جزئیات افزایش حقوق ها / مبلغ وام ازدواج و فرزند/ مالیات ملک و خودرو در سال ۱۴۰۲

براساس لایحه بودجه‌ای که دولت به مجلس ارائه کرده، مبلغ کل بودجه سال 1402 بیش از 4900 هزار میلیارد تومان است.

به گزارش صدای زرند، از این مبلغ ۲۲۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه شرکت‌های دولتی و ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان هم بودجه عمومی دولت محسوب می‌شود.

افزایش حقوق کارمندان و کارگران در سال ۱۴۰۲

برخلاف سال گذشته که حقوق کارمندان حدود ۶۰درصد افزایش پیدا کرد، در سال ۱۴۰۲ حقوق آنها با افزایش ۲۰درصدی روبه رو خواهد شد. یعنی حداقل حقوق کارمندی برای امسال ۷میلیون و ۹۲۰هزار تومان خواهد بود. حقوق و دستمزد کارگران تامین اجتماعی هم برای سال آینده با افزایش ۲۷درصدی همراه خواهد بود. پس یک کارگر که بیمه تامین اجتماعی برایش رد می شود، امسال حداقل حقوق ۸ میلیون و ۲۰۸ هزار تومان را می گیرد.

کدام حقوق ها معاف از مالیات هستند؟

در سال ۱۴۰۱ کسانی که کمتر از ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان حقوق می گرفتند، از پرداخت مالیات معاف بودند. اما سقف معافیت مالیاتی در سال ۱۴۰۲ چقدر است. با این که شنیده ها از معافیت مالیاتی حقوق های ماهانه زیر ۷ میلیون تومان خبر می دادند، اما با تصویب مجلس شورای اسلامی در سال جاری، از حقوق های زیر ۱۰ میلیون تومان مالیات گرفته نمی شود. اما در صورتی که حقوق شما بیشتر از این مبلغ است، باید مالیات حقوق خودتان را به دولت بپردازید.

مقدار وام ازدواج در بودجه ۱۴۰۲

وام ازدواج در سال ۱۴۰۱ برای هر کدام از زوج ها ۱۲۰ میلیون تومان و برای زوج های جوان – که سن مرد کمتر از ۲۵سال و سن زن کمتر از ۲۳سال باشد- هم ۱۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده بود. اما در سال ۱۴۰۲ مبلغ وام ازدواج برای تمام کسانی که از ابتدای سال ۱۳۹۸ ازدواج کرده اند، مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان خواهد بود. به زوج های جوانی که مرد زیر ۲۵سال و زن زیر ۲۳سال سن دارند هم وام ازدواج ۲۲۰ میلیون تومانی ارائه می شود.

وام ودیعه مسکن برای اجاره نشین ها

افزایش اجاره خانه در یکی دو سال اخیر باعث شده تا دولت فکری هم برای مستاجران کند و بخشی از تسهیلات مسکن بانکی را به آنها اختصاص بدهد. برای همین در بودجه سال ۱۴۰۲ پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن دیده شده است. مقدار وام ودیعه مسکن برای استان تهران، مراکز استان ها و دیگر شهرستان ها به ترتیب ۱۰۰ میلیون تومان، ۷۰میلیون تومان و ۴۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. سود وام ودیعه مسکن ۱۸درصدی و مدت زمان پرداخت اقساط حداکثر ۵ساله است.

مالیات بر خانه ها در بودجه ۱۴۰۲

نمایندگان مجلس با گرفتن مالیات از صاحبان خانه های لوکسی که بالای ۲۰ میلیارد تومان ارزش دارند، موافقت کردند. براساس این تصمیم، زمین های دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ ویلاهای مجاز (با احتساب عرصه و اعیان) و خانه های لوکس که ارزش آن ها بیش از ۲۰ میلیارد تومان باشد، مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در هزار می شوند. البته افرادی که بیشتر از ۱۰ سال مالک خانه های اعیانی با این میزان ارزش بوده اند، از مالیات معاف هستند.

مالیات ماشین های لوکس در بودجه ۱۴۰۲

در سال ۱۴۰۱ اگر قیمت یک خودروی خارجی بیش از ۱.۵ میلیارد تومان بود، مشمول مالیات محسوب می شد، اما در سال پیش رو، ماشین های لوکس خارجی با ارزش بیش از ۳ میلیارد تومان مشمول دریافت مالیات خواهد شد. طبق تصمیم بودجه ای دولت، این خودروها مشمول مالیات یک درصدی خواهند شد. طبق گفته پلیس راهور، بیش از ۴۰۰هزار ماشین با ارزش بیش از ۳ میلیارد تومان در کشور تردد می کنند.

