روح تازه در استاندارد کرمان؛ از اجماع سازی تشدید نظارت ها تا اولویت جان مردم

جلسه شورای استاندارد کرمان روز یکشنبه در حالی پس از چندسال، نخستین بار به ریاست استاندار برگزار شد که حاوی مطالب مهمی از جمله ضرورت تشدید نظارت ها در بخش های مهم و حساس مانند مصالح ساختمانی، آسانسور، همچنین هماهنگی بین بخشی سایر سازمان ها و پای کار آمدن آنها بود.

به گزارش صدای زرند به نقل از ایرنا، این نشست به ریاست محمدمهدی فداکار درشرایطی برگزار شد که مدیرکل استاندارد استان گفت در بسیاری از شاخص ها در سال جاری و این دولت مردمی شاهد ارتقای عملکردهای حوزه استاندارد بوده ایم اما ۳۲ درصد پست های سازمانی این اداره کل خالی و ۲۳ نیروی موجود از ۵۳ نفر کل کارکنان آن نیز تا سه سال آینده بازنشسته خواهند شد.

موضوعی که استاندار کرمان ضمن تاکید بر ضرورت تامین نیروی انسانی و تقویت ساختارهای این مجموعه، تصریح کرد که باید با برون سپاری ماموریت ها و استفاده از توان بخش های خصوصی، این مشکلات زودتر حل شود.

ضرورت تشدید نظارت ها بر مصالح ساختمانی در کل استان که وضعیت مناسبی از نظر استاندارد ندارد، وسایل شهربازی ها، آسانسورها، دیگر تجهیزاتی که با جان مردم درگیر است و استفاده عمومی دارد، از جمله اولویت های این جلسه بود؛ همچنین استاندار تاکید کرد که ضرورت دارد به هر شکل ممکن، مساله ارزیابی ها و پایش های علمی محصولات کشاورزی از نظر سموم باقی مانده کلید بخورد تا صادرات آنها دچار مشکل نشود.

رشد شاخص های کرمان در سال جاری

“مسلم بسیج” مدیرکل استاندارد کرمان با اشاره به صدمین سال تاسیس این سازمان در کشور و ۵۸ سالگی آغاز فعالیت آن در حیطه استان کرمان گفت: افزایش دایره فعالیت های استاندارد، تخصصی تر و مردمی شدن رویکردها و توسعه ماموریت ها و وظایف محوله در دولت سیزدهم شکل گرفته است و با مفاهیمی همچون استانداردسازی مردمی، وکیل مردم بودن و دیپلماسی استاندارد، اقدامات در سطح کشور و با تاکید شخص رییس جمهور پیگیری می شود.

به گفته وی با افزایش محدوده های نظارتی سازمان استاندارد به عرصه های خدماتی مانند بخش های آموزشی و غیره مانند مدارس و دیگر بخش ها، هم مردم بیشتر با این سازمان آشنا خواهند شد و هم شاهد کیفیت بخشی در ارائه خدمات نیز در کنار تولیدات واحدهای تولیدی خواهیم بود.

بسیج با بیان اینکه اداره کل استاندارد کرمان ۸۰ پست سازمانی دارد اما ۵۳ نفر نیرو فعال هستند گفت: ۳۲ درصد پست ها بدون تصدی است، درحالی که ۲۳ نفر نیز طی سه سال آینده بازنشسته می شوند.

وی تاکید کرد: فعالیت ها را به گونه ای تنظیم می کنیم که ضمن تشدید نظارت ها و دقت نظر در رفع نقص ها در تولید و ارائه خدمات، واحدهای تولیدی آسیب نبینند و تعطیل نشوند و حساسیت زیادی در این زمینه داریم.

170544523

مسلم بسیج مدیرکل استاندارد کرمان

۹۲۵ واحد تولیدی زیر نظارت استاندارد

مدیرکل استاندارد کرمان در ادامه با بیان اینکه ۹۲۵ واحد تولیدی استان تحت نظارت استاندارد اجباری قرار دارند گفت: یک هزار و ۷۸۶ فرآورده تولیدی در استان دارای پروانه کاربرد استاندارد اجباری هستند که تحت نظارت قرار دارند و باید به صورت مستمر با همین نیروهای موجود رصد و نظارت شوند.

به گفته وی استاندارد کرمان با ۷۳ آزمایشگاه فنی و ۱۳ شرکت بازرسی در سطح استان همکاری دارد.

بسیج همچنین اظهارداشت که ۱۰ هزار و ۱۹۴ اظهارنامه مالیاتی در استان به همت اداره کل استاندارد در حوزه صادرات و واردات انجام شده است.

رشد ۶ برابر درآمدها

وی درحالی از کمبودها و مشکلات این اداره کل سخن گفت که اظهارداشت میزان درآمدهای ناشی از فعالیت های استاندارد این استان که جزو درآمدهای عمومی دولت حساب می شود، تاکنون رشد پنج برابری داشته و انتظار می رد تا پایان سال به رشد ۶ برابری برسد زیرا براساس برنامه ۹۹۰ میلیارد ریال درآمد باید جذب می شده که تا این زمان چهار هزار و ۸۸۰ میلیارد ریال معادل حدود پنج برابر تاکنون محقق شده و انتظار می رود تا پایان سال درصد تحقق آن به ۶ برابر برسد.

