یادداشتی پیرامون تولد معمار صنعتی شدن زرند

نعمت گرگان‌زاده‌ی زرند

قبل از آغاز یادداشت نکته ای که حتما مخاطبان پایگاه اطلاع رسانی صدای زرند باید به آن توجه کنند این مورد است که قدردانی و سپاس گزاری از زحمات انسان‌ها در تمام جوامع از آغازین روزهای خلقت جاری و ساری بوده است و داستان‌های خیالی و واقعی که در طول تاریخ سینه به سینه نقل می‌شده است و امروز ما آنها را در قالب داستان اساطیری می‌شناسیم که در پاسداشت همین موضوع بوده است و این یادداشت جدا از این مسئله نیست؛ باشد که قدردان زحمات این شخصیت‌ها باشیم و صد البته خداوند قادر و متعالی که دستش از آستین این بندگان برای آبادانی این منطقه بیرون آمده!

صدای زرند – حسن ضیاءالدینی: امروز ۲۸اردیبهشت مصادف با تولد مردی که به حق توانست روند ثروت آفرینی در منطقه زرند را مشقی دوباره کند و با تلاش خود و همکارانش،حدیث توانستن را در آیینه لطف خدایی تفسیری تازه زند.

تاریخ نوین زرند با پدید آمدن صنایع و استخراج معادن، رنگ و لابی امید آفرین به خود گرفت و شهرستانی که بیشترین حباب بیکاری را در درون خود جای داده بود با سر به فلک کشیدن کارخانجات متعدد که در این خطه بنا نهاده شد،خالی و خالی‌تر کند.

در این میان نباید فراموش کرد اگر معدن سنگ آهن جلال آباد با سماجت دکتر علی‌اصغر پورمند مدیرعامل وقت شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران مراحل اکتشاف و بهره برداری از آن به ثمر نمی‌نشست، قطعا زرند روی صنعتی شدن را به این زودی‌ها نمی‌‌دید؛چون که صحیفه صنعتی شدن زرند با الفبای معدن سنگ آهن جلال‌آباد به رشته تحریر درآمده است! (حتماً فیلم را در انتهای این متن ببینید)

وجود معدن جلال‌آباد آغازی شد بر ساختن کارخانه کک سازی و پالایش قطران و وجود این دو قلوی تازه تاسیس ایمیدرو بستری را فراهم کردند که “هلدینگ میدکو” بتواند با سرمایه گذاری در یک بازه زمانی ۱۰ساله،زمینه اشتغال ۷هزار نفر را به صورت مستقیم فراهم کند و بعد از آن شرکت‌هایی مانند فکور صنعت،آریا جنوب،سادات و …در زرند پا به عرصه حیات صنعتی گذاشتند و اشتغال گسترده‌ای را در منطقه زراوند تاریخی رقم زدند،پر بیراه نیست که ادعا کنیم معمار صنعتی زرند کسی نیست جزء دکتر علی اصغر پورمند.

پس پاس می‌داریم تولد مردی که در شنبه روزی،در بهار ۱۳۳۶ در سالی که به سال خروس مشهور بود در گرگان به دنیا آمد و با سماجت بر بهره برداری از معدن جلال آبادی ،روند رشد و آبادانی زرند را شتابی دو چندان بخشید.

گرامی می‌داریم یاد و خاطر پدر بزرگوارشان”حسین پورمند” و مادر گرامیشان “ربابه بنازاده”را که بسیار در تربیت ایشان کوشیدند،روحشان قرین رحمت واسعه الهی باشد.

بعضی اطلاعات این یادداشت از کتاب “…شروعی تازه” استخراج شده است.

انتهای پیام/