چاپ و انتشار “ابرهای سمت غریب” توسط استاد دانشگاه آزاد زرند

علی سلطانی مدرس رشته ادبیات نمایشی یکی از گرایشهای هنرهای نمایشی در دانشگاه آزاد اسلامی زرند آخرین اثر خود را تحت عنوان ” ابرهای سمت غریب” به چاپ رساند.

علی سلطانی مدرس رشته ادبیات نمایشی یکی از گرایشهای هنرهای نمایشی در دانشگاه آزاد اسلامی زرند آخرین اثر خود را تحت عنوان ابرهای سمت غریب به چاپ رساند.

کتاب ابرهای سمت غریب

به گزارش خبرنگار صدای زرند ، علی سلطانی در مقدمه کتاب آورده است: نوشته حاضر ،مجموعه ای از گفت گو هایی است که در اواخر سال نود و اوایل سال نود یک انجام شده اند، این گفت گو ها طولانی،مفصل،و همه جانبه و کلیت گرا هستند و موارد فراوانی را شامل می شوند که می تواند ابعاد گسترده ای از آثار و اندیشه های هنرمندان طرف گفت و گو را نشان دهد در پایان هر گفت و گو نیز تحلیلی در خصوص آثار نویسنده ارائه شده که خواننده از خلال این مطالب می تواند نکات فراوانی از جنبه های مختلف افکار، گرایش ها و رویکردهای نویسندگان دریافت کند این که چه مقدار از نظرات افراد مورد گفت و گو در آثار آنها بروز یافته موضوعی دیگر و خارج از بحث کتاب است.

 

وی در جای دیگری ضمن اشاره به “تئاتر پیرامون” می گوید: ازدو اصطلاح مرکز و پیرامون سود جسته ام تا مسالهرا در سطحی بنیادی تر پی بگیرم وتا حد توان از طرح مطالب تکراری و نخ نما پرهیز کنم به طور خلاصه می توان گفت: رابطه یک مرکز با نواحی پیرامونی خود هرگز ثابت نیست و هردوبه شکل توامان بر یکدیگر تاثیر می گذارد و تغییر می دهند در نتیجه تاتر پیرامون بیشتر به دنبال مولفه های مستقلی است که در برابر این هم رنگی مقاومت می کنند و سرانجام به اینجا می رسد که آیا در اساس چنین تاتری قابل طرح ریزی و تبیین است یا خیر؟

 

سلطانی در پایان با ذکر چند نکته ضروری اظهار داشت: اول در نوشته حاضر از رویکرد تاریخی توصیفی پرهیز شده و بیشتر به جنبه های هم زمانی اثار با محوریت نویسندگان توجه شده است به ویژه فقدان مدارک از اجراها عکس و فیلم و به خصوص در دهه های قبل تر بررسی اجراهای این متون را نا ممکن ساخته است. دوم فقدان تحلیل گران و منتقدان البته به صورت جدی و حرفه ای در فضای تئاتری کرمان پیش تر از هر چیز امکان تحلیل و تبیین رویکرد های هنرمندان تئاتر را نا ممکن ساخته و در عمل نمی توان اثری تحلیلی در این حوزه یافت که این به معنای فقدان منابع علمی و مستند در بررسی ها یی از این دست است.

 

این کتاب توسط انتشارات سوره مهر وابسته به حوزه هنری سازمان تبلیغات استان کرمان و در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه چاپ و در دسترس علاقمندان هنرهای نمایشی استان و کشور قرار گرفته است.

انتهای پیام/