رئیس شبکه دامپزشکی زرند:

دامپزشکی رکن اصلی سلامت جامعه و متولی حراست از سرمایه دامی کشور

به مناسبت بزرگداشت سالروز شهادت شهیدان برجایی و باهنر و هفته دولت، اداره دامپزشکی زرند گزارشی از اقدامات انجام شده و دستاوردهای بدست آمده در زمینه مبارزه با بیماری های دامی و نظارت بر بهداشت عمومی ارائه نمود.

به گزارش صدای زرند به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان زرند، رئیس اداره دامپزشکی شهرستان زرند ضمن گرامیداشت هفته دولت گزارش مبسوطی از اقدامات انجام شده در اداره دامپزشکی شهرستان که ماحصل آن صیانت از سرمایه دامی و ارتقاء بهداشت عمومی گردیده ارائه نمود.

حسن لطفعلی پور گفت: اقدامات دامپزشکی حول دو رسالت اصلی مبارزه با بیمار ی های دامی و نظارت بر تولید، نگهداری و توزیع فراورده های خام دامی تدوین ، برنامه ریزی و اجرا می گردد.

وی اعلام کرد: در شهرستان زرند بیش از ۱۴۰ هزار راس دام سبک ، ۴ هزار راس دام سنگین، در حدود ۳ هزار نفر شتر و همچنین بیش از یک میلیون قطعه جوجه ریزی در سال تحت مراقبت و نظارت بهداشتی دامپزشکی می باشند.

لطفعلی‌پور افزود: همچنین نظارت بهداشتی بر تولید عسل در حدود ۴ هزارکندوی زنبور عسل و تولید انواع ماهی سردآبی و گرمابی در شهرستان توسط کارشناسان دامپزشکی انجام می گیرد.

لطفعلی پور در راستای تحقق اهداف ارتقاء سطح بهداشت جامعه اظهار داشت: در راستای تولید کافی و با کیفت پروتئین دامی مورد نیاز سبد تغذیه خانواده که از سطح دامداری ها و مرغداری های شهرستان بعمل آمده، اداره دامپزشکی به صورت شبانه روزی بر پروسه تولید حمل و نقل و توزیع انواع فراده های خام دامی نظارت دارد.

وی افزود:در شهرستان زرند یک واحد عظیم مرغداری با ظرفیت ۶۰ هزار قطعه مرغ مادر وجود دارد و تخم مرغ نطفه دار جهت پرورش مرغ گوشتی را تولید می نماید و کلیه مجوزهای بهداشتی و قرنطینه ای حمل و نقل آن توسط این اداره پس از تایید بهداشت و سلامت محصولات صادر می گردد.

رئیس اداره دامپزشکی همچنین از وجود چند واحد مرغداری تخمگذار در شهرستان خبر داد و اعلام نمود: در شهرستان زرند ۳ واحد مرغداری تخمگذار مورد تایید دامپزشکی وجود دارد و در حال حاظر یک واحد آن با ظرفیت ۳۰ هزار قطعه در حال تولید تخم مرغ خوراکی مورد نیاز بازار تحت نظارت دامپزشکی می باشد.

لطفعلی پور در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام این موضوع که بیش از ۷۰ درصد از عوامل بیماریزای انسان از دام منتقل می گردد یادآور شد: بسیاری از عوامل بیماری زا مانند انواع ویروس ها، باکتری ها و انگل ها بین انسان و حیوانات بیمار یهای مشترکی ایجاد می کنند که برخی از آن ها بسیار خطرناک و مهلک می باشند.

وی با اشاره به برخی از این بیماری ها مانند تب کریمه کنگو، تب مالت، هاری ، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و … اعلام کرد: انواع بیماری های مشترک در کمین جامعه انسانی هستند اما با همت پرسنل خدوم و کارشناسان دامپزشکی و با اعمال مراقبت های فعال این اداره، خوشبختانه تا کنون موارد حادی از این بیماری ها وجود نداشته و موارد تک گیر نیز با انجام به موقع اقدامات کاملا کنترل شده است.

او استفاده از سیستم های نوین ، جامع و پویای GIS ایشان قرنطینه ، آزمایشگاه و سایر نرم افزارهای جدید را در مجموعه دامپزشکی از دستاوردهای جدید برشمرد و گفت: با استفاده از برنامه های تحت شبکه داخلی که توسط سازمان دامپزشکی طراحی و در حال استفاده است توانسته ایم در یک بستر امن و کاملا ملی با ثبت کلیه اقدامات انجام شده و رصد و پایش بیماری ها در اعمال پروتکل های بهداشتی و قرنطینه ای لازم از شیوع بیماری ها در منطقه و خسارت احتمالی جلوگیری نماییم.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان جهت تکمیل آمار تحت نظارت دامپزشکی گفت: یک واحد کشتارگاه طیور، یک واحد کشتارگاه دام چند واحد سردخانه نگهداری انواع محصولات دامی بیش از ۶۰ واحد قصابی، بیش از ۴۰ باب رستوران و مراکز طبخ خوراک و سایر مراکزی که به هر نحوی با دام و فراوده ای دامی در ارتباط هستند تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی قرار دارند.

وی تاکید کرد: هیچ محصولی که با فراوده ای دامی تهیه می گردد بدون مجوزهای بهداشتی دامپزشکی حق تولید و توزیع را ندارد.رئیس اداره دامپزشکی در پایان گفت : هفته دولت که یک روز آن نیز بعنوان روز کارمند نامگذاری شده فرصت مناسبی است که از خدمات ارزنده همکارن خود در سطح اداره و همچنین کلیه مسئولین و شاغلین مراکز بخش خصوصی دامپزشکی و مسئولین فنی و بهداشتی حاظر در شهرستان تقدیر و تشکر نماییم.

انتهای پیام/