چرا خشمگین می شویم؟

روانشناس درباره خشمگین شدنو علل آن، توضیح داد.

به گزارش صدای زرند، سیده معصومه طباطبایی، روانشناس در شبکه ۵ سیما حضور پیدا کرد تا با مجری برنامه گفت وگو کند. وی در این برنامه از خشونت در محیط های اجتماعی سخن گفت.

این روانشناس گفت: ما باید ابتدا به منشاء خشم و خشونت های اجتماعی بپردازیم؛ به طور خلاصه خشم در مواقعی اتفاق می افتد که شرایط اجتماعی و محیطی برای ما نامناسب و آزار دهنده باشد؛ به طور کلی خشم منشاء فردی و اجتماعی دارد که به اقتضای موقعیت های متفاوت افزایش پیدا می کند. مدل تعامل افراد جامعه، خانواده، دوستان و انسان های دیگر در رفتار ما تاثیر دارند.

طباطبایی ادامه داد: انسان ها در شرایط مختلف واکنش های متفاوتی برای ابراز خشم از خود نشان می دهند؛ برخی واکنش های لحظه ای دارند و به سرعت در موقعیت های نامناسب خشمگین می شوند. برخی دیگر از انسان ها تأملی هستند و سریع واکنش نمی دهند و صبوری بیشتری دارند. برای آنکه ما نیز بتوانیم با تأمل بیشتری رفتار کنیم باید علت عصبانیت را درک کنیم. برای آن باید خودشناسی داشته باشیم و علت عصبانیت و ناراحتی خود را درک کنیم.وی افزود: خشم اجتماعی نیز به دلیل وجود طبقات اجتماعی شرایط خاصی را شکل می دهد؛ برای مثال فردی که با کارفرمای خود دچار مشکل شده شاید خشم خود را سر همکار هم رده خود خالی کند.

طباطبایی تصریح کرد: رفتار شناس ها باور دارند خشم اجتماعی ریشه در تربیت خانواده و تجربیات افراد در محیط های مختلف دارد. برخی خانواده ها متاسفانه فرزندان خود را به خشمگین بودن تشویق می کنند و این اقدامات بسیار اشتباه است.

این روانشناس ابراز کرد:بچه هایی که می بینند خانواده هایشان در زمان بروز مشکلات درگیر می شوند در دوره جوانی و بزرگسالی دچار مشکل در تعاملات خود می شوند. کسانی که دچار مشکلات شدید می شوند نیز ممکن است با مسئله عدم مدیریت احساسات خشمگینانه خود مواجه شوند.وی ادامه داد: زمانی که افراد در جامعه یک ناهنجاری را می بینند باید واکنشی در این رابطه داشته باشند چرا که بی تفاوتی نسبت به ناهنجاری ها به نوعی تایید آن ها به حساب می آید. لازم نیست افراد ورود مستقیم به ناهنجاری ها داشته باشند اما باید اعتراضات خود را نشان دهند.

طباطبایی متذکر شد: ما در شرع، قانون و ملیت خود بی تفاوتی به ناهنجاری های جامعه را نداریم و همواره حمایت از انسان های دیگر از الگوهای ما بوده است.این روانشناس اظهار کرد: افرادی که خشم خود را به دیگران اعمال می کنند کسانی هستند که نتوانسته اند خشم را به نوعی صحیح دفع کنند و به همین دلیل آن را بر سر افرادی خالی می کنند که در آن موقعیت از آن ها ضعیف تر هستند.

انتهای پیام/