هنرمندان هم باید مالیات بدهند

یکی از دلایل ناراحتی مردم در سال های گذشته سیاست های متناقض دولت برای گرفتن مالیات از افراد بود؛ یعنی هنرمندانی که درآمدهای میلیاردی داشتند، مالیات نمی دادند، اما کارمندان و کارگران هر ماه مالیات از فیش حقوقی شان کسر می شد. در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ اما قرار شد هنرمندانی که درآمد تا سقف ۳۲۰ میلیون تومان در سال دارند، از پرداخت مالیات معاف باشند، اما چنانچه درآمد آنها بالاتر از این مبلغ باشد، باید مالیاتش را پرداخت کنند.

پیامک هم گران شد

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ قرار شد اپراتورهای ارائه کننده خدمات مخابراتی هزینه پیامک را سه تومان افزایش بدهند و درآمد حاصل از این افزایش قیمت مستقیما به خزانه دولت واریز شود. در حال حاضر هزینه هر پیامک فارسی در اپراتور همراه اول ۹ تومان و در اپراتور ایرانسل هم ۱۰ تومان است. پس هزینه پیامک براساس افزایش قیمت سه تومانی هر پیامک به ۱۲ تومان برای همراه اول و ۱۳ تومان برای ایرانسل است. مبلغی که برای این افزایش قیمت پیامک ها در لایحه بودجه ۱۴۰۱ دیده شده، قرار است برای حمایت از کودکان کار و خیابانی و حقوق معلولان در اختیار سازمان بهزیستی قرار بگیرد. ۱۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ به حقوق معلولان و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل این پول هم به کودکان کار و خیابانی اختصاص داده می شود.

مراقب رانندگی تان باشید!

در لایحه بودجه ۱۴۰۲ جریمه های رانندگی مانند سال قبل به میزان ۵درصد افزایش داشت. بر اساس قانون بودجه، پیش بینی شده است که رانندگان در سال ۱۴۰۲ چیزی حدود ۲ هزار میلیارد به خزانه دولت پرداخت کنند. مقصد هزینه کرد مابه تفاوت این مبلغ درآمد هم مشخص شده است:

  • پرداخت ۱۵۰ میلیارد تومان برای هزینه درمان معلولان شدید با ضایعه نخاعی به سازمان بهزیستی
  • اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان برای اصلاح و ترمیم جاده های روستایی و راه های حادثه خیز شهری به وزارت راه
  • پرداخت ۱۰۰ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات درمانی کارآمد در حوادث جاده ای به سازمان هلال احمر
  • کمک خرید ۱۰۰ میلیارد تومانی برای تجهیز و امکانات اتاق تشریح به سازمان پزشکی قانونی

وام فرزند آوری در بودجه ۱۴۰۲

طبق آمارهای سرشماری نفوس و مسکن، ۲۵ درصد خانواده های ایرانی یک فرزند و ۲۸ درصد هم صاحب ۲ فرزند هستند. یعنی تقریبا نیمی از خانواده های ایرانی یک یا دوفرزند دارند. دولت در لایحه بودجه برای ترغیب خانواده های ایرانی به افزایش جمعیت، وام فرزندآوری را اضافه کرده است. دولت در سال ۱۴۰۲ به ازای تولد

  • فرزند اول: ۳۰ میلیون تومان
  • فرزند دوم: ۶۰ میلیون تومان
  • فرزند سوم: ۹۰ میلیون تومان
  • فرزند چهارم: ۱۲۰ میلیون تومان
  • فرزند پنجم و بیشتر هم ۱۵۰ میلیون تومان

وام قرض الحسنه فرزندآوری پرداخت خواهد کرد.

افزایش حقوق سربازی در ۱۴۰۲

حقوق سربازان در سال ۱۴۰۲ هم افزایش چشمگیری خواهد داشت تا مشمولان متاهل و مجرد غایب، تمایل و رغبت بیشتری برای رفتن به خدمت سربازی داشته باشند. طبق اعلام سازمان وطیفه در سال ۱۴۰۲ حقوق سربازان حدود ۵۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا می کند. طبق این افزایش حقوق، حداقل حقوق سربازان ۴میلیون و ۸۰۰هزار تومان و حداکثر حقوق هم ۷میلیون و ۲۰۰هزار تومان خواهد بود.

انتهای پیام/