۳۰۰ متر زمین برای داوطلبان زندگی در جزیره ابوموسی

جزایر سه گانه ایران همیشه خط مقدم دفاع از کشور بوده اند اما تا کنون چندان روی موضوع مسکونی سازی آنها سرمایه گذاری نشده است. همین موضوع سبب شده هر از گاهی شائبه ها درخصوص مالکیت ایران بر جزایر سه گانه و بیانیه های بی اساس شورای همکاری خلیج فارس مبنی بر مالکیت امارات بر تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی تکرار شود.

به گزارش صدای زرند، تکرار دوباره این ادعا در ماه های اخیر سبب شده دولت به منظور خنثی سازی طمع و ادعای بی اساس برخی کشورها با ارائه مشوق هایی، زمینه مسکونی سازی این مناطق را فراهم کند. یکی از این مشوق ها که مورد توجه بسیاری قرار گرفته این است که هر ایرانی می تواند در جزیره ابوموسی صاحب خانه شود.

ارسلان مالکی، معاون وزیر راه و شهرسازی ۱۴ مرداد ماه با اعلام این خبر گفته بود: دولت قصد دارد به هر ایرانی که متقاضی زندگی در جزیره ابوموسی باشد برای ساخت مسکن، زمین واگذار کند. بر این اساس برخی شروط از جمله فرم ج نیز برای متقاضیان زمین حذف شده و ثبت نام همه شهروندان ایرانی سرپرست خانوار یا واجد شرایط برای دریافت زمین در ابوموسی آزاد است.

توسعه جزیره ابوموسی از اولویت های مهم دولت است

مهدی دوستی، استاندار هرمزگان در گفت و گو با ایران مسکونی سازی جزایر را مطالبه جدی رهبری و تکلیف دولت عنوان کرد و اظهار داشت: باتوجه به موقعیت جغرافیایی هرمزگان و وجود جزایر متعدد در این استان، لازم است برای مسکونی سازی جزایر و رونق ساخت و ساز در این مناطق بویژه جزیره ابوموسی طرح های ویژه و مشوق هایی در نظر گرفته شود.

دوستی ادامه داد: در حال حاضر با دستور وزارت راه و شهرسازی فرم (ج) برای ساکنان شهرستان ابوموسی سبز شده و ساکنان آن می توانند در سایر شهرستان ها هم از مزایای زمین و تسهیلات دولتی مسکن بهره مند شوند.

علاوه بر این دولت در طرح جدید خود در نظر دارد به هر ایرانی که متقاضی سکونت در جزیره ابوموسی باشد زمین رایگان دولتی بدهد. این اقدام دولت، پاسخی مناسب به شائبه ها درخصوص مالکیت ایران بر جزایر سه گانه و بیانیه های بی اساس شورای همکاری خلیج فارس مبنی بر مالکیت امارات بر تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی است. البته به این نکته توجه داشته باشید که در این طرح حتماً باید واگذاری زمین، منتج به احداث کامل ساختمان شود و راهی برای سوداگری وجود ندارد.

دستور رئیس جمهور برای توسعه ابوموسی

استاندار هرمزگان توسعه و پیشرفت جزیره ابوموسی را خواست اهالی و اولویت استان دانست و افزود: در نظر داریم طرح های نو و خلاق را مورد استفاده قرار دهیم. در همین راستا از شرکت های دانش بنیانی که برای توسعه این جزیره اقدام کنند، حمایت خواهیم کرد.

وی با تأکید براهمیت توسعه زیرساخت ها در این جزیره افزود: با ارسال نامه، پیشنهاد هایی در خصوص تکمیل زیرساخت های آب و برق و حوزه های ورزشی و عمرانی و ارائه خدمات بهینه به مردم ساکن در جزیره و تأمین اعتبار برای ترددها به رئیس جمهور ارائه شده و ایشان دستور داده اند دستگاه ها و وزارتخانه های مختلف برای توسعه ابوموسی فعال شوند و جایگاه ویژه این شهرستان مورد توجه قرار گیرد.

