معاون وزیر کار و رفاه:

تداوم اجرای طرح فجرانه کالابرگ نیازمند تخصیص اعتبار و تصمیم گیری جدید

معاون اقتصادی و امور رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک طرح سه ماهه ای است که از ۱۸ بهمن ماه شروع شده و ۱۸ اردیبهشت ماه به اتمام می رسد، از توزیع ۹۸ میلیون بسته غذایی در این طرح خبر داد.

به گزارش صدای زرند به نقل از ایسنا، علیرضا عسگریان در نشستی خبری با اشاره به اینکه از زمان استقرار دولت سیزدهم توجه ویژه ای به سفره، تغذیه و امنیت غذایی مردم شده است، گفت: از همین رو سعی شده طی کمتر از یکسال زیرساختهای مورد نیاز را تهیه کند.

وی با اشاره به شبکه ملی اعتبار گفت: این شبکه ۲۲۰ هزار فروشگاه دارد که ۱۰ هزار فروشگاه زنجیره ای، دو فروشگاه مجازی و … است. خانوارها می توانند با برنامه کاربردی شما موقعیت فروشگاه های اطراف خود و فروشگاه های متصل به طرح را مشاهده کنند.

وی در ادامهبه دو طرح یسنا و طرح امنیت غذایی کودکان اشاره کرد و گفت: از ابتدا سعی شد که به کودکان، مادران و عموم مردم توجه شود.طرح یسنا ۸ استان را شامل می شود و امید است که طی همین چند ماه تمامی استانها را در برگیرد.

معاون امور اقتصادی و رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص طرح امنیت غذایی کودکان توضیح داد: در این طرح نیز تمامی کودکان واجد شرایط که وزارت بهداشت آنها را تایید می کند، با معرفی به وزارتخانه بدون محدودیت می توانند تحت پوشش قرار گیرند. یعنی اگر یک کودک از پنج ماهگی از طریق وزارت بهداشت به ما معرفی شود تا پنج سالگی تحت پوشش خواهد رفت که کودکان در دهک یک تا پنج درآمدی یک میلیون تومان و کودکان در دهک ۶ و ۷ ماهانه ۶۰۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد.

وی با اشاره اینکه طرح مربوط به امنیت غذایی کودکان، سبد غذایی ۱۶ قلمی را شامل می شود، میزان استقبال از طرح را نیز ۸۰ درصد اعلام کرد.

عسگریان در بخش دیگری از سخنان خود به طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک اشاره و بیان کرد: مردم طی این دو ماه خرید آرام و روانی داشته اند و در ماه دوم طرح فجرانه صفی نداشتیم و ارتباط متقابلی میان ما، فروشندگان و مردم وجود داشته است؛ البته اگر در پنج روز اول مرحله اول صف وجود داشت، به دلیل شایعاتی بوده که وجود داشته است.

تداوم طرح فجرانه کالابرگ نیازمند تدابیر دیگری است

توزیع ۹۸ میلیون بسته غذایی در این طرح با خرید ۲ میلیارد دلاری

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه طرح فجرانه، طرح سه ماهه ای است که از ۱۸ بهمن ماه شروع شده و ۱۸ اردیبهشت ماه به اتمام می رسد، یادآور شد: تداوم این طرح نیازمند تدابیر دیگری است.

معاون اقتصادی و امور رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه به ارائه آماری در این طرح پرداخت و گفت: در این طرح ۹۸ میلیون بسته غذایی توزیع شده است. دولت ۱۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به این طرح تزریق کرده است و اگر آورده مردم را که حدود ۶۷ هزار میلیارد تومان است در نظر بگیریم، تقریبا دو میلیارد دلار طی این دو ماه خرید صورت گرفته است.

به گفته عسگریان، حجم خرید صورت گرفته بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن بوده است؛ ساعت ۱۲ هرشب باید با کل فروشگاه ها تسویه حساب صورت گیرد.

مشارکت بیش از ۸۸ درصد دهک یک تا سه درآمدی در طرح فجرانه

معاون اقتصادی و امور رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مرحله اول میزان استقبال صورت گرفته را بیش از ۸۶ درصد اعلام و خاطرنشان کرد: بیش از ۸۸ درصد دهک یک تا سه درآمدی در این طرح شرکت کرده اند.

