مدیرعامل برق منطقه ای کرمان در جمع خبرنگاران:

بسیاری از صنایع استان محدودیت برق ندارند

مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه ای کرمان درخصوص مصرف برق در بخش صنعت استان، گفت: بر اساس برنامۀ وزارت نیرو، صنایع کوچک و کارگاه های صنعتی که عمدۀ مصرف کنندگان برق صنعتی به لحاظ تعداد هستند، به هیچ وجه محدودیتی در مصرف برق نخواهند داشت.

به گزارش صدای زرند، مهندس حمیدرضا میرحبیبی ادامه داد: درخصوص صنایع مستقر در شهرک های صنعتی، تنها یک روز در هفته با هماهنگی شرکت های توزیع و شرکت شهرک های صنعتی، بار مصرفی شهرک ها از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۱ شب محدود می شود و در باقی ساعات بدون محدودیت قابلیت مصرف دارند.

وی یادآور شد: ۳۰۰ مشترک صنعتی در کشور که صنایع بزرگ انرژی بر هستند و بر اساس قراردادهایی که دارند تعهد تامین نیرو با خودشان بوده، با هماهنگی وزارت صمت و نیرو، محدودیت برق دارند.

مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه ای کرمان خاطرنشان کرد: این صنایع در حال حاضر، شب بدون محدودیت برق مصرف می کنند و در طول روز هم بر اساس برنامه ای که داده شده و برنامۀ اورهال و محدودیت هایی که وجود دارد، در بعضی هفته ها اجازۀ مصرف بدون محدودیت دارند، بعضی هفته ها محدودیت جزئی دارند و بعضی هفته ها، اجازۀ مصرف در حد پایه و نگهداری شبکه را دارند که عمدتا اورهال صنایع در این بازه است.

وی با بیان این که در استان کرمان ۲۷ صنعت مشمول این برنامه است، اظهار کرد: صنایعی که در طول دو سال گذشته بر اساس تفاهم نامۀ وزارت صمت و نیرو، اقدام به احداث نیروگاه کردند، متناسب با تولید نیروگاه از برنامه خارج شدند و محدودیت آ ن ها کم شده و امسال خوشبختانه با توجه به فعالیتی که صنایع کرمان در احداث نیروگاه داشتند، بسیاری از صنایع استان محدودیت برق ندارند.

تولید انرژی تجدیدپذیر در استان دو برابر شده است

حبیبی ششم تیرماه در نشست خبری به مناسبت هفته مدیریت مصرف با بیان این که تولید انرژی تجدیدپذیر در استان دو برابر شده و تعداد زیادی نیروگاه در حال احداث است، اضافه کرد: یکی از صنایع استان در حال اخذ مجوز نیروگاه خورشیدی ۴۰۰ مگاواتی برای اتصال به شبکه است که در یک افق سه، چهار ساله به تدریج وارد مدار می شود.

وی یادآور شد: در سیرجان، گل گهر در حال احداث ۴۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی فاز اول از ۳۰۰ مگاوات خود است که ۱۰ مگاوات آن، تیرماه وارد مدار می شود.

مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه ای کرمان خاطرنشان کرد: مجموعۀ مس نیز به عنوان یکی از صنایع بزرگ استان برای تامین انرژی خود ۶۵۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر ترکیبی باد و خورشید را در دست برنامه ریزی دارد.

وی توضیح داد: همچنین حدود ۱۸۰ مگاوات مناقصه ساتپا برگزار کرده که برندگان مناقصه در حال کار هستند و ۲۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی نیز توسط بخش خصوصی از تفاهم نامه های قبلی در حال اجرا است.

حبیبی افزود: تولید انرژی از گاز به عنوان یکی از بخش های اجتناب ناپذیر خواهد بود و هیچ زمان نمی توان سوخت های فسیلی یا هسته ای را حذف کرد به دلیل این که نیروگاه های خورشیدی قابلیت تولید در همۀ روزها را ندارند و قابلیت اطمینان بالا و کنترل پذیری زیادی ندارند و کاملا وابسته به محیط و شرایط جوی هستند و در مقابل نیروگاه های سیکل ترکیبی کنترل پذیرتر هستند و به همین دلیل ظرفیتی از مجموع آن ها در شبکه تعریف می شود.

وی با بیان این که عقب ماندگی در استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در کشور وجود دارد، یادآور شد: به دلیل ارزان بودن گاز هیچ کس حاضر به پرداخت هزینه های احداث و بهره برداری از نیروگاه های تجدیدپذیر نبوده که رویکردهای جدید دولت و قوانینی که در مورد نوع و سبد مصرف انرژی در تمام صنایع برقرار شده، رویکرد را به این سمت می برد.

