رئیس دادگستری شهرستان زرند:

امید و امنیت نعمتی که با جان فشانی عوامل نیروی انتظامی تحقق یافته است

مامورین انتظامی در قبال متجاوزین به جان و مال و عرض خود و شهروندان حق دفاع مشروع دارند.

به گزارش صدای زرند، رئیس دادگستری شهرستان زرند در جلسه آموزشی ضابطین قضایی با موضع دفاع مشروع، ضمن تاکید بر اهمیت کار ضابطین قضایی تقویت اطلاعات حقوقی آن ها را ضروری دانست.

دکتر فرحبخش با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام امنیت را نعمتی دانست که از نظر مردم پوشیده است.

وی افزود: تحقق امنیت چند وجهی است و ملاک آن رعایت قوانین از سمت مردم و عوامل قضایی است در این راستاست که زیر سؤال بردن قانون و امنیت زدایی از جامعه، همواره رمز حمله دشمن به نیروی خدوم انتظامی است و در مقابل قانون گرایی و احترام به تصمیمات قانونی و ایجاد امنیت و مقابله با هر عامل ناامن کننده جامعه، سیاست دستگاه قضایی است.

دکتر فرحبخش بیان داشت: برای رسیدن به امنیت پایدار در جامعه نیازمند تعامل و هماهنگی دستگاه قضایی و نیروی انتظامی خواهیم بود.

رئیس حوزه قضایی زرند با اشاره به موضوع جلسه، دفاع مشروع را یکی از موانع مسئولیت کیفری و عوامل موجهه جرم دانست که به سبب وجود آن ها فعلی که در حالت عادی جرم انگاری شده است را استثنا ساخته و مجازاتی برا مرتکب در نظر گرفته نمی شود و مامورین انتظامی در قبال تجاوز به جان و مال و عرض خود وسایر شهروندان حق دفاع مشروع دارند.

وی افزود: ماده ۱۵۶ قانون مجازات اسلامی شروطی از جمله: دفاع از نفس، عرض، ناموس، مال یا آزادی تن خود یا دیگری برای دفاع مشروع برشمرده که در صورت اجماع شرایط و ارتکاب جرم برای فرد مجازاتی در نظر گرفته نمی شود و آن هم در برابر هر گونه تجاوز یا خطر فعلی یا قریب الوقوع، با رعایت مراحل دفاع است که بایستی مورد توجه قرار گیرد.

رییس دادگستری شهرستان زرند بیان داشت: کارکنان نیروی انتظامی مصداق مجاهدان فی سبیل‌الله هستند که بایستی منش سردار دلها شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی که همواره برا امنیت این مرز و بوم تلاش کرده را سر لوحه کار خود قرار دهند.

این مقام قضایی ضمن تاکید بر لزوم ورود قاطعانه، سریع و به هنگام نیروی انتظامی در مقابله با شرارت، نزاع جمعی و هرگونه مظاهر ناامنی و مفاسد؛ حفظ کرامت و رعایت حقوق شهروندان را خواستار شد.

وی افزود: هر چه قدر نیروی انتظامی و ضابطین هماهنگ و پرتوان باشند قطعاً مجموعه دستگاه قضایی هم در انجام مسئولیت‌ها و وظایف محوله موفق‌تر خواهد بود.

رئیس دادگستری شهرستان زرند در پایان ضمن ادای احترام به مقام شامخ شهدای فراجا و قدر دانی از افدامات نیروی انتظامی در راستای کاهش جرائم و آسیب های اجتماعی افزود: امروز به برکت تلاش، ایثار و ازخودگذشتگی عزیزان شاغل در نیروی انتظامی شاهد افزایش احساس امنیت و کاهش انواع جرائم و آسیب های اجتماعی هستیم که این رویه بایستی ادامه دار باشد.

انتهای پیام/