چرا نمی توانیم در سال جدید بر روی تصمیمات مان بمانیم؟

حدود ۸۰ درصد از مردم بیش از شش هفته به تصمیمات سال نو خود پایبند نیستند. اکثر تصمیمات سال نو شامل تلاش برای سالمتر بودن و سالم تر زندگی کردن است.دلایل روان شناختی که ما موفق نمی شویم عبارتند از: فکر کردن بیش از حد به سختی تصمیم گیری هایمان و گذاشتن شرط های خروج ذهنی.

به گزارش صدای زرند به نقل از فرارو، سال جدید است و اکثر مردم می خواهند برگ های زرینی را در زندگی خود رقم بزنند. این همان چیزی است که تصمیمات در سال نو دنبال می کنند: انجام کار هایی برای بهبود زندگی.

اما واقعاً انجام دادن کار های جدید سخت است. در واقع، طبق یک آمار، ۸۰ درصد از ما تا هفته دوم فروردین شکست خواهیم خورد گرچه تلاشمان برای تغییر، شجاعانه و شایسته تحسین است.

مطالعه ای در سال ۲۰۱۶ که در مجله personality and social psychology bulletin منتشر شد، تصمیمات سال نو را مورد بررسی قرار داد و دریافت که ۵۵ درصد از این تصمیمات مربوط به سلامتی است، مانند ورزش بیشتر یا تغذیه سالم تر. حدود ۲۰ درصد این تصمیمات در راستای بهبود مالی و رهایی از بدهی بود.

نکته جالب اینجاست که انجام این تصمیمات در همه سال دشوار است، چه برسد به دوره بعد از تعطیلات.

این مطالعه که توسط kaitlin woolley از دانشگاه کرنل و ayelet fishbach از دانشگاه شیکاگو هدایت شد، نشان داد که شرکت کنندگان معتقدند که لذت و اهمیت عوامل مهمی در پایبندی به تصمیمات جدید هستند.

در واقع، محققان دریافتند که این تنها عامل لذت است که اهمیت دارد.

به عبارت دیگر، اگر شرکت کنندگان از عادات جدید خود پاداش های فوری دریافت می کردند، به احتمال زیاد به آن ها پایبند می ماندند.

مطالعه دیگری که در مجله nature and science منتشر شده است، به این موضوع پرداخته است که چرا ما در پایبندی به اهداف مرتبط با سلامتی بد هستیم.

این مطالعه نشان می دهد که تنها یک پنجم از ما مقدار توصیه شده ورزش را انجام می دهیم، با وجود این واقعیت که همیشه به ما گفته می شود که چگونه یک سبک زندگی سالم تر می تواند عمر ما را طولانی کند.

به گفته نویسنده seppo iso-ahola، استاد بخش حرکت شناسی در دانشگاه مریلند، مشکل در نبرد درونی بین انجام کاری که می خواهید انجام دهید و آنچه باید انجام دهید نهفته است.

اگر بتوانید فکر نکنید که خوردن سالاد برای شام چقدر وحشتناک خواهد بود، یا بعد از کار به دویدن بروید، ممکن است شانس بیشتری برای انجام آن داشته باشید.

یک کلمه کوچک چیزی است که بسیاری از ما را از دستیابی به اهداف سال جدیدمان باز می دارد.

ارین فالکونر، مربی سبک زندگی، در کتاب خود با عنوان “چگونه کار را انجام دهیم” می گوید استفاده از کلمه “باید” ایده بدی است، زیرا اغلب با احساس گناه، شرم و “عدم تصمیم” همراه است.

اما همچنین به این معناست که هر چیزی که شما در حال برنامه ریزی هستید یک امکان است، نه یک واقعیت. به عبارت دیگر، شما صرفاً با گفتن اینکه باید کاری را انجام دهید، به جای اینکه کاری را انجام دهید، بهانه ای برای خود می آورید؛ بنابراین برای اینکه تمرکز خود را حفظ کنید، از کلمات تعهدآور دوری کنید، سعی کنید خود را نگران تصمیمات سالم خود نکنید و سعی کنید آن ها را به گونه ای تنظیم کنید که فکر می کنید از آن لذت خواهید برد.

اگر کار نکرد، نگران نباشید. سال بعدی هم در کار است.