برای جلوگیری از هدر رفت برق نیروگاه‌های کوچک می‌سازیم

وزیر نیرو گفت: سیاست جدید وزارت نیرو ایجاد نیروگاههای کوچک است اما تولید برق در سایر نیروگاه های بزرگ نیز همچنان در دستور کار دولت است.

وزیر نیرو گفت: سیاست جدید وزارت نیرو ایجاد نیروگاههای کوچک است اما تولید برق در سایر نیروگاه های بزرگ نیز همچنان در دستور کار دولت است.

چیت چیان6


به گزارش صدای زرند ، حمید چیت چیان صبح امروز در مراسم آغاز عملیات اجرایی نخستین نیروگاه سیکل ترکیبی مقیاس کوچک در کشور در شهرستان زرند گفت: به دلیل طولانی بودن فواصل بین نیروگاههای تولید برق، برق زیادی در این مسیرها از بین می رود.

 

 

 وی بیان کرد: نیروگاه زرند در هشت ماه آینده افتتاح می شود و امید است سال آینده وارد مدار قرار گیرد.

 

 

وی افزود: در زمان حاضر، عمده تولید برق کشور در نیروگاه‌های بزرگ انجام می‌شود که در این نیروگاه‌ها برق با استفاده از خطوط انتقال و شبکه توزیع از مسافتی طولانی به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

 

 

وی ادامه داد: بخشی از تولید نیروگاه‌های بزرگ در حین انتقال و توزیع تلف می‌شود به‌طوری که از ۱۰۰ واحد انرژی تولیدی حدود ۲۰ واحد در خطوط انتقال و شبکه توزیع از بین می‌رود.

 

 

چیت‌چیان با اشاره به بازده بالای انرژی در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی مقیاس کوچک، گفت: احداث این نیروگاه‌ها بر این مبنا است که در مراکز مصرف ایجاد شده و بدون استفاده از خط انتقال یا اتصال به شبکه توزیع به مصرف می‌رسد که با انجام این طرح‌ها دست‌کم ۲۰ درصد صرفه‌جویی می‌شود.

 

 

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه سیاست توسعه نیروگاه‌های مقیاس کوچک به معنی عدم نیاز به نیروگاه‌های مقیاس بزرگ نیست، افزود: آرایش شبکه برق کشور باید به‎‌گونه‌ای باشد که از همه پتانسیل‌ها بتوانیم برای تولید برق استفاده کنیم.

 

 

وی با اعلام اینکه کاهش ۱۰ درصدی تلفات شبکه برق کشور در برنامه یک‌ساله توانیر قرار دارد، ادامه داد: از تمامی مدیران صنعت برق استان کرمان می‌خواهم در بخش کاهش تلفات برق تلاش مضاعفی را داشته باشند.

 

 

چیت چیان همچنین از مدیران برق و شرکت های توزیع خواست در حوزه عملکرد خود به گونه ای عمل کنند که کرمان به عنوان استانی نمونه در کشور معرفی شود.

 

 

 وزیر نیرو گفت: شرکت توانیر و مپنا به عنوان سرمایه گذار این طرح وارد فعالیت شده اند و از تمامی مدیرانی که زمینه این سرمایه گذاری را فراهم کردند تشکر می کنم.

 

 

به گزارش صدای زرند ، نیروگاه سیکل ترکیبی مقیاس کوچک شهرستان زرند از مجموعه واحدهای ده گانه ای است که طی تفاهم انجام شده بین شرکت توانیر و گروه مپنا قرار است در زرند نصب و بهره برداری شود.

 

 

این نیروگاه اولین نیروگاه سیکل ترکیبی در قالب مقیاس کوچک (DG) در کشور می باشد که عملیات اجرایی آن روز امروز با حضور مهندس چیت چیان وزیر نیرو و مسئولین استان کرمان شد.

 

 

مدت اجرای این پروژه ۲۲ ماه بوده و محل ساخت آن در مجاورت پست ۲۳۰ کیلوولت شهرستان زرند می باشد .

 

 

ظرفیت این نیروگاه شامل یک واحد گازی ۳۰ مگاواتی با ظرفیت نامی ۲۵ مگاوات و یک واحد بخار به ظرفیت ۹ مگاوات در شرایط ایزو و در مجموع معادل ۳۴ مگاوات خواهد بود .

 

 

ارتفاع نیروگاه از سطح دریا ۱۶۹۱ متر می باشد و تحویل گیرنده برق تولیدی آن شرکت برق منطقه ای کرمان است. کلیه تجهیزات اصلی نیروگاه شامل توربین های گازی و بخاری –  ژنراتور –  بویلر و سیستم کنترل ساخت گروه مپنا می باشند .

 

 

برنامه های سفر یک روزه حمید چیت چیان عصر امروز در مرکز استان دنبال می شود.

 
انتهای پیام/