سوهان زرندی گزینه مناسب برای تغذیه سالم دانش آموزان

تولیدکننده سوهان زرند گفت: این سوهان از آرد جوانه گندم، آرد سفید، روغن، شکر، هل و زعفران پخته شده و جایگزین مناسبی برای تغذیه سالم کودکان و دانش آموزان است.

به گزارش صدای زرند، سوهان زرندی یکی از محصولات سنتی استان کرمان محسوب می شود، آن را از جوانه گندم درست می کنند که سرشار از ویتامین های گروه b است، از فواید سوهان زرندی می توان به پیشگیری از پیری زودرس، از کارافتادگی پیش از موعد اعضا بدن، مؤثر بودن در رشد کودک و کاهش سوء تغذیه اشاره کرد، این شیرینی برخلاف سایرین، پروتئین هم دارد.

بانوان زرندی از سال های خیلی دور در تهیه سوهان و شیرینی های محلی مختلف شهرت داشته اند، آنها از سمنو به عنوان ماده اصلی سوهان زرند استفاده می کردند و آن را در مقایسه با سوهان قم بسیار تردتر و نازکتر یعنی به صورت لایه بسیارنازک می پختند.

14020712000314 Test PhotoN

برای اطلاع بیشتر از روند پخت سوهان زرند و معرفی آن، وارد یک کارگاه پخت سوهان شدم زنان و دختران زرندی را دیدم که سخت مشغول پخت وپز سوهان هستند که علاوه بر نشان دادن هنر خود درآمد خوبی نیز نصیبشان می شد، به سراغ متصدی کارگاه رفتم و از او خواستم مراحل تهیه سوهان زرندی را شرح دهد.

خانم فلاحی در گفت وگو با خبرنگار فارس گفت: از سال ۸۴ تولید سوهان را شروع کردم که هم اکنون محصولات تولیدی ما در زرند و شهرهای دیگر به فروش می رسند، تعداد ۱۳ نفر از بانوان در این کارگاه مشغول به کار هستند در این کارگاه سوهان زرندی در انواع مختلف ورقه ای، لقمه ای، سکه ای و آبنبات در بسته بندی های مختلف تولید می شود.

سوهان زرندی رنگ و اسانس ندارد

وی اضافه کرد: این سوهان از آرد جوانه گندم، آرد سفید، روغن، شکر، هل و زعفران پخته شده است و در آن از رنگ و اسانس استفاده نمی شود، ترکیبات آن مانند سمنو است.

فلاحی با بیان اینکه سوهان زرندی ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و یک خوراکی با خواص ارزشمند برای بچه ها به حساب می آید، گفت: به خانواده ها توصیه می کنم به جای خرید شیرینی جات و تنقلات کم ارزش غذایی، یا در مهمانی ها و تغذیه مدارس بچه ها از این سوهان استفاده کنند.

14020712000315 Test PhotoN

وی میزان تولید این سوهان را روزانه ۷۰ تا ۱۵۰ کیلو عنوان کرد و بیان داشت: تبلیغات در مورد این سوهان متاسفانه خیلی کم شده و شناخته شده نیست، از مسؤولان می خواهم که برای پذیرایی در جلساتی که برگزار می کنند از این سوهان استفاده کنند، سوهان زرندی ثبت ملی شده و تولید این سوهان خیلی زحمت دارد، و خواهشی که از مسؤولان دارم این است که به بیمه این قشر، خدمات دولتی تعلق گیرد.

سوهان شیرینی عیدانه زرندی های قدیم بود

به سراغ یکی دیگر از تولیدکنندگان می روم و با خانم یزدانی که سالهاست در پخت سوهان فعالیت دارد، گفت و گو می کنم. وی به تاریخچه سوهان زرند اشاره کرد و ابراز داشت: ازجمله افرادی که دریک قرن گذشته در پخت سوهان محلی زرندی فعالیت داشتند می توان به همسر مرحوم آقا میرزا جعفری و مرحومه کبری معروف به کبری خیاط، همسر مرحوم مشرفی اشاره کرد.

این بانوی فعال پخت سوهان که در ورودی واحد مسکونی خود کارگاهی سنتی و بهداشتی راه اندازی کرده است، بیان داشت: زمان دقیقی از بنیانگذار اصلی پخت سوهان در زرند در دست نیست، اما پخت سوهان و شیرینی جات محلی در قدیم هم رواج داشته و اکثرا در ایام نوروز به پخت سوهان و شیرینیجات محلی اقدام می کردند.

آقای ابوترابی تولیدکننده دیگر سوهان زرند، که برای اولین بار در کشور به طراحی و ساخت دستگاه نازک کن و پخت سوهان در یکی از روستاها بنام ابراهیم آباد اقدام کرد نیز در گفت وگو با خبرنگار فارس ترد بودن و نچسبیدن به دندان ها را از ویژگی های سوهان اعلای زرندی نام برد.

انتهای پیام/