گزارش کامل دومین جلسه ی مثلث توسعه ی شهرستان زرند

علیرضا رزم حسینی، در دومین جلسه ی مثلث توسعه ی شهرستان زرند، گفت: مثلث توسعه دو هدف مهم شامل رفع موانع و مشکلات واحدهای تولیدی و سرمایه گذارانی که می خواهند در استان سرمایه گذاری کنند و هم چنین رفع قوانین مزاحم توسعه در استان را دنبال می کند.

علیرضا رزم حسینی، در دومین جلسه ی مثلث توسعه ی شهرستان زرند، گفت: مثلث توسعه دو هدف مهم شامل رفع موانع و مشکلات واحدهای تولیدی و سرمایه گذارانی که می خواهند در استان سرمایه گذاری کنند و هم چنین رفع قوانین مزاحم توسعه در استان را دنبال می کند.

 

www.SedayeZarand.ir


به گزارش صدای زرند  ، علیرضا رزم حسینی، در دومین جلسه ی مثلث توسعه ی شهرستان زرند، گفت: مثلث توسعه دو هدف مهم شامل رفع موانع و مشکلات واحدهای تولیدی و سرمایه گذارانی که می خواهند در استان سرمایه گذاری کنند و هم چنین رفع قوانین مزاحم توسعه در استان را دنبال می کند.

وی ادامه داد: در رابطه با قوانین مزاحم توسعه طی چند ماه گذشته کتابچه ی قوانین مزاحم توسعه را با همکاری ۵۴ دستگاه اجرایی تهیه و به دولت و مجلس ارائه کردیم که این کار برای اولین بار در کشور توسط استان کرمان انجام شد و مورد استقبال هیئت دولت و نمایندگان مجلس قرار گرفت.

استاندار کرمان افزود: اگر بخواهیم کشور توسعه ی یافته ای داشته باشیم و ثروت خلق کنیم، رفع قوانین مزاحم توسعه توسط مجلس و دولت الزامی است.

وی با بیان این که در جلسه ی اول مثلث توسعه در شهرستان زرند، مشکلات واحدهای صنعتی از جمله واگن سازی این شهرستان حل شد و سرمایه گذار خصوصی با ۴ میلیارد تومان سرمایه گذاری را برای حل مشکلات این واحد واگن سازی جذب کردیم، افزود: این واحد در حال حاضر فعال است و مشکل ترخیص واگن های تولید شده توسط آن نیز در بندرعباس،حل شده است.

استاندار کرمان، با بیان این که برای حل مشکلات بخش خصوصی در استان تا حد توان و اختیاراتی که داریم تلاش می کنیم، اظهار داشت: در شهرستان زرند ایده ی اولین منطقه ی ویژه اقتصادی ریلی کشور را مطرح کردیم و مذاکرات لازم با دبیر مناطق آزاد کشور انجام شد و روند اداری آن در حال اجرا است و سرمایه گذار این طرح نیز انتخاب می شود.

رزم حسینی در ادامه با بیان این که انجام وظایف دولتی از سوی استاندار به تنهایی مشکل مردم را حل نمی کند و  استاندار باید از ثروت های مردمی برای توسعه ی استان استفاده کند و پیشرفت استان را رقم بزند، اظهار داشت: در راستای تحقق این هدف، ۴۲ هزار میلیارد تومان موافقت نامه با بخش غیر دولتی طی شش ماه گذشته در استان امضا شده است که در صورت تحقق ۱۰ درصد آن، مبلغی معادل ۱۰ سال بودجه ی عمرانی، ملی و استانی، در استان کرمان سرمایه گذاری می شود.

وی به وجود بحران آب در استان اشاره کرد و گفت: استان کرمان بیش از ۲۰ سال خشک سالی داشته است و با وجود ۱۱ هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان وضعیت بحرانی در زمینه ی آب داریم که استفاده ی بی رویه و هدر رفت آب در بخش کشاورزی استان، به این بحران دامن زده است.

رزم حسینی ادامه داد: ۲/۶ میلیارد مترمکعب آب در استان کرمان در سال استفاده می شود که ۹۵ درصد از این میزان، مربوط به بخش کشاورزی است و تنها ۲۷۰ میلیون مترمکعب آب در بخش شرب مصرف می شود، بنابراین کشاورزان باید با تجهیز اراضی خود به آبیاری نوین و عدم افزایش سطح زیر کشت خود، در مصرف آب صرفه جویی کنند که در صورت ۱۰ درصد صرف جویی توسط کشاورزان در سال، ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب معادل سه برابر مصرف شرب استان تامین می شود.