تأمین برق پایدار جزیره، افزایش ظرفیت آب شیرین کن ها، حل مسأله اشتغال ساکنان، واگذاری مجتمع برودتی ۲ هزار تنی خلیج فارس(سردخانه شیلات)، ترسیم فضاهای گردشگری، تکمیل زیرساخت های بندری، تخصیص وام از محل قانون جوانی جمعیت، پایدار شدن خط پروازی، بکارگیری ساکنان ابوموسی در نفت فلات قاره سیری و صدور مجوز صید برای ساکنان این جزیره به تعداد از مهم ترین پیشنهاد هایی بوده که به رئیس جمهور ارائه شده است.

استاندار هرمزگان از تشکیل کارگروه توسعه ملی شهرستان ابوموسی در وزارت کشور خبر داد و افزود: خوشبختانه مطابق درخواست ها سردخانه شیلات به بخش خصوصی واگذار شده و با سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد ریالی بخش مهمی از مشکل صیادان این شهرستان در تخلیه و فروش آبزیان صید شده حل شده است. به شهرداری ابوموسی نیز کمک های خوبی شد و علاوه بر تأمین و تخصیص یک دستگاه ماشین آتش نشانی و تخصیص بودجه ۲.۵ میلیارد تومانی برای بهسازی شهری، حواله ۲ دستگاه ون نیز صادر و ۱۲۰ تن قیر نیز تحویل شهرداری شده است.

زمین های ۳۰۰ متری آماده واگذاری است

عباس کمالی، مدیر کل راه و شهرسازی هرمزگان هم در این زمینه در گفت و گو با ایران اظهار داشت: با پیگیری های انجام شده در حال حاضر نام نویسی متقاضیان مسکن ملی برای همه شهروندان ایرانی سرپرست خانوار یا واجد شرایط در ابوموسی آزاد است و متقاضیان برای ثبت نام می توانند با مراجعه به سامانه نهضت ملی مسکن درخواست خود را ثبت کنند.

وی با اشاره به اهمیت جزایر خلیج فارس برای کشور افزود: یکی از کارهای مهم صورت گرفته به منظور تشویق برای مهاجرت به این جزیره وعمرانی سازی جزایر خلیج فارس، حذف شرط فرم ج در طرح ملی مسکن برای جزیره ابوموسی است.

وی افزود: متقاضیان برای ثبت نام می توانند به سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن به آدرس saman.mrud.ir مراجعه کنند. ۴۲ هکتار زمین در جزیره ابوموسی برای واگذاری به شهروندان در نظر گرفته شده و قرار است به هر متقاضی زمینی به مساحت ۳۰۰ مترمربع اختصاص پیدا کند. ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن هم اکنون روی سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن، در استان های البرز، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خوزستان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، گلستان، مازندران و هرمزگان انجام می شود.

مدیر کل راه و شهرسازی هرمزگان توضیح داد: فرم ج به معنای آن است که در صورت استعلام دولت، فرد متقاضی تسهیلات مسکن دولتی و افراد تحت تکفل او ۵ سال گذشته، زمین یا ملکی به نام نداشته باشند. فرم ج یکی از شروط واگذاری زمین، مسکن یا تسهیلات دولتی در بخش مسکن به حساب می آید و اگر کسی از چنین امکاناتی استفاده کرده باشد، دیگر نمی تواند از آنها بهره مند شود.

وی خاطر نشان کرد: فرم ج متقاضیان واگذاری زمین رایگان در ابوموسی حتی در صورتی که موفق به ساخت و تکمیل واحد شده و در اصطلاح صاحبخانه به حساب بیایند سبز خواهد ماند تا آنها بتوانند همچنان در سایر شهرستان ها از مزایای زمین دولتی و تسهیلات مسکن استفاده کنند. متقاضیان واگذاری زمین رایگان در ابوموسی همچنین از شرط احراز سکونت نیز معاف خواهند بود.

انتهای پیام/