زنگ آغاز ثبت ملی قنوات در زرند؛

قنوات روستاهای بادیز، جرجافک و شعبجره شهرستان زرند ثبت ملی می‌شود / برگزاری مراسم گلباران قنوات در برخی روستاهای زرند

"محمد برشان" رئیس انجمن قنات های ملی استان کرمان در مراسم گلباران قنوات روستاهای بادیز و جرجافک که صبح امروز به مناسبت روز جهانی قنات برگزار شد، اظهار داشت: هدف از اجرای آئین گلباران قنوات، شکرگزاری به درگاه خداوند و گرامیداشت تمام مقنی هایی است که از هزاران سال قبل تا به امروز نسل اندر نسل این هنر آبیاری را حفظ نموده اند.

به گزارش صدای زرند، وی به ضرورت ثبت ملی قنوات تاریخی برای حفظ و نگهداری قنات و انتقال آن به نسل های بعد اشاره کرد و اعلام کرد: در شهرستان زرند پروژه ی ثبت ملی تمدن قناتی با همکاری فرمانداری و میراث فرهنگی گردشگری و ادارات کشاورزی و امور آب از امروز آغاز خواهد شد و در مرحله ی اول قنات‌های بادیز ، جرجافک (گرگاک) و شعبجره و چند قنات دیگر که قدمت طولانی دارند، را به ثبت ملی خواهیم رساند.

آغاز به کار دبیرخانه ثبت تمدن قنات در شهرستان زرند

“محمد ایزدی” معاون فرماندار زرند هم با قدردانی از تمام کسانی که با هنر خود توانسته اند این سیستم آبیاری را در جهان و به نام ایران ابداع کنند، بیان داشت: قنات یعنی قلب روستا و زمانی که یک اتفاق ناگوار برای قنات‌ها می افتد کل زندگی انسان‌ها به مشکل بر می خورد و گونه های گیاهی و جانوری هم از بین می روند و لذا اگر قنات‌ها را حفظ کنیم و منابع آبی را چه در دوران خشکسالی و چه در دوران ترسالی مدیریت کنیم، باعث می‌شود که چراغ هیچ روستایی، خاموش نشود.

وی از مهاجرت روستائیان به عنوان یک معضل نام برد و گفت: سیاست‌های دولت مردمی جناب دکتر رئیسی این است که برای عمران و آبادانی روستاها و رونق اقتصادی در تمام مناطق روستایی به صورت ویژه نگاه کنیم و یکی از مهمترین حوزه ها هم بحث گردشگری است که می تواند اقتصاد یک روستا و حتی یک منطقه را متحول کند و معتقدیم که با صنعت گردشگری که یک صنعت بسیار مهم در تحقق اقتصاد مقاومتی محسوب می شود می‌توان هم از مهاجرت‌های بی رویه جلوگیری کرد و حتی باعث مهاجرت معکوس شد، البته باید تمام دستگاه‌ها نیز روی مبحث زیرساخت‌ها توجه ویژه نمایند.

ایزدی از آغاز به کار دبیرخانه ثبت تمدن قنات در شهرستان زرند خبر داد و افزود: برای اینکه شهرستان زرند در سطح جهان دارای یک اثر ثبت جهانی در حوزه های میراث فرهنگی شود می توان روی گزینه ی قنات‌ها برنامه ریزی کنیم.

ثبت برخی از قنوات تاریخی زرند تا قبل از روز ملی قنات ۱۴۰۳

“محمد اسلامی” رئیس میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی زرند نیز در این مراسم گفت: مراسم گلباران قناتها، که یک آئین بسیار ارزشمند محسوب می شود و به نظر می رسد که این یک رابطه ی دو طرفه بین گُل و آب و قنات است، قنات به یک منطقه آبادانی می بخشد و گل و گلاب محمدی که با ذکر صلوات در آب ریخته می شود، به آب قنات برکت می دهد که یک رسم بسیار زیبایی است.

وی افزود: برای ثبت تمدن قناتی شهرستان زرند به تامین اعتبارات لازم نیاز هست که به‌حمدالله با پشتکار و جدیت فرماندار زرند در جذب اعتبارات ویژه به شهرستان که جای تقدیر دارد امسال پروسه ی ثبت تمدن قناتی زرند را آغاز و امیدواریم تا قبل از روز ملی قنات ۱۴۰۳ توانسته باشیم این اتفاق باشکوه را رقم بزنیم.

رئیس میراث فرهنگی زرند اعلام کرد: همه ساله در روز ملی قنات در برخی از روستاهای شهرستان زرند که دارای قنوات تاریخی و کهنسال هستند، مراسمی تحت عنوان گلباران قنات، به همت اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی و نیز با محوریت انجمن ملی قنات استان کرمان برگزار می شود.

انتهای پیام/