وی افزود: چاه آب از چاه نفت برای استان مهم تر است، بنابراین ظرف ۲۰ روز آینده طرح کنترل مدیریت استفاده از آب را در استان اجرا و پلیس و ناظران آب را فعال می کنیم.

استاندار کرمان با تاکید بر این که کشاورزان باید در اجرای این طرح هم کاری لازم را داشته باشند، اظهار داشت: کشاورزان باید بخشی از درآمد خود را صرف اجرای آبیاری نوین نمایند، ضمن این که کشاورزان با توجه به مسئولیت اجتماعی که دارند، نباید درآمد خود را از استان خارج کنند، بلکه برای توسعه و پیشرفت استان باید درآمدها را در استان صرف کرد.

رزم حسینی به انتقال آب به صورت حوزه به حوزه به استان اشاره کرد و گفت: موافقت نامه ی انتقال ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب از بهشت آباد چهارمحال بختیاری بین استان های کرمان، یزد و چهارمحال بختیاری امضا شده است و انتقال این آب طی ۵ سال آینده انجام می شود.

وی ادامه داد: انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان برای مصارف صنعتی استان نیز از دیگر طرح هایی است که در حال پیگیری است.

استاندارکرمان خاطرنشان کرد: اجرای طرح های یاد شده، زمان براست، بنابراین تنها راه حل نجات استان از بحران آب، همان صرفه جویی در بخش کشاورزی است.

رزم حسینی خطاب به مسئولین شهرستان زرند، گفت: اگر می خواهید راه توسعه ی شهرستان زرند را پیدا کنید، به بخش خصوصی اهمیت دهید زیرا اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد دولتی نیست بلکه اقتصادی مردمی است.

وی با اشاره به این که جلسات مثلث توسعه به منظور هم افزایی دستگاه های اجرایی برای حل مشکلات شهرستان ها در مسیر توسعه برگزار می شود، اظهار داشت: شعار “ولایت و توسعه” می تواند یک شعار ملی و اعتقادی باشد و معتقدم در حوزه ی سیاست نیز باید در چهارچوب ولایت و توسعه حرکت کرد و هر جناح سیاسی که در چهارچوب نظام و ولایت حرکت می کند این امر را قبول دارد.

وی فعال بودن ائمه جمعه در استان را قابل تقدیر دانست و افزود: مردم نیازمند کار و تولید ثروت و پیشرفت استان هستند، بنابراین ائمه جمعه، سرمایه گذاران و کارآفرینان را برای استفاده از ظرفیت های استان تشویق کنند.

فرماندار زرند، نیز در این جلسه به مشکلات شهرستان زرند در بخش های کشاورزی، معادن زغال سنگ (امنیت و تجهیزات)، مشکل کم آبی، عدم هم کاری بانک ها در پرداخت تسهیلات روستایی و اشتغال زایی اشاره کرد و خواستار اختصاص اعتبار به ترمیم سالن ایستگاه راه آهن زرند شد.

خنجری به اقدامات انجام شده در این شهرستان از جمله راه اندازی کارخانه ی بازیافت زباله توسط شهرداری زرند اشاره کرد و گفت: منطقه ی ویژه ی ریلی کشور، طرح بسیار خوبی از سوی استاندار بود که در حال پیگیری است و از استاندار به خاطر در نظر گرفتن این طرح برای شهرستان زرند تشکر می کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرند، نیز در این جلسه با بیان این که یکی از تنگناهای توسعه در این شهرستان،مشکل آب است، افزود: در شهرستان زرند ۸۵ میلیون مترمکعب در سال بیلان منفی آب داریم که برای حل این مشکل، دو راه کار وجود دارد که اولین آن هم کاری کشاورزان و صرفه جویی توسط آن ها و راه کار دیگر خاموشی موتورپمپ های کشاورزی در ایامی از سال است که باغات پسته نیاز به آبیاری ندارند (اوایل پاییز تا اسفندماه).

وی با اشاره به این که در زمینه ی آبیاری تحت فشار، حدود ۲۰۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان، آماده ی اجرای این طرح هستند و در مرحله ی معرفی به بانک متوقف شده اند، اظهار داشت: اگر اعتبار لازم از سوی بانک تامین شود و خاموشی موتورپمپ ها و تغییر الگوی کشت را داشته باشیم، بیلان منفی آب، جبران می شود.

