در نشست ﻫﻢ ﺍﻧﺪیشی بررسی مسائل صادرات پسته مطرح شد؛

قوانین جهاد کشاورزی برای صادرات پسته سختگیرانه است

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان با اشاره به صادرات پسته به اتحادیه اروپا گفت: یکسری درخواست های جدی و سختگیرانه مبنی بر دریافت گواهینامه هایی از معاونت غذا و دارو، اداره استاندارد و سازمان جهاد کشاورزی وجود دارد که درخواست داریم این موارد توسط مجموعه های ارزیاب به خوبی مورد توجه قرار گیرد تا برای محمولۀ صادراتی اتفاقی پیش نیاید.

به گزارش صدای زرند، سیدمحمدرضا ترابی موسوی اضافه کرد: برخی موارد، مورد درخواست اتحادیه اروپا نیست اما از سوی برخی مجموعه های داخلی مانند اداره استاندارد و جهاد کشاورزی درخواست می شود که این موضوعات مسائلی را برای صادرکنندگان ایجاد کرده است.

وی با اشاره به نمونه ای از این درخواست ها ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده اگر صادرکننده ای محمولۀ برگشتی داشته باشد تا سه ماه پس از آن نمی تواند صادرات دیگری را داشته باشد که این موضوع در قوانین اتحادیه اروپا وجود ندارد.

ترابی موسوی در نشست هم اندیشی بررسی مسائل صادرات پسته به اتحادیه اروپا که با حضور روسای کمیسیون های توسعه صادرات، واردات و تجارت داخلی و کشاورزی، مدیران کل جهاد کشاورزی و گمرکات استان کرمان و جمعی از صادرکنندگان برگزار شد، از برگزاری نشست ستاد عالی پسته کشور در کرمان در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: صادرکنندگان همۀ مسائل صادرات پسته را به اتاق اعلام کنند تا بتوان موارد در سطح ملی را در این نشست مطرح کرد.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق کرمان نیز در این نشست با اشاره به اینکه میزان تولید محصول پسته امسال بیشتر از سال گذشته است، گفت: باید برای صادرات این محصول به بازارهای هدف به ویژه اتحادیه اروپا با توجه به وجود رقیب اصلی ما آمریکا، برنامه ریزی صحیحی صورت گیرد.

محمدعلی محمدمیرزائیان افزود: با توجه به اینکه مبحث باقیماندۀ سموم در محصول پسته به صورت جدی از سوی اتحادیه اروپا بررسی می شود پیشنهاد داریم در فروردین ماه هر سال همزمان با سم پاشی محصولات، اطلاع رسانی کامل در خصوص نوع و میزان سم مورد استفاده انجام شود.

گفتنی است در این نشست جمعی از صادرکنندگان به مواردی مانند ناشناخته بودن برخی سموم استفاده شده در باغ های پسته، شناخت نوع فعالیت آزمایشگاه های اروپا برای صادرات پسته و اطلاع رسانی گستردۀ مسائل مختلف این حوزه اشاره کردند.

انتهای پیام/