حبیبی با بیان این که دو درصد از انرژی برق استان از طریق نیروگاه های تجدیدپذیر تامین می شود، گفت: بیش از ۱۲۰ مگاوات مجموع نیروگاه های تجدیدپذیر در مدار در بخش انتقال، فوق توزیع و توزیع محدود به انشعاب های خانگی است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک درصد از انرژی صنایع باید از طریق انرژی های تجدیدپذیر تامین شود و به مرور تا ۵ درصد افزایش می یابد.

مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه ای کرمان ادامه داد: به دلیل این که نیروگاه های خورشیدی در برخی ساعات در مدار نیستند، بازدهی بین ۲۰ تا ۲۲ درصد دارند.

وی همچنین در بخشی از صحبت های خود بیان کرد: شبکه برق کرمان بیش از ۹ هزار کیلومتر خط دارد که با اتصال به ۱۴۳ پست انتقال فوق توزیع، ارتباط بین نیروگاه ها، شبکۀ سراسری و شبکه توزیع را برقرار، و برق را برای حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار مشترک استان تامین می کند.

حبیبی ادامه داد: تولید برق استان بیش از ۴ هزار مگاوات در انواع نیروگاه های سیکل ترکیبی، نیروگاه های برق آبی، نیروگاه های تجدیدپذیر و نیروگاه های دیزلی است.

وی مصرف برق استان را نزدیک به سه هزار مگاوات بیان کرد و افزود: ۴۵ درصد مصرف برق استان صنعتی است.

خاموشی برنامه ریزی شده نداریم

مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه ای کرمان خاطرنشان کرد: وضعیت شبکه استان و میزان تولید و مصرف استان بالانس خوبی دارد و مشکل حادی را در تامین بار مشترکین نداریم اما به دلیل ناترازی ۱۳ هزار مگاواتی در کشور، مجبور به مدیریت مصرف هستیم.

وی با بیان این که در مدیریت مصرف چند جنبه در بخش های خانگی، صنعتی، تجاری و کشاورزی مدنظر وزارت نیرو است، گفت: در بخش خانگی، خاموشی برنامه ریزی شده نداریم و در طول تابستان علیرغم گرمای شدید تابستان و کمبود تولید در شبکه، به هیچ عنوان برنامه ای برای خاموشی مشترکین خانگی نداریم و این جدا از حوادث ذاتی شبکۀ برق بر اساس اتفاقات است.

حبیبی یادآور شد: در جهت کاهش بار مصرف مشترکین و مدیریت مصرف، وزارت نیرو دو برنامه را دنبال می کند که یکی از آن ها پاداش مصرف است و کسانی که نسبت به مصرف سال گذشته خود، کاهش مصرف داشته باشند تا ۲۰ برابر قیمت انرژی مصرفی تخفیف می گیرند.

وی بیان کرد: اصلاح الگوی مصرف برای مشترکین پرمصرف که درصد خیلی کوچکی از مصارف خانگی هستند نیز پیش بینی شده است.

مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه ای کرمان با اشاره به تغییر ساعت کاری ادارات برای صرفه جویی در مصرف برق، گفت: علاوه بر این، ادارات موظف به کاهش ۳۰ درصدی مصرف نسبت به مصرف سال ۱۴۰۰ در ساعت اداری و کاهش ۶۰ درصدی در ساعت غیراداری هستند.

وی با بیان این که در بخش کشاورزی برق هر چاه کشاورزی متناسب با میزان پروانه برداشت آب، تامین می شود، خاطرنشان کرد: عمدتا چاه های کشاورزی زیر ۱۹ ساعت در روز اجازۀ برداشت دارند، ۵ ساعت در روز محدود می شوند اما پاداشی که به ازای آن ساعات محدودیت به آن ها پرداخت می شود این است که ۱۹ ساعت برق مجانی دریافت می کنند.

مشکلی در تامین بار مشترکین نداریم

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات انجام شده در استان کرمان، گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۱۲۴۰ میلیارد تومان پروژه افتتاح شده یا به بهره برداری رسیده است و نزدیک ۲ هزار میلیارد تومان پروژه نیز در سفر اخیر ریاست جمهوری به استان کرمان افتتاح می شود.

حبیبی با بیان این که در استان کرمان مشکلی در تامین بار مشترکین نداریم، افزود: شبکه کاملا امن است و اگر در مواردی نیاز به اصلاح وجود داشته باشد، همکاران ما به صورت شبانه روزی برای اصلاح آن کار می کنند.

وی همچنین گفت: نیاز مصرف برق استان نسبت به سال قبل ۸ درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام/