نگاه کردن به خورشید گرفتگی خطرناک است به این دلیل

درون شبکیه چشم انسان هیچ گیرنده ای برای احساس درد وجود ندارد. به همین خاطر حتی چند لحظه نگاه کردن به خورشید گرفتگی می تواند باعث سوختن شبکیه شود.

به گزارش صدای زرند به نقل از عصرترکیه، تا چند روز دیگر خورشید گرفتگی کامل رخ می دهد. اما چرا نگاه کردن به خورشید گرفتگی اشتباهی بزرگ به حساب می آید؛ آیا ممکن است تماشای کسوف سبب آسیب دائمی به چشم شود؟

دوشنبه ۲۰ فروردین ماه خورشید گرفتگی کامل اتفاق خواهد افتاد. خورشیدگرفتگی اتفاقی نیست که هر روز رخ دهد. به همین خاطر همیشه توجهات زیادی را به خود جلب می کند. همچنین افراد زیادی هستند که دوست دارند با نگاه کردن به خورشید گرفتگی خاطره ای ماندگار را برای خود رقم بزنند. اما باید بدانید که تماشای مستقیم کسوف ابدا ایده خوبی نیست. به طور کلی تماشای مستقیم خورشید می تواند در هر حالتی خطرناک باشد؛ اما در هنگام خورشید گرفتگی آسیب بیشتری به شما وارد خواهد شد.

نگاه کردن مستقیم به خورشید گرفتگی می تواند سبب نابینایی دائمی شود

وقتی در طول یک روز عادی به خورشید نگاه کنید، نور شدید شما را مجبور می کند که چشمان خود را ببندید. هرچند در طول یک خورشید گرفتگی جزئی یا کلی شرایط کمی فرق می کند. تاریک شدن ظاهری سطح خورشید سبب می شود افراد دچار احساس امنیت کاذب شده و با خیال راحت به تنها ستاره منظومه شمسی خیره شوند. غافل از اینکه چنین کاری می تواند باعث از دست رفتن بینایی فرد شود.

درون شبکیه چشم انسان هیچ گیرنده ای برای احساس درد وجود ندارد. به همین خاطر حتی چند لحظه نگاه کردن به خورشید گرفتگی می تواند باعث سوختن شبکیه شود. جالب اینجاست که اکثر افراد تا چندین ساعت بعد نیز متوجه این اتفاق نخواهند شد. اگر خورشید گرفتگی به صورت جزئی باشد، نگاه کردن به آن در هر زمانی می تواند سبب از دست رفتن بینایی شما شود. هرچند اگر خورشید گرفتگی کامل رخ دهد، می توان برای لحظاتی کوتاه و بدون نیاز به عینک های مخصوص از این پدیده نجومی لذت برد.

همیشه وقتی اخترشناسان از وقوع خورشید گرفتگی خبر می دهند، فضای مجازی از هشدارهای چشم پزشکان پر می شود. اگر می خواهید از این پدیده نجومی لذت ببرید، باید حتما عینک مخصوص را تهیه کنید. این عینک ها باید دارای استاندارد مخصوص ایزو ۱۲۳۱۲-۲ باشند. هرچند که نزدیک شدن کسوف سبب می شود بازار از عینک های تقلبی پر شود و عینک های اصلی نیز قیمتی فضایی پیدا کنند.

solar eclipse 1

اینجاست که ناسا پیشنهاد ساخت یک پروژکتور سوراخ سوزنی را برای نگاه کردن به خورشید گرفتگی ارائه می دهد. این وسیله هزینه چندانی ندارد؛ اما می تواند مانع از نابینا شدن شما شود.

هرچند اگر همچنان تمایل دارید که مستقیم به خورشید گرفتگی نگاه کنید، می توانید با خیال راحت تا ۱۰ دقیقه به خورشید خیره شوید. در این مدت سلول های گیرنده نور موجود در شبکیه چشم کاملا خواهند سوخت. به همین خاطر بخشی از چشم که می تواند تصاویر را به مغز بفرستد، دیگر همچون گذشته وجود نخواهد داشت. شما متوجه این آسیب نخواهید شد. هرچند زخمی که در نتیجه آن ایجاد می شود دائمی است و قابل درمان نیست.

پس از این اتفاق نیز حداقل بخشی از بینایی خود را از دست خواهید داد و در موارد شدید کاملا نابینا خواهید شد. البته برخی افراد گمان می کنند که نگاه کردن به خورشید گرفتگی با استفاده از دوربین یا تلسکوپ خطرناک نیست. هرچند شما برای اینکار به فیلترهای خاصی نیاز دارید. در غیر این صورت نور دریافتی چند برابر خواهد شد و آسیب بیشتری به چشم وارد می شود.