بسیج با تشریح اقدامات استاندارد در همه بخش های خدماتی و تولیدی گفت: تاکنون علیه بیشس از ۴۰ مورد آسانسور اعلام جرم و در سطح کشور در اقدامی مناسب مقرر شده هیچ آسانسوری بدون تاییدیه استاندارد بیمه نشود که کار مهمی است.

وی با بیان اینکه ضرورت دارد در استانداردهای مصالح ساختمانی نیز نظارت ها با همکاری متولیان دیگر افزایش یابد گفت: در بخش های خدماتی، پایانه های اتوبوسرانی بین شهری و سپس میادین میوه و تره بار، کمترین میزان انطباق استانداردها را داشته اند که درصدد توسعه همکاری ها با نهادهای متولی برای حل این مشکلات هستیم.

بسیج در ادامه به کسب ۹ جایزه ملی کیفیت توسط واحدهای استان، معرفی یک واحد استان به عنوان نمونه تولیدی کشوری و دریافت ۶ جایزه کیفیت استانی اشاره و بیان کرد: در مسابقه ملی بتن نیز یک واحد استان برتر شد و ۲۳ پروانه حلال نیز امسال تاکنون صادر شده که آمار آن پارسال سه مورد بوده است.

به گفته وی ضرورت دارد در استانداردسازی مصالح ساختمانی، جایگاه های گاز و سوخت و نازل های آنها، وسایل شهربازی ها و آسانسورها، همچنین برخورد با واحدهای تولیدی زیرزمینی در هر بخش، در همکاری باسایر سازمان ها سازوکارها قوی تر و اقدامات بیشتر شود.

تدوین پروتکل های جدید استاندارد برای برخی کالاها

فداکار استاندار کرمان نیز با اشاره به شرایط تولیدی عرصه های صنعتی و کشاورزی این استان گفت: نظارت استاندارد بر حدود یک هزارو ۷۰۰ محصول آن هم با حدود ۵۰ نفر پرسنل به سادگی عملیاتی نیست، از این رو ضمن تقویت این اداره کل باید شرکت های کارگزار بخش خصوصی نیز بیشتر پای کار بیایند و به مجموعه استاندارد کمک کنند.

170778663

فداکار استاندار کرمان

وی با اشاره به تغییر نگرش ها نسبت به برند استاندارد و تاثیرات بسیار مهم آن در جامعه افزود: باید پروتکل های جدید استاندارد برای برخی کالاها تدوین شود.

فداکار با اشاره به اینکه تدوین پروتکل های جدید استاندارد برای برخی کالاها یک شبه انجام نمی شود، تاکید کرد: تدوین استاندارد در حوزه پسته، خرما و بررسی وضعیت سموم باقی مانده محصولات کشاورزی باید شروع شود.

وی بیان کرد: این استانداردسازی در خصوص محصولاتی مثل پسته و خرما چه به صورت اختیاری، چه اطلاع رسانی و چه رندومی (نمونه گیری) باید انجام شود زیرا انجام این اقدام به صورت یک شبه عملیاتی نیست و تعلل در آن سبب از دست دادن بازار، گرفتاری جامعه بازرگانی، کشاورزی و برتری رقبا خواهد شد.

فداکار بر ضرورت افزایش نظارت ها در ارزیابی تولید مصالح ساختمانی به سبب اهمیت آنها تاکید کرد و گفت: با ورود شرکت های مختلف در بخش کمک به استاندارد هم اشتغال در بخش خصوصی ایجاد می شود و هم باری بر دوش استاندارد نیست.

وی با اشاره به اینکه استاندارد در حوزه ساختمان سازی به ویژه بخش بتن و میلگرد جدی است خاطرنشان کرد:در حوزه بررسی استاندارد کالاهای اساسی به ویژه آسانسورها نیز از ظرفیت شرکت های کارگزار استفاده شود.

فداکار گفت: در بحث وسایل شهربازی و دیگر مواردی که استفاده عمومی دارد نباید کوتاه آمد و استانداردها تقویت شود.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه مجموعه استاندارد در بررسی استانداردها در حوزه صادرات و تولیدات با اتاق بازرگانی نیز هماهنگ شود، گفت: باید هماهنگی با تهران صورت گیرد تا بخشی از درآمدهای ناشی از فعالیت استاندارد به امور بنیادی استان بازگردد.

رییس اتاق بازرگانی کرمان نیز ضمن اعلام آمادگی برای تقویت استانداردها در عرصه های تولیدی بخش خصوصی تاکید کرد که در برخی زمینه ها شاهد تولیدات زیرپله ای هستیم که با کیفیت و قیمت پایین تر، امکان رقابت را از بین می برد لذا باید با آنها برخورد شود.

در این نشست چند مصوبه برای ایجاد هماهنگی بیشتر بین استاندارد و سایر سازمان ها به ویژه برای ارائه مجوزها بعد از تاییدیه استاندارد و نیز افزایش چتر آموزش های حوزه استاندارد به تایید رسید.