رئیس اتاق کرمان:

ارادۀ جدی برای مدیریت مصرف آب وجود ندارد

با وجود تمامی تهدیدات و صحبت ها و این که گفته می شود آب از مرز فوق بحرانی گذشته، جنگ آب اتفاق می افتد و بحران و تنش کم آبی داریم، به نظر می رسد ارادۀ جدی برای مدیریت مصرف آب وجود ندارد.

به گزارش صدای زرند، سیدمهدی طبیب زاده، رئیس اتاق کرمان با بیان این مطلب، توضیح داد که میزان زیادی از آب مصرفی استان برای آبیاری زمین های کشاورزی با بهره وری پایین در تولید، استفاده می شود.

وی، مشکل اصلی استفاده از آب برای زمین های بی ارزش را قانونی می داند که مالکیت زمین بدون کشت را طی دو سال تغییر داده و به دولت برمی گرداند.

طبیب زاده معتقد است انتقال فراحوزه ای آب از خلیج فارس با هزینۀ گزاف در صورتی مراحل اجرایی را می گذراند که ۲۰ تا ۳۰ درصد یعنی حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب مصرف آب استان، برابر با ۱۲ خط آب ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی، صرف حفظ مالکیت زمین های بی ارزش می شود.

وی تاکید دارد که به راحتی می توان با اصلاح قانون، مصرف آب و بهره وری را ارتقا داد.

وی در رویداد مدیریت منابع آب و پساب های صنعتی با بیان این که کم آبی استان کرمان از مرز فوق بحرانی گذر کرده است، گفت: حدود ۹۴ درصد از ۶ میلیارد مترمکعب آب استان در حوزۀ کشاورزی مصرف می شود و حوزۀ صنعت فقط ۲ درصد آب کشور را مصرف می کند.

طبیب زاده افزود: با وجود تمامی تهدیدات و صحبت ها و این که گفته می شود آب از مرز فوق بحرانی گذشته، جنگ آب اتفاق می افتد و بحران و تنش کم آبی داریم، به نظر می رسد ارادۀ جدی برای مدیریت مصرف آب وجود ندارد.

وی گفت: ۱۱۰ هزار هکتار باغ پسته در رفسنجان داریم که چهار تن در هکتار محصول از آن ها برداشت می شود و به راحتی می توان با کشت اصولی، با همان مصرف آب، راندمان را تا پنج برابر ارتقا داد.

طبیب زاده ادامه داد: کشاورز بر اساس قانون نمی تواند این کار را انجام دهد زیرا قانون توزیع عادلانۀ آب اجازۀ استفادۀ بهینه از مصرف آب را نمی دهد.

وی اضافه کرد: سال ۶۷ می خواستند زمین های بایر را زیر کشت ببرند و مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوباتی ایجاد کرد که مالکیت زمین بدون کشت طی دو سال به دولت برمی گردد.

رئیس اتاق کرمان گفت: این قانون به معضلی برای استفادۀ بهینۀ آب تبدیل شده و کشاورز را برای حفظ مالکیت خود، مجبور به مصرف آب می کند.

وی بیان کرد: خط انتقال آب از خلیج فارس توانایی انتقال ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب را با هزینۀ ۲۵ هزار میلیارد تومان میسر کرده و خط دوم انتقال نیز ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار می خواهد.

طبیب زاده خاطرنشان کرد: انتقال فراحوزه ای با هزینۀ گزاف در صورتی مراحل اجرایی را می گذراند که ۲۰ تا ۳۰ درصد یعنی حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب مصرف آب ما صرف حفظ مالکیت زمین های بی ارزش می شود.

وی افزود: یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب برابر با ۱۲ خط آب ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی است و ما به راحتی می توانیم با اصلاح قانون، مصرف آب و بهره وری را ارتقا دهیم.

رئیس اتاق کرمان گفت: این موضوع را به پنج وزیر نیرو اعلام کردیم اما این کار زیان بار برای کشور را همچنان انجام می دهیم.

وی با اشاره به تأسیس اندیشکده آب با حضور کارشناسان زبده در استان کرمان اظهار کرد: ماده واحده مجمع تشخیص مصلحت نظام به دلایل متعدد شرعی و غیرشرعی صحیح نیست.

طبیب زاده همچنین گفت: یارانه به حوزۀ انرژی بخش کشاورزی پرداخت می شود تا کشاورزان آب را از اعماق ۳۰۰ متری بیرون بیاورند و مصرف کنند در صورتی که این یارانه را می توانید به تولید بدهید تا مصرف آب کمتر شود.

وی خاطرنشان کرد: چند حکم کلیدی باید برای رفع تنش کم آبی اتفاق بیفتد و در این زمینه کارهای بزرگی به صورت مبتکرانه انجام شده اما برای کسب نتیجۀ بهتر باید بیشتر در حوزۀ کشاورزی متمرکز شویم.

انتهای پیام/