کشف محموله عتیقه تقلبی در زرند

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زرند از کشف تعدادی آثار تاریخی فرهنگی جعلی مربوط به دوران هخامنشیان و پارت ها، خبر داد.

به گزارش صدای زرند، “رضا یعقوبی” گفت: در پی مشکوک شدن ماموران پر تلاش نیروی انتظامی به یک دستگاه خودرو با پلاک غیر بومی، با دستور مقام قضائی خودرو توقیف و در بازرسی صورت گرفته، بسته ای که به صورت ماهرانه جاساز شده بود کشف و ضبط گردید.

این مقام قضایی تصریح کرد: با توجه اینکه اقلام مکشوفه به شکل آثار تاریخی بوده اند، بنا به اهمیتِ موضوعِ حفظ و حراست از آثار تاریخی و ملی، تمامی متهمان که غیر بومی نیز بودند، فوراً دستگیر شده و پس از تفهیم اتهام و صدور قرار تامین کیفری متناسب، جهت تکمیل فرایند تحقیقات، به پلیس آگاهی شهرستان تحویل داده شدند.

وی افزود: در تحقیقات و بررسی های اولیه انجام گرفته از سوی کارشناسان اداره میراث فرهنگی، تقلبی بودن آثار اثبات شده است، لذا با تکمیل تحقیقات، پرونده آماده صدور تصمیم نهایی است.

یعقوبی گفت برای حفظ و صیانت از یادگار پیشینیان، قانونگذار مجازات های سختگیرانه ای برای حفاری غیر مجاز و خرید و فروش آثار تاریخی و فرهنگی مصوب نموده است بگونه ای که ساخت،حمل و نگهداری نمونه تقلبی این آثار نیز جرم انگاری شده است. در این راستا قانونگذار در ماده ۵۶۶ مکرر قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات، عنوان داشته: «هرکس نمونه تقلبی آثار فرهنگی- تاریخی اعم از ایرانی و خارجی را به جای اثر اصلی بسازد یا آن را به قصد عرضه، قاچاق یا فروش، معرفی، حمل یا نگهداری کند یا با آگاهی از تقلبی بودن اثر خریداری کند به حبس از نود و یک روز تا شش ماه و جزای نقدی معادل نصف ارزش اثر اصلی با اخذ نظر کارشناس از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری محکوم می‌شود.» لذا با توجه به صراحت ماده مذکور، تقلبی بودن آثار کشف شده رافع مسئولیت کیفری متهمین نیست و برابر قانون، و با قاطعیت با آنها برخورد خواهد شد.

این مقام قضایی در ادامه با تاکید به عزم جدی دستگاه قضائی در برخورد با تمامی جرایم به ویژه جرایم علیه آثار تاریخی_فرهنگی گفت: آثار تاریخی از هر نوعی، اعم از منقول و غیر منقول به عنوان هویت تاریخی و ملی کشور از درجه اهمیت بالایی برخوردار هستند و هرگونه اقدام علیه آن ها به هر میزان و درجه ای که صورت پذیرد از سوی دستگاه قضایی با قاطعیت مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زرند در پایان عنوان کرد: امروزه عده ای به قصد سود جویی با ارسال پیامک هایی مبنی بر کشف و پیدا کردن گنج یا عتیقه، شهروندان را فریفته و از این طریق سرمایه آن ها را به تاراج می برند؛ لذا ضروری است مردم ضمن هوشیاری، در دام کلاهبرداران قرار نگیرند و در این راستا با دریافت هرگونه پیامک یا تماس در خصوص کشف و فروش آثار تاریخی، موضوع را فوراً به مراجع انتظامی گزارش نمایند.

انتهای پیام/