فرماندار رفسنجان خبر داد؛

آغاز برداشت ارقام زودرس پسته از باغ های رفسنجان

فرماندار رفسنجان از برداشت ارقام زودرس پسته از نوع رضایی و بادامی خبر داد و گفت: حدود ۱۰ هکتار از باغ های شهرستان رفسنجان زیر کشت پسته رقم رضایی قرار دارد.

به گزارش صدای زرند، حسین رضایی افزود: این رقم پسته از زمان گلدهی تا رسیدن دو تا سه نوبت آبیاری می شود و آب کمتری نیاز دارد و با توجه به کمبود منابع آبی و تغییرات اقلیمی، جای توسعۀ بیشتری دارد و می تواند قابلیت تکثیر خیلی خوبی داشته باشد. البته در مناطق سردسیر طول دورۀ رشد این رقم پسته کوتاه است و می تواند گزینۀ خوبی برای کشت باشد.

وی ۱۴ مردادماه در حاشیۀ بازدید از روند برداشت محصول پسته اظهار کرد: ۸۰ هزار هکتار باغ پسته در رفسنجان وجود دارد که رقم های احمدآقایی، اکبری، رضایی، فندقی و کله قوچی در آن ها کشت و برداشت می شود.

فرماندار رفسنجان افزود: نوع رقم رضایی در سال ۱۳۵۴ توسط مرحوم علیجان رضایی در باغ های ابراهیم آباد رفسنجان شناسایی و از سال ۱۳۷۰ کشت و توسعۀ آن در شهرستان شکل گرفت و از آن پس این نوع رقم پسته در سایر استان های پسته خیز کشور هم در حال تکثیر و توسعه است.

وی خاطرنشان کرد: رقم پسته رضایی از سال ۱۳۶۵ به کلکسیون ارقام در موسسه تحقیقات پسته کشور منتقل شد و تاکنون به میزان ۱۰ هکتار در رفسنجان توسعه یافته و در کشور نیز حدود ۱۰۰ هکتار از این نوع رقم پیوندزنی شده و محصول برداشت می شود.

وی ادامه داد: پسته رضایی از دیگر ارقام زودرس تر است و اواخر تیرماه قابل برداشت است. دیگر ارقام پسته دیرتر می رسند و از ۱۵ شهریور ماه برداشت آن ها آغاز می شود. درصد پروتئین رقم رضایی نسبت به سایر ارقام بیشتر و درصد چربی کمتری نسبت به دیگر ارقام دارد.

انتهای پیام/