مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کرمان مطرح کرد؛

قیمت فعلی مرغ واقعی نیست

بازار مرغ کرمان باز هم روزهای متلاطمی را پشت سر می گذارد. بنا به گزارش های مردمی، مرغ با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب تنظیم بازار به فروش می رسد و کمبودهایی نیز در برخی موارد وجود دارد.

به گزارش صدای زرند، مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی مرغداران استان کرمان معتقد است که نرخ مصوب اعلام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی که در آن، قیمت جوجه یک روزه رقمی در نظر گرفته شده است، واقعی نیست و با توجه به افزایش قیمت جوجه و نهاده های دامی این نرخ باید حدود ۷۸ تا ۸۰ هزار تومان باشد.

سیدحسن مهدی همچنین می گوید که به دلیل کاهش جوجه ریزی و عدم رغبت تولیدکنندگان برای تولید به دلیل قیمت های پایین، احتمالا در اردیبهشت ماه با کمبودمرغ مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به مشکلات تولید مرغ بیان کرد: آن چه که ما پیش از سال جدید در سطح ملی از طریق اتحادیه کشوری پیگیر بودیم، این بود که قیمت پیشنهادشده، قیمت کارشناسی و منطقی ای نیست، به دلیل این که عواملی که در آنالیز قیمت تمام شدۀ مرغ زنده وجود دارد، مثل جوجه یک روزه و نهاده های دامی که ذرت و کنجالۀ سویا است و اخیرا در سال جدید، نیروی انسانی و انرژی، حداقل بین ۲۸ تا ۳۲ درصد گران شده است.

مَهدی ادامه داد: موضوع این است که قیمت جوجه یک روزه در آنالیز سال قبل ۱۲ هزار تومان بوده ولی متاسفانه در بازار فعلی از ۲۵ هزار تومان عبور کرده است و نکتۀ دیگر این که در روند تولید وقتی مرغداران محترم نهاده را از سامانۀ بازارگاه خرید می کنند قرار بر این بود که طی ۱۵ الی ۲۰ روز نهاده ها تحویل داده شود. دورۀ پرورش مرغ بین ۴۵ روز تا ۵۰ روز طول می کشد و این نهاده ای که مرغدار پول و سرمایه اش را برای خرید آن داده است، در کل دوره نمی رسد و مرغی هم که در سالن است نیاز به خوراک و دان دارد، در نتیجه مرغدار مجبور است این دان یا ذرت را از بازار آزاد با قیمت های گزاف تهیه کند و متاسفانه این موضوعات، قیمت تمام شدۀ مرغ را افزایش می دهد.

وی یادآور شد: از طرفی هم متاسفانه بخش از نهاده های دامی که در سطح کشور توزیع می شود، کیفیت پایینی دارند و این موضوع هم به میزان تلفات واحدهای مرغداری دامن زده و آن را افزایش داده و ضریب تبدیل را مقداری بالا برده و هزینۀ تمام شدۀ مرغدار افزایش پیدا کرده است.

مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی مرغداران استان کرمان خاطرنشان کرد: ما همۀ این ها را در یک آنالیز آورده ایم. اگر قیمت جوجه یک روزه را در حال حاضر با توجه به مسائلی که عرض کردم ۱۹ هزار تومان در نظر بگیریم، نه ۲۵ هزار تومان، قیمت مرغ زنده ۵۱ هزار تومان تمام می شود که با ۱۰ درصد سود، می شود ۵۶ هزار تومان، و با فرمول ۲۵.۵ درصد اُفت کشتارگاهی، قیمت برای مصرف کننده نزدیک به ۸۰ هزار تومان تمام می شود.

وی ادامه داد: این نکته را از این بابت عرض کردم که قیمت واقعی و کارشناسی مرغ، عددی بالغ بر ۷۸ هزار تا ۸۰ هزار تومان است.

مَهدی افزود: قبل از سال جدید، قیمت جوجه نسبتا مناسب تر و حدود ۱۸ تا ۱۹ هزار تومان بود ولی متاسفانه بلافاصله بعد از تعطیلات ایام نوروز، جوجه به دلیل این که نسبت به روال گذشته کمتر تولید شده و تقاضای بیش تری دارد، گران تر شده است.

وی گفت: برنامه ریزی کلان صنعت طیور در کشور باید طوری اتفاق بیفتد که در ماه بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه تولید شود که روال جوجه ریزی و تولید مرغ در سطح کشور عادی باشد، متاسفانه این روال تولید هم، تحت تاثیر مسائل چالش های بخش ارز، تامین ارز و مشکلاتی که در این بخش وجود دارد، قرار گرفت و این تولیدها کاهش پیدا کرده و الان زیر ۱۰۰ میلیون قطعه است.

مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی مرغداران استان کرمان بیان کرد: به دلیل این که جوجه به اندازۀ کافی در بازار عرضه نشده است، قیمت جوجه نسبتا افزایش پیدا کرده و البته من با بعضی از تولیدکنندگان جوجه یک روزه که صحبت می کنم، ادعا می کنند قیمت ۲۰ هزار یا ۲۱ هزار تومان، قیمت واقعی جوجه است نه قیمت گران جوجه، اما ما داریم می بینیم این سیر صعودی افزایش قیمت جوجه یک روزه متاسفانه ادامه دارد و هزینۀ تمام شده همچنان در حال افزایش است.

وی ادامه داد: قیمت واقعی مرغ زنده و مصرف کننده، آن چیزی نیست که الان وزارت جهاد کشاورزی به صورت دستوری اعلام کرده است. این موضوعات را ما درخواست کردیم که مورد بازنگری قرار بگیرد و قول دادند بعد از ماه رمضان قیمت کارشناسی، واقعی و تمام شدۀ مرغ اعلام خواهد شد که طبیعتا عددی بین ۷۸ تا ۸۰ هزار تومان شاید یک عدد منطقی برای مصرف کننده باشد.

مَهدی در پاسخ به این سوال که چرا دولت همچنان تاکید دارد که فروش مرغ بیش از ۶۳ هزار تومان، گران فروشی است؟ گفت: بر اساس جوجه ریزی هایی که در بهمن و اسفندماه انجام شد، مرغ شب عید نوروز و ایام ماه مبارک تامین شده و تا این لحظه، شاید یک کمبود بسیار نسبی احساس شده اما این طور نبوده که بگوییم مرغ در سطح استان و کشور نیست.

تاکید بر اعلام قیمت کارشناسی

وی افزود: تا پایان فروردین ماه، کشتار استان متعارف بوده و روزانه به طور متوسط ۱۱۰ تا ۱۲۰ تن کشتار داشتیم که پیش بینی و برنامه ریزی شده بود اما جوجه ریزی فروردین ماه تحت تاثیر عواملی که عرض کردم، کاهش پیدا کرده است و اگر قیمت کارشناسی اعلام نشود، قطعا مرغداران و تولیدکنندگان رغبت و انگیزه ای برای تولید نخواهند داشت و اگر این اتفاق مدیریت نشود، امکان دارد کاهش را تجربه کنیم.

مَهدی خاطرنشان کرد: البته ما یک کاهش نسبی در اردیبهشت ماه داریم که مسئولین ارشد استان، سازمان جهاد کشاورزی و پشتیبانی امور دام، تدابیری را برای جبران کمبودها از طریق توزیع مرغ منجمد اندیشیدند که همزمان با همان مقدار مرغ گرمی که توزیع می شود در استان عرضه خواهد شد و امیدواریم از این مقطع هم به خیر عبور کنیم.

وی تاکید کرد: تا الان از نظر ما کمبود نداشتیم و از امروز داریم به آستانه و استقبال یک مقدار کمبود می رویم که در اردیبهشت ماه احساس خواهد شد که آن هم برنامه ریزی شده و امیدواریم که با همراهی مردم شریف استان هم با مدیریت درست و با همکاری که همیشه با بخش تولید و مسئولین دارند، این موضوع را مدیریت کنیم.

مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی مرغداران استان کرمان گفت: واقعیت این است وقتی قیمت های کارشناسی توسط وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ نشده است، تولیدکنندگان رغبتی برای تولید نخواهند داشت زیرا دچار ضرر و زیان می شوند.

وی یادآور شد: کمتر از یک الی چهار ماه قبل، مرغداران ما بسیار دچار ضرر و زیان سنگین شدند زیرا مرغ به وفور تولید شده بود ولی مصرف بازار خیلی کاهش پیدا کرده بود که ما مثل همیشه از مردم تقاضا کرده بودیم به کمک تولید بیایند و با خرید مرغ، تولیدکنندگان را حمایت کنند که این اتفاق افتاد و جای تقدیر و تشکر دارد و الان هم با مدیریتی که مسئولین محترم خواهند کرد، اگر کمبودهای مختصر و نسبی را در سطح استان در اردیبهشت داشته باشیم با توزیع مرغ منجمد مدیریت خواهیم کرد و از این مرحله هم عبور خواهیم کرد.

انتهای پیام/