استفاده از عناوین علمی غیر واقع، ممنوع و جرم است

رئیس دادگستری زرند با اعلام جرم بودن استفاده از عناوین علمی غیر واقع دانشگاهی و حوزوی از جمله دکتر، مهندس و… از برخورد قاطع با متخلفین خبر داد.

به گزارش صدای زرند، ابوالفضل فرحبخش رئیس دادگستری زرند با اشاره به در پیش بودن مهلت قانونی تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی و لزوم رعایت قانون از سوی نامزدهای انتخاباتی بر جرم بودن استفاده از عناوین علمی غیر واقع در تبلیغات انتخابتی تاکید کرد و افزود: به موجب ماده واحده قانون مجازات استفاده غیرمجاز از عناوین علمی مصوب ۱۳۹۶، استفاده از عناوین علمی همچون دکتر، مهندس و… منوط به داشتن مدرک علمی معتبر از مراکز علمی و دانشگاهی داخل یا خارج است.

وی تصریح کرد: این افراد چنانچه مدرک معتبر را نداشته باشند و از این عناوین استفاده کنند؛ چه در مکاتبات اداری و چه در تبلیغات عمومی از طریق وسایل ارتباط جمعی از جمله رادیو، تلویزیون، روزنامه، مجله، تارنما(سایت) یا سخنرانی در مجامع و یا انتشار اوراق چاپی یا خطی، جرم برایشان محسوب شده و مشمول اعمال قانون می‌شوند.

فرحبخش افزود: مدارک علمی تنها با طی شدن فرایند علمی و اخذ آن از مراجع علمی دانشگاهی و حوزوی معتبر است و بنابراین در شأن مسوولان و متولیان جامعه نیست که برای بالا بردن جایگاه اجتماعی خود این گونه متوسل به القاب و عناوین غیرواقع که جرم است شوند.