کسی از دایناسور زرندی خبر دارد؟

دایناسورها خزندگان مهره‌داری بودند که ۲۳۵ میلیون سال پیش، یعنی در دوره «تریاس پسین» به وجود آمدند.

به گزارش صدای زرند، این خزندگان دهشتناک در دوران تریاس-ژوراسیک تنها سلاطین خشکی بودند و سلطه آن‌ها تا پایان دوره کرتاسه ادامه یافت.

سرانجام با وقوع رویداد انقراض کرتاسه-پالئوژن بیشتر آن‌ها به غیر از دو تبار پرندگان و تمساح‌ها منقرض شدند. با توجه به کشف فسیل‌های متعدد این جانوران در اقصی نقاط جهان، برای دوستداران و دنبال‌کنندگان داستان‌های مربوط به دایناسورها در ایران، همواره این سوال مطرح بوده که آیا این موجودات در ایران نیز زندگی می‌کرده‌اند.

در حقیقت نخستین کشف مربوط به دایناسورها در ایران به اواخر دهه ۵٠ خورشیدی برمی‌گردد. در سال ١٣۴٨، زمین‌شناسان شرکت ملی فولاد ایران در خلال تلاش‌هایشان برای یافتن مکان مناسب برای اکتشافات زغال‌سنگ، در شمال زرند کرمان نخستین بقایای دایناسور ایرانی را کشف کردند. پس از این کشف گروهی از زمین‌شناسان با مدیریت دایناسورشناس معروف فرانسوی، آلبرت دولاپارن به ایران آمده و در نواحی مختلف کرمان شروع به تجسس کردند.

درجریان این تحقیقات، زمین‌شناسان ایرانی با راهنمایی دولاپارن موفق شدند نخستین آثار اسکلتی دایناسورهای ایرانی را که شامل چندین قطعه استخوان و یک دندان بود در رسوبات بیابانی جاده کرمان – راور کشف کنند.

با توجه به همه این‌ها، هنوز و همچنان اطلاعات زیادی از دایناسورهای ایرانی در دست نیست اما می‌توان گفت این جانوران عمدتاً گوشتخوار بوده و جثه‌هایی متوسط یا نسبتا کوچک داشته‌اند. علت اصلی انقراض دایناسورها در ایران را می‌توان تغییر در شرایط جغرافیایی دیرینه ایران دانست.

با پیشروی گسترده دریاها در دوره کرتاسه (مصادف با ۱۳۰میلیون ‌سال قبل) نواحی خشک در ناحیه البرز و ایران مرکزی به زیر آب فرو رفتند و در نتیجه دیگر محیط‌زیست مناسبی برای زندگی دایناسورها در ایران وجود نداشت تا این موجودات به زندگی خود ادامه دهند و در نتیجه دچار انقراض شدند.

انتهای پیام/