وی کاشت محصولاتی که  به آب کمتری نیاز دارند مانند زعفران و زرشک را در شهرستان توصیه کرد و گفت: کاشت ارقامی از پسته که به آب کمتری نیاز دارند مانند پسته ی کوهستانی نیز توصیه می شود.

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان زرند، با بیان این که  ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار برای اجرای مجتمع گلخانه ای شماره دو شهرستان زرند نیاز است،گفت: با توجه به معادنی که در زرند وجود دارد؛ قابلیت تولید کودهای عالی غنی شده و شیمیایی در زرند وجود دارد، ضمن این که این کار باید با تشکیل شرکت تعاونی انجام شود و ما آمادگی لازم در این زمینه را داریم.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه ی توسعه ی دام پروری در شهرستان نیز در واحد دام پروری احمد آباد به ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است، ضمن این که سه کیلومتر شبکه ی برق باید در مجتمع دام پروری ده ایرج اجرا شود.

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان زرند، یکی از مشکلات سرمایه گذاری در شهرستان را عدم تخصیص تسهیلات صندوق توسعه ی ملی به طرح های زیر ۳۰۰ میلیون تومان، دانست و گفت: تسهیلات این صندوق به طرح های با کف اعتبار ۳۰۰ میلیون تومان اختصاص می یابد در حالی که خیلی از طرح ها با کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان اجرا می شود.

امام جمعه ی شهرستان زرند نیز در این  جلسه با اشاره به این که حضرت علی (ع) در مدتی که از حکومت دور بودند، اقتصاد مقاومتی را عملا انجام دادند، گفت: زیربنای اقتصاد مقاومتی، کشاورزی و پس از آن صنعت است.

حجت الاسلام کرمی پور، به رویکرد استاندارکرمان مبنی بر اقتصاد مقاومتی و تقویت بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: باید  بخش خصوصی تقویت شود.

وی تاکید کرد: نباید همیشه جانب داری از کارفرما را داشته باشیم و نیروی کار را فراموش کنیم، نگاه ابزاری به نیروی انسانی غلط است.

حجت الاسلام کرمی پور افزود: در اقتصادمقاومتی یکی از اصول، تقویت ارزش ها در همه زمینه هاست، که در این راستا خوب عمل نکرده ایم.

امام جمعه ی شهرستان زرند خاطرنشان کرد: کارآفرین ها در سطح شهرستان تقویت شوند تا شاهد رشد کار آفرینی در شهرستان زرند باشیم، ضمن این که نباید تنها مشکلات را مطرح کرد بلکه باید راه کار برای آن ها معرفی نمود.

گفتنی است در این جلسه سرمایه گذاران بخش خصوصی به بیان مشکلات خود در زمینه های صنعت، معدن و کشاورزی  و هم چنین درخواست هایی که دارند، پرداختند.

عدم افزایش قیمت محصولاتی از جمله آجر و نبود بازار فروش خوب، مشکل دریافت حواله سوخت گازوئیل برای کشاورزان، مشکلات تهیه کود و سم کشاورزی،مشکل تامین بیمه کارگران در بخش کشاورزی، درخواست احداث کارخانه ی سموم دفع آفات کشاورزی با کمک خود کشاورزان،اخذ مالیات بر ارزش افزوده در خرید و فروش زغال سنگ، درخواست جلسه اختصاصی با استاندار از سوی صنعت گران و هم چنین نمایندگان معادن زغال سنگ بخش خصوصی، فعال نبودن واحدهای بتنی در بعضی ماه های سال در شهرک صنعتی زرند و عدم خودگردان بودن این شهرک، مشکل آب شهرک صنعتی زرند و تکمیل نشدن فاضلاب این مجموعه، استخدام ۸۹ روزه ی کارگران در کارخانه های شش گانه ی فولاد زرند و عدم برخورداری آن ها از خدمات بیمه، استفاده نکردن از ظرفیت های شرکت “ندای معلولین” زرند و جریمه ی بیمه ی تعاونی مسکن فرهنگیان شهرستان زرند پس از تحویل واحدهای مسکونی توسط این تعاونی و هم چنین کمبود اعتباربرای راه اندازی فاز دوم نمایندگی ایران خودرو در این شهرستان از مشکلات و درخواست هایی بود که در این جلسه مطرح شد و استاندار کرمان به بررسی این مشکلات و درخواست ها پرداخت و گفت: مبارزه با رکود اقتصادی و حمایت از تولید در دستور کار دولت است و به زودی طرح حمایت از تولید برای اجرا، ابلاغ می شود.

انتهای پیام/