رسانه‌ها از ارکان تاثیرگذار در انتخابات هستند / تشریح جرائم انتخاباتی از زبان مدعی العموم

دادستان عمومی وانقلاب شهرستان زرند با تاکید بر اینکه یکی از ارکان تاثیرگذار در انتخابات رسانه‌ها هستند، گفت: رسانه ها نقش اثربخشی در ایجاد انگیزه برای مشارکت حداکثری، آگاهی بخشی به مردم، بیان قوانین و جلوگیری از تنش و تخلف در فرایند انتخابات دارند تا مردم بتوانند در فضایی سالم و به دور از حاشیه در انتخابات شرکت کنند.

به گزارش صدای زرند، رضا یعقوبی در جلسه ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی شهرستان زرند اظهار داشت: بر اساس منویات مقام رهبری، انتخابات سالم دارای چهار مولفه مشارکت قوی، رقابت واقعی، سلامت به معنای حقیقی و امنیت لازم است که این تاکیدات مد نظر دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان زرند در انجام وظایف قانونی قرار گرفته تا با تحقق این موارد انتخاباتی سالم و مشارکتی را شاهد باشیم.

این مقام قضایی با اشاره به ماده ۸۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار می‌رود خبرنگاران در اطلاع رسانی اخبار انتخابات ضمن رعایت قانون از انتشار اخبار کذب و مطالبی که موجب تشویش اذهان عمومی گردیده و به نوعی موجب اهانت به فرد خاصی می‌شود پرهیز و از درج مطالب خلاف واقع در خصوص نامزدها اجتناب ورزند تا گرفتار مسئولیت کیفری و حقوقی ناشی از آن نشوند.

این مقام قضایی بیان داشت: وظیفه دستگاه قضایی تامین سلامت انتخابات و جلوگیری از بروز تنش و تخلف در آن و در واقع ایجاد زمینه مناسب برای انتخابات سالم است که در این راستا در دادسرای شهرستان تلاش شده تا با اولویت بخشی به پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی ضمن برگزاری کلاس های توجیهی و آموزش ضابطین خاص و عام، این وظیفه به نحو احسن به سرانجام برسد.

یعقوبی تصریح کرد: از سویی دیگر با تعیین قاضی و اختصاص شعب ویژه رسیدگی به جرایم انتخاباتی در دادسرا تلاش می شود تا در کوتاهترین زمان ممکن به صورت قاطع با متخلفین برخورد گردد.

دادستان زرند در ادامه به اقدامات دادسرای شهرستان در زمینه انتخابات اشاره کرد و افزود: کارگروه رصد فضای مجازی با حضور دادستان و دیگر دستگاه های مرتبط در دادسرا تشکیل شده تا با رصد فضای مجازی در خصوص اعمال مجرمانه در این فضا از قبیل نشر اکاذیب، افترا، توهین، تخریب، آمارسازی، تبلیغات زود هنگام برابر قانون با متخلفان برخورد شده و به طور قطع در صورت اثبات تخلف از سوی نامزدهای انتخاباتی برای آن ها پرونده قضایی تشکیل و به شورای نگهبان اعلام خواهد شد‌.

وی خاطر نشان کرد: تبلیغات بدون رعایت مفاد قانونی انتخابات و خارج از مهلت، نشر محتوای مغایر امنیت ملی نظیر ایجاد تفرقه قومی و مذهبی، انتشار وعده های خارج از اختیارات قانونی نامزدها، تخریب، تهدید، هتک حرمت اشخاص حقیقی و حقوقی نوشتن مطالب خلاف واقع در فضای مجازی، نشر آثار تبلیغاتی مغایر با عفت عمومی و موازین شرعی، دعوت افراد به اخلال و برهم‌زدن اجتماعات و سخنرانی های قانونی و یا تعرض به ستادهای انتخاباتی نامزدها ، تبانی در انتخابات و … از مهمترین جرایمی هستند که بایستی از سوی نامزدهای انتخاباتی و طرفداران آن ها مورد توجه قرار گیرند‌.

دادستان زرند در پایان گفت: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کلیه نشریات الکترونیکی فاقد مجوز را شناسایی و مطابق قانون مطبوعات مدیران آن ها را ملزم به اخد مجوز از هیات نظارت بر مطبوعات نماید. بدیهی است عدم اخذ مجوز لازم از سوی ایشان برخورد برابر مقررات را در پی خواهد داشت.

photo 2024 01 17 14 17 05 photo 2024 01 17 14 17 04

photo 2024 01 17 14 17 05 photo 2024 01 17 14 17 05 2 photo 2024 01 17 14 17 04 2