افزایش عفونت های تنفسی در کشور؛

چطور علائم کرونا و آنفلوآنزا را از هم تشخیص دهیم؟

عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با بیان این که در هفتۀ اخیر عفونت های تنفسی نسبت به هفته های قبل افزایش یافته است، گفت: این موضوع تحت تاثیر عواملی همچون حضور در مدارس، دانشگاه ها و شکل گیری مجامع عمومی است.

به گزارش صدای زرند، دکتر سیداحمد طباطبایی با بیان این که در حال حاضر آنفلوآنزا نسبت به کرونا شایع تر است، افزود: با این وجود تاکید می شود که هنوز کرونا وجود دارد و لازم است افراد و خانواده ها رعایت موارد بهداشتی را جدی بگیرند.

وی در ادامه با اشاره به چهار گروه بیماری شامل سرماخوردگی، آنفلوآنزا، کرونا و حساسیت های فصلی که ممکن است علایمی مشابه یکدیگر داشته باشند، دربارۀ هر یک از این بیماری ها توضیح داد.

طباطبایی بیان کرد: در برخی عفونت ها، برخی علایم شایع تر است. دورۀ کمون در سرماخوردگی بدون علامت است و علایم در این بیماری سریع ظاهر می شود. در آنفلوآنزا هم همین طور است و تنها ممکن است مقداری دورۀ کمون طولانی تر باشد. اما در کرونا دورۀ کمون بسیار طولانی تر است. در حساسیت های فصلی هم که کمون معنی ندارد.

طباطبایی ادامه داد: در بیماری کرونا، شروع علایم تدریجی است؛ این درحالی ست که در آنفلوآنزا شروع علایم معمولا ناگهانی است. در سرماخوردگی ها نیز شروع علایم شبیه کرونا بوده و تدریجی است. در بیماری آنفلوآنزا تب بسیار شایع است. کرونا نیز ممکن است تب بالا ایجاد کند. اما سرماخوردگی ها معمولا تب بالا ایجاد نمی کنند؛ بنابراین اگر تب بیمار بالا باقی بماند؛ یا کروناست یا آنفلوآنزا. در حساسیت های فصلی نیز معمولا تب مشاهده نمی شود.

این عضو کمیته علمی مقابله با کرونا، افزود: کوفتگی، خستگی و بدن درد نیز، هم در آنفلوآنزا و هم در کرونا مشاهده می شود اما سرماخوردگی و حساسیت های فصلی این علایم را ندارند. به این ترتیب بر اساس این علایم می توان بین کرونا و آنفلوانزا افتراق قائل شد.

وی با بیان اینکه سرفه در هر چهار گروه این بیماری ها می تواند مشاهده شود، افزود: معمولا در آنفلوانزا، سرفه ها خشک تر است. کرونا هم می تواند با سرفۀ خشک همراه باشد. افرادی که زمینۀ آلرژی داشته باشند به دنبال ابتلا به این دو بیماری، ممکن است سرفه های شدیدی داشته باشند و خس خس سینه نیز می تواند بروز یابد. اما تنگی نفس در بیماری کرونا بسیار شایع تر بود. تنگی نفس ممکن است در سرماخوردگی و آنفلوآنزا نیز مشاهده شود اما به شدت کرونا نیست.

طباطبایی با بیان اینکه عطسه در عفونت های ویروسی شایع است اما در آنفلوآنزا علامت پیش درآمد بیماری نیست، افزود: حساسیت های فصلی نیز با عطسه های مکرر همراه است. آبریزش بینی هم در هر چهار گروه این بیماری ها می تواند ایجاد شود، اما در آنفلوآنزا بسیار کمتر است. گلودرد نیز می تواند در عفونت های آنفلوآنزایی و کرونایی شدید باشد. در سرماخوردگی ممکن است گلودرد را داشته باشیم اما شدید نیست. در حساسیت های فصلی هم چندان گلودرد را شاهد نیستیم. خارش چشم و گلو و بینی هم بیشتر در حساسیت ها دیده می شود.

وی همچنین گفت: علایم گوارشی نیز در آنفلوآنزا و در کودکان می تواند شایع تر باشد و به صورت اسهال و استفراغ خود را نشان دهد. در کرونا هم این علائم دیده می شود اما نسبت به آنفلوآنزا کمتر است.

انتهای پیام/