کلاهبرداری اینترنتی در استان 16 درصد افزایش یافت؛

سوءاستفادۀ شیادان فضای مجازی از کرمانی ها

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: از ابتدای سال و در ۸ ماهۀ گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته، شاهد رشد ۱۶ درصدی کلاهبرداری اینترنتی در کرمان بوده ایم.

به گزارش صدای زرند، سیدمهدی قویدل استان کرمان در زمینۀ جرایم رایانه ای در جایگاه اول و دوم قرار دارد، افزود: دلیل به دام افتادن شهروندان در دام کلاهبرداران سایبری، عدم اطلاع آن ها از شیوه های جدید مجرمین است که طعمۀ کلاهبرداران می شوند به طوری که آمارها نشان داده بزه دیدگان کرمانی جزو ردیف های اول قربانی های کلاهبرداری های سایبری هستند.

وی در دومین جلسۀ نشست تخصصی بررسی جرایم مرتبط با کلاهبرداری که در کرمان برگزار شد با اشاره به اینکه کلاهبرداری و تحصیل مال از طریق نامشروع به عنوان یکی از مهم ترین جرایم علیه اموال و مالکیت است، افزود: بررسی آمارهای رسمی نشان می دهد که تنها در فاصلۀ زمانی دو سال گذشته بالغ بر ۱۵۶ هزار و ۸۳۹ فقره انواع کلاهبرداری و تحصیل مال از طریق نامشروع در سراسر کشور به وقوع پیوسته است که نشان دهندۀ رشد ۲۶.۵ درصدی کلاهبرداری و تحصیل مال از طریق نامشروع است.

وی بیان کرد: جرم کلاهبرداری در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ از نظر فراوانی وقوع، در صدر جدولِ ۱۰ اولویت اتهامات یا جرایم کل ۳۱ استان بوده است.

قویدل با اشاره به اینکه یکی از دلایل رشد جرایم، اعتماد و زودباوری است، گفت: با توجه به گسترش و پیشرفت روزافزون فضای مجازی در تمام ابعاد زندگی بشر، فضای مجازی قابلیت انجام بیشترین جرایم را پیدا کرده است.

معاون دادگستری کل استان کرمان یادآور شد: جرایم یارانه ای وقتی محقق می شوند که به نوعی با تجارت الکترونیک در ارتباط باشد لذا ممکن است آحاد افراد جامعه را درگیر کند.

وی با بیان این که مجرمین با استفاده از اندکی بهرۀ هوشی به جای زورگیری، کیف قاپی و… دست به ارتکاب جرم می زنند و در فضای مجازی مخفی می شوند، ادامه داد: چنین افرادی روزبه روز در حال افزایش هستند و تعداد زیادی از هموطنان قربانی این مجرمان سایبری می شوند.

قویدل خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه جرایم رایانه ای روزبه روز به شکل نوینی و شگردهای خاصی ایجاد می شوند لذا می طلبد که به بهترین و موثرترین شکل، در جهت ارتقا آگاهی عمومی به مردم اطلاع رسانی شود.

وی راستی آزمایی و شفاف سازی اطلاعات در فضای مجازی را بسیار مهم دانست و گفت: همچنین دستگاه های اجرایی، قضایی و انتظامی در زمینۀ مسئولیتی که عهده دار هستند، باید در جهت پیشگیرانه اقدام کنند تا از بروز جرایمی مانند کلاهبرداری های سایبری جلوگیری شود.