پورابراهیمی:

روند انتقال آب به کرمان باید تسریع شود

تامین و توزیع آب در مرکز استان کرمان، وضعیت مناسبی ندارد. مسئولان هر سال با گرم شدن هوا و قطع آب و مشکل شهروندان، وعده می دهند ظرف ماه های آینده وضعیت تامین یا انتقال آب خوب خواهد شد، اما با خنک شدن هوا دوباره مسالۀ آب از اولویت کنار می رود تا سال بعد که گرما از راه برسد.

به گزارش صدای زرند، در حال حاضر وضعیت توزیع آب در شهر کرمان به گونه ای است که ده ها گوشۀ شهر در طول شبانه روز آب ندارند و به خاطر تشنگی و رعایت بهداشت در وضعیت اسفباری زندگی می کنند. در همین حال ده ها نقطۀ دیگر شهر، در حالی که در مجاورت هم هستند، مطلقا تجربه ای از بی آبی و قطعی آب ندارند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص قطع آب در مناطق مختلف شهر کرمان به صورت نامتعادل و اعتراض شهروندان، گفت که حتما این موضوع را با مدیرعامل آبفای استان در میان می گذارد و گزارش آن را ارائه خواهد کرد.

محمدرضا پورابراهیمی همچنین با اشاره به اجرای پروژۀ خط انتقال آب به شهر کرمان، اذعان کرد که روند اجرای این پروژه در حد متوسط است و باید تسریع شود.

وی در نشست خبری و در پاسخ به سوالی در خصوص مشکل کم آبی و قطع آب در کرمان، بیان کرد: موضوع آب درگیر چند عامل است. یکی عوامل بیرونی و جوی، که دست ما نیست زیرا میزان نزولات جوی در سال های اخیر کاهش پیدا کرده و این مشکل برای همۀ کشور است و بسیاری از استان های شمال کشور نیز با مشکل آب مواجه هستند و حتی کشورهای منطقه نیز این مشکل را دارند.

نماینده مردم کرمان و راور ادامه داد: برای رفع این مشکل باید مدل ها را اصلاح کنیم و همچنین باید موضوع انتقال آب را دنبال کنیم.

وی توضیح داد: کرمان جزو استان هایی بود که در شش، هفت سال گذشته تلاش کردیم موضوع انتقال آب از خلیج فارس را برای آن عملیاتی کنیم. در حال حاضر شهر کرمان با توجه به این که حدود یک چهارم از جمعیت کل استان را در خود جای داده است با مشکل آب روبه رو است که با توجه به این جمعیت، باید در اختصاص اعتبارات به آن توجه ویژه بشود.

پورابراهیمی یادآور شد: قرار شد، معادل ۳۰ میلیون مترمکعب از طرح انتقال آب خلیج فارس که به واسطۀ شرکت های گل گهر، شرکت ملی مس و چادرملو در دولت قبل رسما افتتاح و عملیاتی شد، به کرمان اختصاص پیدا کند. این موضوع یک اعتبار از بخش دولتی و یک اعتبار از شرکت های دولتی می خواست که در دولت قبل پیگیری و بخشی از آن انجام شد و در دولت فعلی با جدیت بیشتر دنبال شد.

وی گفت: اسفندماه نیز با حضور آقای محرابیان (وزیر نیرو) بین جادۀ رفسنجان – کرمان مراسمی برای افتتاح خط انتقال آب به شهر کرمان برگزار شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر این که اعتبارت این طرح باید تقویت و کار تسریع شود، افزود: تمام تلاش مان این بود که اوایل تابستان امسال بتوانیم این کار را انجام بدهیم. گزارش پیشرفت در حد متوسط است و کار ممکن است دو، سه ماه زودتر یا دیرتر انجام شود اما اساس آن حتما حل می شود.

روند انتقال آب باید تسریع شود

وی بیان کرد: تخصیص ۳۰ میلیون مترمکعب از آب خلیج فارس به کرمان، بزرگ ترین اتفاق مثبتی است که در بلندمدت مشکل آب شرب شهر کرمان را حل می کند و خوشبختانه این کار عملیاتی شده و باید مقداری تسریع شود و امسال هم باید برای عبور از این مشکل، هم منابع را مدیریت کنیم و هم فرهنگ استفاده از منابع آب را توسعه دهیم.

