مهریه‌های نامتعارف در کرمان؛

از ۱۳ کیلو طلا تا دو شاخه نبات!

مستشار دادگاه تجدید نظر استان کرمان با اشاره به پدیدۀ مهریه‌های نامتعارف گفت: به عنوان نمونه در چند روز گذشته پرونده‌ای داشتیم که خانمی مهریۀ خود را که ۱۳ کیلوگرم طلا بود را به اجرا گذاشت. در مواردی نیز مهریه‌های نامتعارفی از قبیل چند هزار شاخه گل و یا نوشتن چند جلد کتاب برای فردی که حتی سواد خواندن و نوشتن ندارد را شاهد هستیم.

به گزارش صدای زرند، حمید خالقی در بازدید رئیس کل دادگستری استان کرمان از شعبه دهم دادگاه تجدید نظر استان که به‌صورت ویژه به دعاوی خانواده رسیدگی می‌کند، افزود: گاهی مهریه‌های سنگینی مثل چند هزار سکۀ تمام‌بهار آزادی و یا برعکس مهریه‌های سبکی ازجمله ۲ شاخه نبات در پرونده‌های دعاوی خانوادگی به چشم می‌خورد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دفاتر ازدواج ، مهریه‌هایی که قابلیت اجرایی ندارند را ثبت نمی‌کنند، ادامه داد: در خصوص ثبت مهریه‌های نامتعارف و سنگین منع قانونی وجود ندارد ولی ضرورت دارد با افزایش دانش و اطلاعات حقوقی و قضایی مردم و کار فرهنگی مهریه‌های نامتعارف مدیریت شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی رئیس کل دادگستری استان کرمان نیز در این بازدید بر ضرورت ترویج فرهنگ صلح و سازش در پرونده‌های خانواده تاکید کرد و گفت: در حال حاضر دادگاه‌های خانواده در شهر کرمان و برخی مناطق استان راه‌اندازی شده‌اند اما ضرورت دارد در تمام شهرستان‌ها دادگاه‌های خانواده راه‌اندازی شود.

وی همچنین بر آموزش‌های قبل، حین و بعد از ازدواج برای زوج‌های جوان برای کسب مهارت‌های زندگی تاکید کرد و افزود: آموزش‌ها و مشاوره‌های قبل از ازدواج باید از کارایی و اثرگذاری لازم برخوردار باشند و به صرف پر کردن یک برگه و ارائۀ آن مرجع ذی‌صلاح بسنده نشود.