اجسام نورانی که در آسمان پابدانا و زرند دیده شدند احتمالاً قطار ماهواره ای استارلینک بوده

بر اساس گزارش چند نفر از کاربران و با ارسال تصاويری، اجسامی نورانی و با نظم مشخص در آسمان پابدانا (کیانشهر) و زرند دیده شده است که با بررسی بعمل آمده و شباهت تصاوير با تصاوير قطار ماهواره‌ای استارلینک، احتمالاً این اجسام نورانی همان ماهواره‌های شرکت اسپیس ایکس (SpaceX)، تحت عنوان استارلینک (Starlink) می‌باشند.

به گزارش صدای زرند، استارلینک یک سیستم ماهواره‌ای عظیم است که هدف آن ارائه خدمات اینترنت پرسرعت حتی در دورافتاده‌ترین مناطق زمین است. این ماهواره‌ها از سال ۲۰۱۵ توسط شرکت اسپیس ایکس با مدیریت ایلان ماسک توسعه و ساخته شده است.

ماهواره‌ها به صورت دسته‌ای به مدار پرتاب می‌شوند. تا امروز، چندین دسته به فضا فرستاده شده است که با انرژی خورشیدی در مدار زمین هستند.

استارلینک‌ها در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری بدور زمین می‌چرخند. در نهایت اسپیس ایکس قصد دارد یک صورت فلکی عظیم ۱۲۰۰۰ ماهواره‌ای بسازد که احتمال دارد بعداً تعداد آن به ۴۲۰۰۰ ماهواره هم برسد. این ماهواره‌ها به کمک موشک فالکون ۹ به فضا پرتاب می‌شوند.

در همین رابطه حجت الاسلام احمد رحمانی دهنوی کارشناس نجوم و معاون مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی-نجومی به صدای زرند گفت:استارلینک یک منظومه ماهواره‌ای است که از سوی شرکت اسپِیس‌اِکس برای فراهم کردن اینترنت ماهواره‌ای شکل گرفته‌است.

این کارشناس نجوم با ارسال فیلمی برای صدای زرند یادآور شده است: ویدیویی نیز حکایت از مشاهده اولین خوشه ماهواره های استارلینک شرکت اسپیس ایکس در آسمان دارد که چند سال پیش یک منجم آماتور اهل هلند حرکت آن ها در آسمان را دیده و موفق به فیلم برداری شده است.

انتهای پیام/