پورابراهیمی با بیان این که هنوز در کرمان ۹۵ درصد از کل آب استحصالی استان در بخش کشاورزی استفاده می شود، ادامه داد: حدود سه درصد آب استان در صنعت و دو درصد در حوزۀ شرب مصرف می شود.

وی با بیان این که هنوز دوسوم ظرفیت کشاورزی ما با آبیاری غرقابی انجام می شود، تاکید کرد: اگر بتوانیم معادل ۱۰ درصد صرفه جویی در بخش کشاورزی انجام بدهیم، اتفاق خوبی رخ خواهد داد که باید برای آن برنامه ریزی کنیم.

نماینده کرمان و راور در مجلس خاطرنشان کرد: روند انتقال آب باید تسریع شود تا در ابتدای تابستان حداکثر بتوانیم بخشی از این انتقال آب را که در حوزۀ شهری است انجام بدهیم.

وی در ادامه با بیان این که در شهر کرمان بزرگ ترین پروژۀ فاضلاب شهری کشور بدون اعتبارات دولتی اجرا شده است، گفت: کل آب استحصالی از فاضلاب را به صنعت تخصیص دادیم زیرا آب صنعت باید از چاه و همین آبی که برای شرب مصرف می شود، تامین شود. از سویی در مناطقی از شهر کرمان سطح آب زیرزمینی بالا آمده بود و تداخل آب شرب با فاضلاب شهری باعث بروز مباحث زیست محیطی و بهداشتی شده بود. با این کار که توافق کردیم آب فاضلاب شهر کرمان برای صنعت جمع آوری و استحصال شود، هم سلامت و بهداشت شهر کرمان تضمین می شود و مشکلات مردم در حفر چاه برطرف می شود و هم تامین آب صنعت از آب شرب جدا خواهد شد.

کم آبی مانع پتروشیمی کرمان

پورابراهیمی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص اجرای پروژۀ پتروشیمی در کرمان با توجه به کم آبی، توضیح داد: سال های گذشته راه اندازی پتروشیمی در کرمان پیگیری شد اما به دلایل مختلف که یکی از آن ها موضوع آب بوده، عملیاتی نشده است. با وزیر نفت هم در دولت قبل و هم در دولت فعلی صحبت کردیم که آیا تکنولوژی داریم که بتوانیم سرمایه گذاری های مرتبط با حوزۀ صنعت نفت و گاز را در استان پیگیری کنیم به نحوی که با کمترین میزان آب مصرفی روبه رو باشیم؟ الان هم به دنبال این هستیم که موضوع طرح های صنعتی ما طرح هایی باشند که از دانش فنی بالایی برخوردارند و کمترین میزان آب را مصرف می کنند. رایزنی های اولیه انجام شده و اتفاقات مقدماتی هم شکل گرفته ولی در حال حاضر اطلاع ندارم چه طرحی در حوزۀ نفت و گاز در کرمان تاکنون به جمع بندی رسیده است.

چالش بر سر چاه های آب صنعتی

وی درخصوص انتقال آب به سیرجان و لزوم تحویل چاه های صنعتی برای شرب نیز گفت: در سیرجان توافق شده آب چاه هایی که قبلا در اختیار صنعت بوده به مردم اختصاص داده شود اما این توافق وزارت نفت با یک چالش در بین سرمایه گذاران روبه رو شده است.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: سرمایه گذار می گوید من آب را آوردم و پول آب را هم من می دهم و قبلا هم مجوز چاه را به من دادید، اگر من آب را نمی آوردم، این آب برای خودم بود و اگر قرار است آن را در اختیار دولت قرار بدهیم معادل قیمت گذاری را دولت باید بپردازد.

وی افزود: در تفاهم نامه ای که ابتدا نوشته شده بعضی از این موارد شفاف بیان نشده و الان در حال رایزنی با وزارت نیرو و شرکت ها هستیم که راهکاری که بتواند مبنای حقوق شرکت ها و دولت باشد، اتخاذ شود.

انتهای پیام/