پیشنهاد نویسندۀ زرندی به مسئولین زرند

ماکت زرندِ قدیم را بسازید

مهدی سهرابی، نویسنده و تاریخ نگار زرندی، طی نامه ای به برخی از مسئولین این شهرستان از آنها تقاضا کرد برای ایجاد یک اثر فرهنگی، ماکت زرند قدیم که شامل محل قراگیری بری ابنیه تاریخی نظیر برج ها، قلعه ها، بازارچه ها و خیابان های اصلی می باشد، برنامه ریزی و اقدام نمایند.

مهدی سهرابی، نویسنده و تاریخ نگار زرندی، طی نامه ای به برخی از مسئولین این شهرستان از آنها تقاضا کرد برای ایجاد یک اثر فرهنگی، ماکت زرند قدیم که شامل محل قراگیری بری ابنیه تاریخی نظیر برج ها، قلعه ها، بازارچه ها و خیابان های اصلی می باشد، برنامه ریزی و اقدام نمایند.

به گزارش صدای زرند، متن این نامه به شرح ذیل می باشد:

به نام خدا

جناب آقای مهندس حسینی نژاد، فرماندار محترم شهرستان زرند،
جناب آقای حاج عباس ایرانمنش، رییس محترم شورای اسلامی شهر زرند،
جناب آقای مهندس ضیاءالدینی، شهردار محترم زرند،
جناب آقای محمد اسلامی، رییس محترم اداره میراث فرهنگی و گردشگری زرند

موضوع نامه: پیشنهاد ساخت ماکت نمای زرند قدیم (قبل از انقلاب)

با عرض سلام و ادب،
همان طور که اطلاع دارید، شهر زرند در دو – سه دهه قبل از انقلاب، دارای آثار و ابنیه های متعدد تاریخی و با قدمت از جمله، چندین قلعه، تعداد زیادی برج، یخدان ها، مساجد، حمام ها، مراکز تجاری، آب انبار و سایر آثار قدیمی بوده است. اغلب بناهای مذکور متاسفانه در طی نیم قرن گذشته به علل مختلف، بخصوص زلزله های بالای ۶ ریشتر در سالهای ۵۶ و ۸۳ در این شهر، تخریب شده اند و در طول همین مدت مردم این شهر، با ازدیاد جمعیت و پیشرفت ها و توسعه عمرانی مواجه و شاهد رونق، شکوفایی و پویایی در جهت عمران و آبادی این شهر بوده و هستند.

بنابراین، با تخریب و حذف آثار تاریخی و تسریع در توسعه شهری که با تعامل و همکاری مردم و آن جنابان و تلاش های شهرداران (بخصوص شهردار محترم و محبوب کنونی)، چهره و نمای این شهر نسبت به حدود یک قرن گذشته بکلی دگرگون شده است. به نظر می رسد با توجه به فوت کهنسالان و مردان و زنان قدیم و عدم اطلاع از نمای چندین قرن گذشتۀ این شهر اطلاع و اسنادی در دست نیست تا نمایی از گذشته های دورتر ترسیم کنیم. از طرف دیگر، خوشبختانه با توجه به در قید حیات بودن متولدین ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۰ که کهنسالان امروزی بشمار می آیند (البته این همشهریان عزیز هم راه رفتن به دیار باقی را طی می کنند)، در بین این عزیزان، برخی ها محل دقیق آثار و بناهای تاریخی گذشته زرند را بخاطر دارند. از این جهت، پیشنهاد می نمایم تا به منظور گرامیداشت تلاش های هفت دهۀ گذشته مردم این سرزمین و نیز آشنایی و اطلاع نسل بعد از انقلاب و نسل های آینده از چهره و نمای زرند در یک دوره خاص (مثلاً از سال های ۱۳۳۷ تا ۱۳۵۷ (حدوداً ۶۵ سال قبل))، که این شهر هنوز دارای آثار متعدد تاریخی بوده است، با بهره گیری از یک تیم تحقیق و نقشه بردار و مشخص نمودن مراکز ذکر شده و با همکاری هنرمندان این شهر (بطور مثال، مرمت کاران و مجسمه سازان)، در یک زمین مسطح (بطور مثال پارک شهید یا محلی دیگری)، در ابعاد مثلاً ۶۰ در ۵۰ متر، اقدام به ساخت ماکت در دوره مربوطه بنمایند.

اگر پیشنهاد ذکر شده با موافقت آن جنابان مواجه گردد و نمای زرند قبل از انقلاب با ظرافت و زیبایی ساخته شود، نه تنها نماد هویت تاریخی، اجتماعی و فرهنگی مردم این شهر خواهد بود، بلکه، چنین اثری مورد استقبال نسل کنونی و نسل آینده قرار خواهد گرفت. مضافاً به این که، پیشرفت های کنونی نیم قرن اخیر زرند محرز می شود. علاوه بر آن، به عنوان یک الگو میتواند مورد استقبال مسئولین کشوری و حتی توریست ها قرار گیرد. چنین طرحی علاوه بر ساخت همیشه ماندگار ماکت نمای قبل از انقلاب زرند (براساس طراحی نقشه و مشخص نمودن محل مراکز ذکر شده)، می تواند چهرۀ زرند ۶۵ سال قبل را در یک یا چند بنر بزرگ طراحی و در مراکز پرتردد و حساس شهر در معرض دید همگان قرار داد. ناگفته پیداست طراحی روی بنر ماندگاری زیادی ندارد.

در خاتمه، این جانب محل ۱۰ برج فقط در زرند (با برج نصرت آباد و برج زرندوییه، محل ۱۲ برج)، سه قلعه، دو یخدان، یک آب انبار، محل عبور قنات ها و تعدادی پایاب، محل سه کیش، محل مراکز اموزشی و انتظامی، محل های اکثر ادارات، مراکز کسب و پیشه و بازارچه خیابان سردار جنگل و بعضی مراکز دیگر قبل از انقلاب را بخاطر دارم.

با تقدیم احترام
مهدی سهرابی زرندی

 

برخی از تصاویر قدیمی شهر زرند

Borj SZ Katibeh MasjedJame Naghshe ZarandeGhadim NosratAbad SZ Zarand Zarandoiyeh SZ