عسگریان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه سرورهای سامانه حمایت افزایش داده شده است، گفت: کال سنتری در این زمینه تعریف شده است که تعداد اوپراتورها از ۳۰ به ۱۲۰ نفر ارتقاء یافته است. پیک تماسها از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۲ـ۱۳ ظهر و پیک دوم از ۶ غروب شروع می شود. اگر افراد در زمان پیک تماس گیرند مدت زمان پشت خط ماندن کمتر از ۸ دقیقه است که سعی داریم این مدت را کاهش دهیم.

وی با اشاره به اینکه حدود ۸۵ هزار میلیارد تومان وارد سفره غذایی مردم شده است، افزود: طرح کالا برگ الکترونیک ۶۰ میلیون مخاطب دارد.

معاون اقتصادی و امور رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین در خصوص افزایش تعداد فروشگاه های متصل به طرح نیز بیان کرد: در حال حاضر ۳۰ تا ۴۰ فروشگاه اضافه داریم که به طرح متصل هستند. طرح امنیت غذایی کودکان و یسنا نیز به صورت همزمان اجرا می شود.

عسگریان خاطرنشان کرد: مشارکت خوبی در استانها شکل گرفته است. قرار است دستگاه های پژوهشی میزان کالری افزایش پیدا کرده و سبد غذایی مردم را بررسی کنند.

بیشترین کالاهای خریداری شده در این طرح

معاون امور رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخصوص بیشترین کالاهای خریداری شده در این طرح گفت: بیشترین کالایی که در این طرح خریداری شده مربوط به حوزه لبنیات است. در این طرح حبوبات بیش از ۱۰۰ هزار تن، شیر ۲۵۵ هزار تن، ماست ۲۱۴ هزار تن، ماکارونی ۶۰ هزار تن، گوشت سفید ۸۸ هزار تن، تخم مرغ ۸۹ هزار تن، پنیر ۳۴ هزار تن، شکر ۴۴ هزار تن، روغن ۷۰ هزار تن و برنج ۱۷۶ هزار تن توسط مردم خریداری شده است.

عسگریان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه محدودیتها در طرح برداشته شد تا مردم با سهولت بیشتری خریداری کنند، گفت: کدنویسیها تغییر کرد و تعداد زیادی پروتئین فروشی به طرح اضافه شدند تا محدودیت های احتمالی برداشته شود.

تداوم اجرای طرح امنیت غذایی کودکان و مادران

وی با بیان اینکه برخی از طرحها مانند طرح امنیت غذایی کودکان و مادران وارد بودجه دولت شده اند و ادامه پیدا می کنند، خاطرنشان کرد: اما برخی طرحها مانند طرح کالابرگ الکترونیک نیازمند ابعاد گسترده و منابع بسیار زیادی و نیاز است در آینده درباره آن تصمیم گرفته شود. در نیمه دوم اردیبهشت جمع بندی در دولت درخصوص ادامه طرح کالابرگ انجام خواهد شد.

ادامه اجرای طرح کالابرگ نیازمند تخصیص اعتبار زیاد و تصمیم گیری دراین خصوص است

وی با بیان اینکه برخی از طرحها مانند طرح امنیت غذایی کودکان و مادران وارد بودجه دولت شده اند و ادامه پیدا می کنند، خاطرنشان کرد: اما برخی طرحها مانند طرح کالابرگ الکترونیک نیازمند ابعاد گسترده و منابع بسیار زیادی و نیاز است در آینده درباره آن تصمیم گرفته شود. در نیمه دوم اردیبهشت جمع بندی در دولت درخصوص ادامه طرح کالابرگ انجام خواهد شد.

عسگریان درباره تغذیه کودکان، اظهار کرد: در طرح ارتقاء امنیت غذایی کودکان، وزارت بهداشت در ابتدای طرح ۱۴۳ هزار کودک معرفی کرد و نوبت دوم ۱۵۴ هزار کودک پوشش داده شد.