ایده فاضلاب برای تامین آب فولاد در زرند و نیاز به زمین

مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان واقع در شهرستان زرند می گوید که ۸۰ درصد آب مورد نیاز این صنعت از فاضلاب و باطله تامین می شود اما چالش هایی مانند دریافت زمین برای ساخت تصفیه خانه، مانع بی نیازی صنعت آب بر فولاد برای همیشه از منابع آبی شده است.

به گزارش صدای زرند، “ماشاءالله سهراب نژاد” روز چهارشنبه در نشست خبری با بیان اینکه کارخانه های فولادی آب بر هستند افزود: از سال های اول تولید بر حوزه استفاده از پساب متمرکز شدیم و در آغاز ۲ مدول(فرآیندی در تصفیه خانه فاضلاب به معنی یک مرحله) از ۶ تا هفت مدول فاضلاب کرمان را که ایجاد شده بود اما آب آن هدر می رفت، در دست گرفتیم و به جای استفاده از آب سالم در خطوط تولید، از پساب فاضلاب استفاده کردیم.

وی اظهار داشت: ۳۶ کیلومتر از منطقه شرف آباد(محل تصفیه خانه فاضلاب کرمان) تا فولاد بوتیا را لوله گذاری کردیم و پس از آغاز پروژه فولاد زرند این مسیر نیز به شبکه متصل شد و تصفیه خانه آن را احداث کردیم.

مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان گفت: بخشی از مصرف آب را به کنستانتره و گندله سازی منتقل کردیم و سپس پروژه فاضلاب زرند را آغاز کردیم که این پروژه هم اکنون ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما نیازمند همکاری و کمک مسئولان برای رفع مشکل زمین تصفیه خانه فاضلاب هستیم.

وی تصریح کرد: اکنون با اجرای پروژه های فاضلاب و استحصال آب از سد باطله ۸۰ درصد آب مورد نیاز صنعت فولاد زرند را تامین می کند و ۲۰ درصد از کل آب مصرفی شرکت فولاد زرند از جاهای دیگر تامین می شود که با اجرای کامل پروژه فاضلاب زرند، آب مورد نیاز خود را به طور کامل تامین می کنیم.

سهراب نژاد افزود: ۹۲ درصد مصرف آب کشور مربوط به حوزه کشاورزی است و صنعت مصرف چندانی ندارد اما آب آینده ماست و باید در مصرف آن دقت کنیم؛ آب مصرفی فولاد زرند از فاضلاب تامین می شود و ما فاضلاب را سه مرحله تصفیه می کنیم که در آخرین مرحله از آن، آب مقطر گرفته می شود اما ذهنیت خوبی روی این آب وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان با اشاره به پروژه های توسعه ای شرکت تصریح کرد: در بخش کنستانتره و گندله سازی، پروژه بازیافت آب از از سد باطله را اجرا کردیم که این طرح استحصال آب از باطله را انجام می دهد و این پروژه ۲ میلیون متر مکعب از ۲.۵ میلیون مترمکعب آبی که در سد باطله می رود را باز می گرداند.

وی افزود: با اجرای این پروژه تعداد زیادی تانکر حمل آب از این مسیرها حذف می شود و دهه های گذشته تانکرهای زیادی در مسیر داشتیم که مشکلات زیادی به همراه داشت که جمع شده اند و هنوز که این واحد به ظرفیت اسمی خود نرسیده، این تانکرها به کمتر از ۲۰ دستگاه رسیده است.

170556385

اشتغالزایی هفت هزار نفر

مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان گفت: فولاد زرند هفت هزار نفر نیروی انسانی با ترکیب ۹۰ درصد از مردم زرند و بیش از ۹ درصد از استان کرمان و حداکثر نیم درصد از جاهای دیگر تشکیل شده و این آمار در حالی است که به ازای هر شغل مستقیم در صنعت فولاد، از ۱۵ تا ۲۰ نفر غیر مستقیم اشتغالزایی می کند.

۵۰ درصد زغال سنگ مصرفی فولاد زرند وارداتی است

مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان گفت: حدود ۵۰ درصد زغال سنگ مصرفی کارخانه های فولاد زرند را از خارج کشور وارد می کنیم که با ۵۰ درصد زغال داخلی ترکیب و مصرف می شود زیرا زغال داخل کیفیت مطلوب برای تولید فولاد از روش کوره بلند ندارد.

وی با بیان اینکه تمامی بازار تولیدات ما باید از بورس باشد و بازاریابی و صادرات به صورت ضابطه مند و از طریق بورس انجام می شود گفت: تاکنون صادرات به کشورهای مختلف حتی اروپا داشتیم اما در چارچوب مقررات قانونمند بورس تعریف شده است.

سهراب نژاد در ادامه با اشاره به مشکلات بیرونی تاثیرگذار بر صنعت گفت: در حوزه گمرک هرروز یک بخشنامه می آید و وجود برخی دیگر از مشکلات، تولید داخلی را دچار چالش کرده که باید حل شود.

۱۰۰ مدرسه را بازسازی کردیم

مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان همچنین عنوان کرد: یک واحد بحث مسئولیت های اجتماعی فولاد زرند را مدیریت می کند که بودجه ای محدود دارد اما ما ۱۰۰ مدرسه را در منطقه زرند بازسازی، در ساختن جاده ها و پل ها کمک کردیم و یکسری فعالیت ها در این حوزه انجام می دهیم.

وی افزود: تفاهم نامه ای برای کاشت ۲ هزار هکتار جنگل و درخت منعقد کردیم که این پروژه چند ساله است و در جلال آباد زرند حدود ۶۰۰ هکتار درخت کاشتیم.

سهراب نژاد خاطرنشان کرد: برای محیط زیست هزینه هایی کردیم که شاید از بیرون دیده نشود، واحد cdq (خاموش کردن کک به روش خشک) با ۳۲ میلیون یورو احداث کردیم که این پروژه از آب استفاده نمی کند و آلایندگی را به حداقل می رساند.

انتهای پیام/