کم آبی ادامه دارد؛

کرمان کم آب تر و گرم تر از پارسال

شواهد حاکی از آن است که کم آبی در استان کرمان رو به وخامت گذاشته است.

به گزارش صدای زرند، بارش ها دراستان کرمان از ابتدای سال آبی جاری (یکم مهرماه۱۴۰۱)تا هشتم اردیبهشت ماه ۸۷.۷میلی متر بوده است در حالی که در این مدت در سال گذشته، استان ۱۱۸.۹میلی متر باران داشته است. مقایسۀ این دو رقم از کاهش۲۶درصدی بارش ها در استان تا اوایل اردیبهشت خبر می دهد.

بنا به گزارش دفتر اطلاعات و داده های آب کشور، هم اکنون کرمان در رتبۀ پنجم استان های کم بارش قرار دارد.

تا روز شنبه هفتۀ جاری، بنا به اعلام آب منطقه ای، تنها ۳۶درصد ظرفیت مخازن سدهای استان کرمان پر بوده است. در حالی که سال گذشته در این زمان، ۵۴ درصد سدها آب داشتند. بنابراین، امسال ذخایر سدهای استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته۱۸درصد کمتر است.

مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالینیز پیش بینی کرده که به دلیل نوسانات جوّی، دمای هوای تابستانی در برخی استان ها از جمله کرمان نسبت به سال گذشته بیش تر و هوا گرم تر باشد.

همچنین، بنا به اعلام شرکت آب وفاضلاب استان، در حال حاضر شهرهای کرمان، رفسنجان، سیرجان، زرند و بم دارای تنش آبی هستند. در شهر کرمان ۱۳۰۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب وجود دارد.

کرمان در حالی با چنین شرایطی دست به گریبان است که سال آبی ۹۹ – ۱۴۰۰ خشک ترین سال نیم قرن اخیر برای کل کشور بود و در سال آبی ۱۴۰۰ ـ ۱۴۰۱ بارش ها نسبت به دورۀ بلندمدت ۲۴ درصد کاهش داشت. این کم بارشی متمادی و عدم مدیریت بهینۀ منابع آبی، آیندۀ آبی دشوارتری را برای استان محتمل تر می کند.

در چند سال اخیر، وزارت نیرو برای گذار از تابستان بدون قطعی آب شرب، طرح های اضطراری تامین آب را تعریف و دنبال می کند.

بنا به گفتۀ مدیرعامل شرکت آبفا استان کرمان، در حال حاضر نیز طرح هایی برای رفع تنش آبی در شهرهای کرمان، رفسنجان، سیرجان، زرند و بم در حال اجراست اما در صورت تامین اعتبار لازم به پایان می رسند.

علیرضا عبدیان در جلسۀ اخیر تنش آبی که به صورت ویدئوکنفرانسی با مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور برگزار شد، گفت: در این راستا، حفر و تجهیز ۸ حلقه چاه با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجرا قرار دارد، که در صورت تخصیص اعتبار لازم وارد مدار بهره برداری می شوند.

وی اظهار کرد: ۲ حلقه چاه در شهر رفسنجان طی ۱۰ روز آینده وارد مدار می شود.

وی ادامه داد: با مدیریت توزیع و فشار آب، مشکل کم آبی این شهر در تابستان رفع می شود، اما برای احداث مخازن این شهر این شرکت نیازمند اعتبارات است.

عبدیان با بیان اینکه، طرح های اضطراری در زرند به خوبی اجرا شده است، افزود: حفر و تجهیز ۳ حلقه چاه و احداث ایستگاه پمپاژ و مخزن ۱۰۰۰ مترمکعبی نیز انجام شده است.

وی اظهار کرد: در شهر سیرجان، به دلیل کاهش بارندگی، سطح آب در سد تنگوئیه افت داشته و مشکلاتی را به وجود آورده است که برای رفع آن حفر و تجهیز ۵ حلقه چاه آغاز و ایستگاه پمپاژ نیز با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است که امیدواریم تا پایان خردادماه به اتمام برسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان افزود: برای رفع تنش آبی در شهر بم نیز یک کیلومتر خط انتقال اجرا شده و تا پایان خردادماه یک حلقه چاه حفر و تجهیز و وارد مدار می شود.

وی بر تامین اعتبار برای اجرای کامل طرح های آبرسانی اضطراری در استان تاکید کرد.

پس از آنکه بخشی از آب خلیج فارس به سرچشمه رسید، طرح انتقال ۳۰ میلیون مترمکعب از این آب به شهرهای کرمان و رفسنجان ارائه شد.

این طرح اما هنوز نمی تواند بر عطش کم آبی کرمان مرهمی بگذارد چرا که به گفتۀ استاندار کرمان تنها ۴۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. البته، محمدمهدی فداکار امیدوار است که در صورت عدم بروز مشکل در اجرای طرح،تا پایان سال به بهره برداری برسد.

انتهای پیام/