کرمان با بهشت معادن فاصله دارد

معاون امور معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: این استان بهشت زمین شناسی کشور است و هنوز تا بهشت معادن فاصله زیادی داریم.

معاون امور معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: این استان بهشت زمین شناسی کشور است و هنوز تا بهشت معادن فاصله زیادی داریم.

 

کرمان با بهشت معادن

 

به گزارش صدای زرند به نقل از ایرنا، مهدی حسینی نژاد روز شنبه در نشست خبری افزود: حدود شش هزار محدوده ثبت شده از جمله درخواست ثبت محدوده، پروانه اکتشاف، گواهی کشف و در نهایت پروانه های بهره برداری در این سازمان موجود است که باید تعیین تکلیف شوند.

 
وی گفت: تاکنون از این تعداد ۳۳۰ پروانه معدنی فعال در استان صادر شده که سالانه نزدیک به ۵۶ میلیون تن انواع مواد معدنی از این معادن برداشت می شود.

 
وی بیان کرد: مس سرچشمه بطور میانگین ۲۵ میلیون تن در سال و گل گهر سیرجان نزدیک به ۱۷ میلیون تن بیشترین استخراج را دارند.

 
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان افزود: سنگ آهن جلال آباد زرند چهار میلیون تن، کرومیت در شمال استان ۷۰ هزار تن و زغالسنگ حدود ۶۰۰ هزار تن استخراج می شود.

 
وی تصریح کرد: نزدیک به ۹۹.۶ درصد استخراج مربوط به این شرکت های بزرگ و فقط چهار دهم درصد برای سایر معادن است.

 
حسینی نژاد گفت: چهار زون اصلی مس، آهن، زغالسنگ و کرومیت در استان وجود دارد و ۱۲۰ میلیون تن ذخیره قطعی زغال سنگ است.

 
وی ذخیره سنگ آهن استان کرمان را ۲.۱ میلیارد تن اعلام کرد و افزود: بهره برداری کامل از زنجیره تولید فولاد استان تا سال ۹۶ از جمله برنامه های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان است. وی اظهار کرد: تولید کنونی زغالسنگ استان ۵۰۰ هزار تن است که در حال حاضر چهار میلیون تن کمبود داریم.

 
معاون امور معدنی و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: معدن خمرود زرند ۳۸ میلیون تن ذخیره دارد که تاکنون استفاده نشده و با وجود نیاز چهار میلیون تنی زغال در استان، سه معدن باب نیزو، خمرود و هجدک غیرفعال هستند.

 
وی بیان کرد: در استان پتانسیل های معدنی و زون های زمین شناسی خوبی وجود دارد و به طور خاص زون های ایران مرکزی که عمدتا زغالسنگ، سنگ آهن، خاک سرخ و روی می باشد در کرمان موجود است.

 
وی با اشاره به ایمنی معادن گفت: در حال حاضر معادن زغالسنگ را برای دریافت تسهیلات برای ایمنی معرفی کرده ایم و ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در این راستا در نظر گرفته شده است.

 
حسینی نژاد بیان کرد: همچنین پیگیری می کنیم طی پنج سال آینده پنج درصد از حقوق دولتی معادن را به بخش ایمنی اختصاص دهیم.

 
وی گفت: تعیین تکلیف محدوده های معدنی یکی از مشکلاتی است که حوزه استان در این زمینه بلوکه شده و اگر بخواهیم این محدوده ها را به مزایده بگذاریم، ۱۰ سال درگیر این کار خواهیم بود.

 
وی افزود: نزدیک به ۳۴ نوع ماده معدنی در این معادن داریم.

 
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: بیشترین درصد ارزش افزوده تولیدات معدنی کشور در استان کرمان است و از ۵۰۰ معدن کشور ۳۳۰ مورد در این استان قرار دارد و ۲۰ درصد مواد معدنی استخراجی کشور نیز از کرمان است.

 
وی بیان کرد: صنایع معدنی کرمان در زمینه آهن پیشرفت داشته و با استخراج بیش از ۱۰ میلیون تن شمش، قطب فولاد کشور خواهد شد.

 
حسینی نژاد گفت: قیمت تمام شده معادن زغال سنگ استان به علت تک خریدار بودن و تعیین قیمت از طرف ذوب آهن اصفهان باعث شده افزایش پیدا نکند و حرکت ما در اکتشافات جدید و بهره برداری از آنها سرعت نداشته باشد و سرمایه دار هم رغبتی برای ورود به این صنایع پیدا نکند.

 
وی افزود: این مسائل باعث شده که این معادن نتوانند در بخش امکانات به روز، تجهیزات معادن و همچنین افزایش امکانات برای کارکنان خود پیشرفتی داشته باشند.

 
حسینی نژاد گفت: شرکت ذغال سنگ نزدیک به چهار هزار نیرو دارد که با این آمار در معادن دیگر جهان به ازای هر شیفت کاری ۹۵ تن استخراج است ولی در معادن کشور ما به ازای هر شیفت کاری یک تن است.

 
وی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات این شرکت اشتغال مازاد است که گریبانگیر آن شده است.

 

وی گفت: امکان کار زیرزمینی به علت مشکل سن نزدیک به بازنشستگی کارکنان وجود ندارد و برای مثال معدن هجدک به علت سابقه بالای کارکنان خود نمی تواند از آنها برای کار در زیر زمین استفاده کند.

 

انتهای پیام/