یادداشتی پیرامون یک اثر ارزشمند در بابتنگل زرند

از مخالفت کشاورزان تا ساخت آبشار قدمگاه

قدم زدن در رودخانه‌ی خالی از آب که با کوه و تپه‌ها احاطه شده در دو سمتِ دیوارهای سترگ سنگی،درختان عریانِ آنقدر جذابیت دارد که حتی بی‌دلیل بخواهی عصر پائیزی‌ات را پُر کنی.

به گزارش صدای زرند، از کمی جلوتر صدای آبشاری که در سینه ی کوه می‌پیچد و با هوهوی نسیم،سمفونی زیبای زندگی را می‌سازد گوش را نوازش می‌دهد.

چشمانم به جمال دلربای آبشاری گرم می‌شود که در سال ۹۵-۹۶ ساخته و پرداخته شده است.

چند سالی هست که رودخانه بابتنگل قدمگاه تبدیل به یک نقطه‌ی ایده آل برای شهروندانی شده که عصرهای خود را و احتمالا روزهای تعطیل را برای دیدن آن انتخاب می کنند.

در این میان،نقش آبشار ایجادی این روستا بسیار حائز اهمیت است.

بابتنگلی‌های خوش ذوق با خلق این آبشار مصنوعی،زیبایی این مسیر را صد چندان کرده اند و اکنون نیاز به ایحاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه گردشگری است.

نمی‌شود از آبشار بابتنگل گفت ولی از بانی و سازنده این بنا،مهندس مهدی علیزاده نام نبرد.

photo 2023 12 22 10 27 09

علیزاده در زمان که دهیاری این روستا بودند بانی این پروژه ارزشمند شدند؛طرحی ارزشمند که قرن‌ها بر تارک روستای باب‌تنگل چشم نوازی خواهد کرد.

کلنگ این جاذبه گردشگری در سال ۱۳۹۵ بر بیستون‌نمایه قوسی شکل دیواره رودخانه بابتنگل نواخته شد و چند ماه بعد یعنی در سال ۹۶، آب از ارتفاع ۱۴متری تغییر مسیر داد تا گامی بلند در تاریخ این منطقه برداشته شد.

مهندس مهدی‌علیزاده دهیار سابق این روستا در گفتگویی با صدای زرند گفت:آبشار روستای بابتنگل در سال ۹۵ اجرا و در سال ۹۶ به بهره برداری رسید؛سیتم آبشار کاملاً طبیعی فقط مسیر ریزش آب تعییر کرده است.

وی خاطرنشان کرد:علیرغم مخالفت تمامی کشاورزان نسبت به این طرح که کار مرا بسیار مشکل ساز کرد بود با سماجت و جلسات متعدد رضایت آنها را حاصل کردم و در حال حاضر برای کشاورزان ارزش افزوده‌ای بسیاری داشته است؛قیمت آب و زمین های آنها پس از بهره برداری آبشار تاکنون بیش از ۴۰ برابر شده است و حالا همان کشاورزان به وجود این آبشار افتخار می‌کنند.

علیزاده در جواب این سئوال که انگیزه وی در ابتدا مطرح کرد آن و هزینه ساخت آن چه میزان بود،گفت:رونق بخشیدن به گردشگری این روستا بوده که بیشتر از آنچه فکر می‌کردم محقق شده و هزینه تغییر دادن مسیر آب در سال ۹۵ نزدیک به ۱۰ میلیون تومان برای دهیاری آب‌ خورد.

وی در پایان از مسئولین شهرستان تقاضا دارد نسبت به ارتقای این فضای گردشگری کوشا باشند.

photo 2023 12 22 10 25 43 photo 2023 12 22 10 26 45 photo 2023 12 22 10 27 06