کارشناس هواشناسی زرند اعلام کرد؛

حتکن رتبه اول بیشترین میزان بارندگی در سطح شهرستان زرند/ احتمال خسارت به محصولات کشاورزی در زرند در پی کاهش دما

رئیس اداره هواشناسی زرند با بیان اینکه میزان بارندگی در شهر زرند طی سامانه بارشی اخیر ۸.۳ میلیمتر است. اداره کل هواشناسی کرمان نسبت به کاهش محسوس دما و احتمال خسارت به مزارع کشاورزی از روز جمعه تا شنبه هفته آینده برای مناطق شمال، غرب و مرکز استان هشدار زرد صادر کرد.

“حسن بهاالدینی” رئیس اداره هواشناسی زرند در گفتگو با خبرنگار صدای زرند، اظهار داشت: میزان بارندگی در شهر زرند طی سامانه بارشی اخیر ۸.۳ میلیمتر و در مجموع بارندگی سال زراعی زرند (۱۴۰۳-۱۴۰۲) تاکنون ۴۱.۳ میلیمتر است.

وی افزود: رطوبت فعلی ۵۷ درصد که نسبت به دیروز در همین ساعت ۲۰ درصد کاهش داشته و دمای حداقل سطح خاک نیز ۸.۴ سانتی‌گراد که نسبت به روز گذشته ۳ درجه کاهشی بوده است.

بهاالدینی بیان کرد: امروز و فردا ۸ فروردین ماه جوی تقریبا آرام در سطح شهرستان زرند حاکم خواهد بود و طی روزهای پنج شنبه تا جمعه هفته جاری آسمان قسمتی ابری تا ابری در بعضی ساعات وزش تندبادهای لحظه ای همراه با رگبار پراکنده باران پیش بینی می شود.

رئیس اداره هواشناسی زرند اعلام کرد: ضمن اینکه در بامداد روز شنبه ۱۱ فروردین ماه جاری کاهش نسبی دما رخ خواهد داد.

رئیس اداره هواشناسی زرند بیان داشت: بارش گزارش شده از اول فروردین ماه سال جاری در ایستگاه‌های سطح شهرستان زرند به میزان سربنان ۵۲ میلیمتر، بادیز ۵۳.۵ میلیمتر، یزدان آباد ۱۵.۵ میلیمتر، حتکن ۵۵ میلیمتر، شعبجره ۱۳.۵ میلیمتر، خانوک ۲۳.۵ میلیمتر، دشتخاک ۳۳ میلیمتر و شهر زرند ۸.۳ میلیمتر است.

اداره کل هواشناسی برای مناطقی از استان کرمان هشدار سطح زرد صادر کرد؛ سرمازدگی در کمین محصولات کشاورزی استان کرمان

اداره کل هواشناسی کرمان نسبت به کاهش محسوس دما و احتمال خسارت به مزارع کشاورزی از روز جمعه تا شنبه هفته آینده برای مناطق شمال، غرب و مرکز استان هشدار زرد صادر کرد.

در اطلاعیه روز سه‌شنبه اداره کل هواشناسی کرمان آمده است: از بعدازظهر روز جمعه با حاکم شدن هوای سرد در استان کرمان، کاهش محسوس دما پیش‌بینی می‌شود.

طبق این اطلاعیه، به دلیل کاهش محسوس دما احتمال خسارت به محصولات کشاورزی و باغی برای صبح شنبه در مناطق شمال غرب و مرکز استان کرمان دور از انتظار نیست.

در این اطلاعیه تأکید شده، کاهش دما در شهرستان‌های کرمان، انار، بافت، بردسیر، رابر، راور، رفسنجان، زرند، سیرجان، شهربابک، کوهبنان، گلباف، ماهان و راین خواهد بود.

بر اساس اعلام مرکز پیش‌بینی هواشناسی، خسارت به باغات، سرمازدگی شکوفه درختان، جوانه‌ها و شاخه‌های جوان، خسارت به مزارع از نتایج کاهش محسوس دما طی روزهای آینده در استان خواهد بود.

بر اساس این اطلاعیه، تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط از طریق انجام آبیاری خارج‌ از نوبت، ایجاد پوشش بر روی نهال‌های جوان و درختان آسیب‌پذیر (پلاستیک سیاه، گونی، پلی‌اتیلن و نایلون)، تأمین سوخت سرویس و راه‌اندازی وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه، روشن‌ کردن آتش و ایجاد مه‌دود در باغات در نزدیک ساعات صبح و بامداد و عدم مبارزه شیمیایی در مناطقی که دما به زیر صفر می‌رسد، به‌منظور جلوگیری از سرمازدگی محصولات کشاورزی توصیه شده است.