یادداشتی پیرامون حال ناخوش کک‌سازی‌های زرند!

کلاهی برای به آسمان انداختن دارید؟

با نزدیک شدن به انتخابات دوازدهم دوره مجلس شورای اسلامی بحث کک سازی‌ دوباره در گعده‌ها و نشست‌های خانگی بعضی کاندیداها رونق گرفته است و از سر "باری به هر جهت" به مباحث حاشیه‌ای این دو واحد تولیدی ورود می‌کنند.

صدای زرند – حسن‌ضیاءالدینی: دانستن بعضی مسائل و مشکلات که این دو کارخانه با داشتن اشتغالی نزدیک به ۲۰۰۰ نفر، خالی از لطف نیست؛ قیمت هر تن کنسانتره زغالسنگ خارجی بر اساس اطلاعاتی که در سایت ماین نیوز (سایت‌ تخصصی و مطرح در زمینه معدن) منتشر شده، ۱۶ میلیون تومان است و کنسانتره زغالسنگ داخلی ۴ میلیون تومان می‌باشد.

براساس استاندارهای تعریف شده برای تولید کک‌متالورژی و بر اساس نوع کنسانتره زغالسنگی که در ایران فرآوری می‌شود، برای تولید یک تن کک باید زغالسنگ داخلی که دارای درصد بالا و مضری از گوگرد و خاکستر است با زغال خارجی به صورت مخلوط (میکس) و با رطوبت خاصی وارد سلول‌های کک‌سازی شود.

برای تولید یک تن کک‌متالورژی باید ۱۳۰۰ کیلو کنسانتره زغالسنگ وارد فرآیند تولید کک شود که حدود ۳۰۰ کیلو از این مواد اولیه به صورت قطران، بخار، دود و… در سلول‌های کک‌سازی از آن جدا می‌شود.

اگر دو واحد کک‌سازی زرند به فرض با کمترین تُناژ میکس یعنی ۳۰ درصد خارجی و ۷۰ درصد داخلی فعالیت کنند به اعداد ۳۹۰ کیلو زغالسنگ خارجی و ۹۱۰ کیلو زغالسنگ داخلی می‌رسیم؛ حداقل استاندار استفاده از کنسانتره زغالسنگ خارجی با کیفیت فعلی زغال داخلی، ۳۰درصد است!

هزینه ریالی آنها به ترتیب ۶,۲۴۰,۰۰۰ تومان قیمت زغالسنگ خارجی و ۳,۶۴۰,۰۰۰ تومان بهای زغالسنگ داخلی می‌باشد که سرجمع هزینه مواد اولیه هر تن کک‌متالوژی ۹,۸۸۰,۰۰۰تومان است.

فرآوری (استهلاک ماشین‌آلات، حقوق پرسنل، خدمات فنی و مهندسی و…) هر تن کک ۳ میلیون تومان می‌باشد که در مجموع برای تولید هر تن کک در کک‌سازی‌های زرند، شرکت فولاد زرند ایرانیان حدود ۱۲,۸۸۰,۰۰۰ تومان هزینه می‌کند؛ این در حالی است که قیمت هر تن کک متالورژی بر اساس آخرین عرضه که در تاریخ ۱۸ آذرماه به میزان هزار تن (با دانه بندی ۸۰-۲۵ میلیمتر) از طرف مجتمع کک سازی و پالایش قطران در بورس کالا فروخته شد ۱۱,۲۸۳,۱۰۰ تومان بوده است. به عبارتی هر تن کک با حدود ۱,۵۹۶,۹۰۰ تومان ضرر به فرموش می‌رسد!

از طرفی ۱۰ درصد از کک تولید شده زیر ۲۵ میلیمتر (بر اساس دانه بندی کک) است که عملاً مصرف چندانی در صنعت ندارد و در کک‌سازی‌ها دپو می‌شود و دست به نقدیش بسیار پایین است که هزینه ریالی این ۱۰ درصد هم ۱,۱۲۸,۱۰۰ تومان می‌شود؛ خلاصه اینکه دو کارخانه کک سازی یک و دو زرند هر تن کک را با قیمت ۱,۵۹۶,۹۰۰ ضرر تولید می‌کند و با اضافه شدن ۱۰ درصد کُک بلااستفاده که روی دست این دو واحد می‌ماند، کک را با درآمد منفی ۲,۷۲۵,۰۰۰ تومان، تولید می‌کنند.

حال با توضیحات بالا، اگر این دو واحد تولیدی در سال آینده ادامه فعالیت دهند، واقعاً ارزش انداختن کلاه به آسمان را دارد، وگرنه باید…!

ناگفته نماند انجمن زغالسنگ ایران از دولت خواسته است نرخ کنسانتره زغال سنگ فعلی را که ۲۶,۵ درصد قیمت شمش فولاد خوزستان قیمت گذاری شده است را به ۳۵ درصد قیمت شمش افزایش دهد؛ یعنی قیمت کنسانتره زغالسنگ داخلی نیز با قیمت ۵,۲۸۰,۰۰۰ تومان به دست کک‌سازی‌های برسد، که اگر این موضوع محقق شود در آن صورت، آیندۀ ۲۰۰۰ پرسنل این دو واحد تولیدی در زرند در هاله‌ای از ابهام خواهد بود!

photo 2024 01 08 14 46 20