فارغ التحصیلان بخش کشاورزی می توانند از تسهیلات کشاورزی بهره مند شوند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرند در جلسه شورای کشاورزی این شهرستان گفت: ۴۵ هزار هکتار سطح زیر کشت شهرستان زرند با ۵۳۴ حلقه چاه عیق و نیمه عمیق آبیاری می شود که به علت خشکسالی های پی در پی و اُفت آب سفره های آب زیر زمینی سالانه بیش از ۱ متر، کشاورزی شهرستان را با مشکل مواجه کرده است.

220 میلیارد ریال اعتبار به شهرستان زرند اختصاص یافتفرماندار شهرستان زرند اظهار داشت: فارغ التحصیلان بخش کشاورزی می توانند برای اجرای طرح های کشاورزی از تسهیلات تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال و باز پرداخت بین ۵ تا ۶ ساله بهرمند شوند.

به گزارش خبرنگار”صدای زرند”؛ مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرند در جلسه شورای کشاورزی این شهرستان گفت: ۴۵ هزار هکتار سطح زیر کشت شهرستان زرند با ۵۳۴ حلقه چاه عیق و نیمه عمیق آبیاری می شود که به علت خشکسالی های پی در پی و اُفت آب سفره های آب زیر زمینی سالانه بیش از ۱ متر، کشاورزی شهرستان را با مشکل مواجه کرده است.

وی ورودی آب به سفره زیر زمینی را سالیانه ۱۷۱میلیون متر مکعب عنوان کرد و افزود: این در حالی است که ۲۵۶ میلیون متر مکعب برداشت که ۸۵ میلیون متر مکعب اضافه برداشت را داریم و تنها راه مقابله با این بحران،مدیریت آب و اجرای روشهای نوین آبیاری است.

زارعی با اشاره به عوامل تولیدگفت: متاسفانه مدیریت باغات ضعیف است و یک فاصله بین کشاورز و کارشناس وجود دارد.

وی عدم شناخت صحیح عوامل تولید ازجمله آب، خاک، کود، سم، ماشین الات، نیروی انسانی و مدیریت را از مشکلات افزایش تولید در واحد سطح دانست و گفت: حدود ۱۶عنصر ماده غذائی مورد نیاز درخت می باشد اما بسیاری از کشاورزان ۳ الی ۴ عنصر را می شناسند.

مدیرجهادکشاوری زرند بر برگزاری کلاسهای آموزش واستفاده کشاورزان از کارشناسان این مدیریت تاکید کرد.

زارعی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد ناوگان کشاورزی شهرستان زرند (حدود ۱۴۰۰ دستگاه تراکتور) فرسوده است گفت: در سال گذشته ۱۶ میلیارد ریال اعتبار برای نوسازی اختصاص یافته و حدود ۱۰ میلیارد ریال آن جذب شده است واز بانک کشاورزی خواست مابقی اعتبارات را در سال جاری پرداخت نماید.

وی با اشاره به اینکه همه ساله محصولات کشاورزی شهرستان زرند دچار خسارت می شوند، بر گسترش صنعت بیمه محصولات کشاورزی تاکید و بیان داشت: هم اکنون ۶ هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات کشاورزی تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند.

زارعی توسعه کشت زیتون و بادام را به دلیل خسارت همه ساله غیر ممکن دانست واظهارداشت: کشت جایگزین زعفران، گل محمدی، زرشک و گیاهان داروئی را در سال جاری در دستور کار داریم.

مدیرجهادکشاورزی زرند همچنین در بخش دام، توسعه آبزی پروری، مرغداری، گاوداری، پرواربندی گوسفند و بوقلمون را مورد تاکید قرار داد.

حبیب الله خنجری فرماندار زرند نیز با اشاره به بحران کم آبی در دشت زرند توسعه کشاورزی را غیر ممکن دانست و بر اجرای روشهای نوین آبیاری تاکید و از کشاورزان منطقه خواست تا با کارشناسان جهاد کشاورزی در کود دهی و سمپاشی و مدیریت آب و خاک مشورت نمایند.

فرماندار شهرستان زرند اظهارداشت: فارغ التحصیلان بخش کشاورزی میتوانند برای اجرای طرح های کشاورزی از تسهیلات تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال و باز پرداخت بین ۵ تا ۶ ساله بهرمند شوند.

وی از کشاورزان شهرستان زرند که اقدام به خاموش کردن چاههای آب کشاورزی خود نموده که موجب ۱۳ میلیون متر مکعب صرفه جوئی شده است قدر دانی کرد.

خنجری با اشاره به سیاستهای دولت تدبیر و امید و اجرای طرحهای صنعتی شهرستان زرند گفت: از سرمایه گذاران بخش صنعت در شهرستان زرند حمایت جدی می شود وهم اکنون زیر ساختها برای سرمایه گذاری در این شهرستان فراهم است.

لطفعلی پور سرپرست دامپزشکی زرند نیز گفت: ۳۰ تا ۴۰ درصد مرغداری ها و دامداریهای شهرستان زرند فرسوده است و نیاز به اعتبار لازم برای باز سازی دارد.

انتهای پیام/

منبع: صبح زرند