یادداشت - دکتر جواد زمانی؛

فریب نخورید! بسیاری از مردم رای خواهند داد!

“ای بابا، کی رای می‌ده!!؟”؛ این حرفی است که شاید این روزها زیاد شنیده باشید. عبارتی که بیان آن موجب شده است تصور کنیم مشارکت در انتخابات خیلی پایین خواهد بود، اما به‌نظر می‌رسد این یک تصور اشتباه است.

صدای زرند – دکتر جواد زمانی: در بررسی میدانی که از بازار و برخی خیابان‌های سطح شهر زرند داشتم به طور تصادفی از حدود ۵۰ نفر از افراد، این سوال را پرسیدم: “به چه کسی رای می‌دهید؟”. حدود ۳۵ نفر از آن‌ها یعنی ۷۱ درصد، گفتند: “به هیچ کس” یعنی در انتخابات شرکت نمی‌کنند!!

وقتی از آن‌ها از دلیل عدم مشارکت سوال پرسیدم، همه بلااستثناء یا به مشکلات اقتصادی اشاره داشتند و یا به بی‌کفایتی مسئولین و وجود برخی تبعیض‌ها در امور مختلف! اما کمی که بیشتر با آن‌ها صحبت می‌کردم و مصرانه از آن‌ها می‌پرسیدم “واقعاً در انتخابات شرکت نمی‌کنید؟”؛ حدود ۶۰ درصد از آن‌ها گفتند: “حالا شرکت که می‌کنیم، ولی فکر می‌کنم فایده‌ای نداره”.

این آمار می‌تواند نمونه‌ی کوچکی باشد و شاید از نگاهی چندان قابل اعتناء نیستند، اما به‌نظر می‌رسد که می‌توان با یک ضرب و تقسیم ساده، احتمال حضور بیش از ۶۰ درصدی مردم زرند را پای صندوق‌های رای پیش‌بینی کرد، که تقریباً در حد و حدود میانگین مشارکت در انتخابات در ادوار مختلف این شهرستان است.

بنابراین یک نکته در اینجا قابل بیان است و آن اینکه: “درست است مشکلات وجود دارد، اما راه‌حل این مشکلات قهر با صندوق رای نیست. با حرف‌های مردمی که این تصور را به ما انتقال داده‌اند که شرکت کردن در انتخابات و رای دادن نوعی کسر شان، و نیامدن پای صندوق‌های رای نوعی روشن‌فکری است! خود را فریب ندهیم”. آمارها نشان می‌دهد بسیاری از کسانی که به شما می‌گویند: “ای بابا، کی رای می‌ده!!؟”، خودشان حتماً رای خواهند داد و اگر ما فریب حرف‌های بی‌اساس آن‌ها را خورده باشیم، آن وقت از اینکه می‌توانستیم رای بدهیم و در سرنوشت چهارسال آینده‌ی خود موثر واقع شویم، اما رای نداده‌ایم و دیگر زمانش گذشته است، پشیمان خواهیم شد…

انتهای پیام/