سرمقاله نشریه شماره ۷۷ برهان

در حاشیه توهین سریال نون خ به کرمانی ها؛ یا بزنم دستبند؛ یا گنهم پاک کن

هراز چند گاهی یکبار و به انحاء مختلف ، به طرق متعدد ، در رسانه های گوناگون ، بحث کرمان و شهرتش به مواد مخدر به میان کشیده شده و به سرعت به خبر اول کلیه رسانه های دیداری و شنیداری و حقیقی و مجازی و … کشور تبدیل می گردد.

به گزارش صدای زرند، اینکه از کی و کجا و چرا و چه علت و توسط چه کسی و چگونه این وصله ناجور به این استان که به حق به مهد فرهنگ و هنر و اقتصاد و سیاست ایران معروف است چسبیده ؛ مشخص نیست ، شاید در همان زمان که توسط استعمار پیر وصله های مختلفی به رشت و قزوین و تبریز و شیراز و تهران و مشهد و اصفهان و… چسبانده شد، این عنوان نیز به کرمان بخشیده شد! و آنقدرتکرار شد و تکرار و تکرار که حتی برای خود مردم نجیب و آرام و صبور کرمان نیز به باور تبدیل شد.

و جالب انکه هرچه که مردم شهر های دیگر با روشهای متفاوت تلاش کردند تا این انگ را از شهر و استان خود بزدایند ، کرمانی ها دم بر نیاوردند و لبخند تلخی حواله هزله گویان و تخریب کنندگان نمودند.

حتی کار بجایی کشید که برخی از ساده انگاران و زودباوران این موضوع را رسمی دیرینه پنداشته و ادوات این کار و زار ! را به سیاهه جهیزیه دختران خود اضافه نمودند. و دریغ که نه مسئولین وبزرگان اقدامی در خور کردند و نه ریش سفیدان و سران اقوام و خانواده ها عکس العملی نشان دادند .

و این موضوع تا بدانجا ادامه یافت که حتی برخی از بازیگران و هنرمندان و نویسندگان و… در شوخی های جدی خود، کرمان بزرگ را بدین نام مطرح نمودند و کارگردانان و تهیه کنندگان فیلمها و سریال ها و برنامه های مُتِلَوّن این موضوع را دستمایه ساخته های خود قرار داده ودر ترویج این ننگ ، نابخردانه کوشیدند و ….

در سالهای اخیر و با گسترش فضای مجازی و مطرح شدن آن به عنوان رسانه اول جهان و کشور از یک سو و ضعف عملکرد صدا و سیما در سطح کلان از سوی دیگر ، این مهم دستمایه بلاگرها و تولید کنندگان محتواهای اینترنتی قرار گرفت و متاسفانه در این میان برخی بلاگر های کرمانی بخاطر جلب توجه بیشتر و جذب دنبال کنندگان و طرفداران بالاتر، گوی سبقت را از دیگر تولیدکنندگان محتوی در این خصوص ربودند و تا میشد تیشه به ریشه فرهنگ و اعتبار کرمان و مردمش زدند و …. به گونه ای که هم گویش و لهجه شیرین کرمان به سخره گرفته شد و هم وصله نامیمون حضور مواد مخدر برسر سفره کرمانی ها!!! بیش از گذشته به بیننده القا گردید وبدین گونه در غفلت مسئولین و ….تمدن و فرهنگ و سرمایه های اجتماعی ۷هزارساله این کهن دیار به بهایی ناچیز به حراج گذاشته شد.

در این میان پخش خبرهای متنوع و متعدد از کشفیات هر روزه مواد مخدر توسط نیروهای نظامی و انتظامی بیشتر به این شایعه دامن زد و شد آنچه که نباید می شد. و البته تلاش‌های انگشت شمار برخی از هنرمندان و روزنامه نگاران در روشن کردن اذهان مردم و بیدار نمودن مسئولین از این خواب خرگوشی تاثیر چندانی نداشت و تنها توافق نانوشته روزنامه نگاران کرمانی در عدم انتشار اخبار مربوط به کشفیات مواد مخدر بود که اجرایی گردید .

چند روز پیش و اینبار در سریال سخیف نون خ که در این دوره جدید بسیار نازلتر از قبل تولید شده ، بار دیگر شاهد این انتساب نامیمون به کرمان و کرمانی ها بودیم ، در دیگر سو کافیست تا یک سرچ دم دستی در اینستاگرام داشته باشیم و ببینیم که چند ده کلیپ و فیلم کوتاه و محتوا و … در این خصوص در فضای مجازی می‌چرخد و در کنار دیگر محتواهای سخیف و لوده و هزل نوجوان و جوان و پیر این مملکت را درگیر تغییر فرهنگ نموده و وا اسفا که دشمن چقدر خوب جنگ نرم را هدایت و راهبری می کند و فرهنگ و عرف و شرع مردم این مرز و بوم را دچار دگردیسی نموده است.

من به عنوان یک روزنامه نگار دلسوخته با ۳۰ سال سابقه کار فرهنگی و اجتماعی ملتمسانه از تک تک آحاد جامعه اعم از اساتید ، هنرمندان ، روزنامه نگاران ، جامعه شناسان ، معلمین ، مددکاران ، روانشناسان ، دانشجویان ، فعالان فضای مجازی. فعالان فرهنگی و اجتماعی و حتی سیاسی و اقتصادی و در آخر مسئولین تقاضا دارم که با هم فکری ،بدور از تند روی ها ، بدور از تصمیم های عجولانه در وهله اول برای زدودن این لکه ننگ از دامان کرمان بزرگ و کهن پا پیش گذاشته و با بمباران تبلیغاتی در سبک های متفاوت و متنوع و متکثر به آگاه سازی جامعه در این خصوص همت گمارند و در وهله دوم در برابر تولید محتوا های هزل و هجو و سخیف و هرآنچه که با فرهنگ و هنر و تربیت ایرانی اسلامی منافات دارد ، بیاستند و خود با تولید آثاری فاخر و شایسته نام و تاریخ و فرهنگ و سبقه این سرزمین طرحی نو دراندازند، ان شالله

عبدالرحیم عبدالکریمی