابطه با نرمافزارهای نصب شده بروری موبایل هم به گونهای است که ۶۱.۶ درصد از آنها هرگز استفاده نکرده و تنها ۹.۱درصد همیشه و ۱۳ درصد هم گاهی استفاده میکنند.
میانگین سنی پاسخگویان به این نظرسنجی ۳۴ سال بوده و سطح تحصیلات ۵۸ درصد آنها فوقدیپلم و لیسانس و ۲۵ درصد نیز دارای سطح تحصیلی دیپلماند که البته میانگین سطح تحصیلات برای آنها ۱۶ سال محاسبه شده است.
انتهای پیام/
معراج عشق، کاری ارزشمند از یکی از مدیران زرندی است که کمتر کسی از وجود آن اطلاع دارد.
سید رضا حسینی نژاد، با اشاره به اینکه ایده های دستگاه قضایی شهرستان زرند در برگزاری جشنواره های متعدد از جمله نخستین دوره جشنواره ملی هنر دینی “تبار” نمونه ای از کار فرهنگی تمیز و بهره گیری از هنر دینی در پیشگیری از جرایم و آسیب هاست، گفت: روابط عمومی ها می توانند با فضاسازی مناسب زمینه استفاده از هنر دینی را ترویج دهند.
حجت الاسلام والمسلمین مهدی شجاعی گفت: چه بسا جامعه ای ثبات اقتصادی و قدرت دفاعی لازم را در عرصه های مختلف نداشته باشد اما از جهت اعتقادی و دینی اقتدار خود را حفظ کرده باشد، جامعه ای مقتدر باشد و مثال روشن این موضوع در دنیای امروز، غزه است.
ابوالفضل فرحبخش گفت: در مجموع ۸۱۳ اثر هنری توسط ۲۲۸ هنرمند به دبیرخانه نخستین دوره جشنواره ملی هنر دینی “تبار” در شهرستان زرند ارسال شده است که براساس آرای هیات داوران، برگزیدگان این جشنواره انتخاب شده اند.
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال نظر