سوخت زیست محیطی چیست؟

امروزه با توجه به تشدید آلودگی در کره زمین و بروز مشکلاتی همچون سوراخ شدن لایه ازون استفاده از سوخت ها زیست محیطی مورد توجه واقع شده است. این سوخت از زیست توده یا همان ضایعات کشاورزی به دست می آید و مانع از ورود گاز co۲ به جو زمین خواهد شد.

به گزارش صدای زرند، در حال حاضر بخش عمده ای از انرژی های مورد نیاز عرصه بین الملل از طریق سوخت های فسیلی نظیر نفت، زغال سنگ و گاز طبیعی تأمین می شود. این قسم از سوخت ها همگی محدود هستند و به همین دلیل تجدیدناپذیر نامیده می شوند.

با توجه به میزان مصرف فعلی پیش بینی می شود این منابع در کوتاه مدت به پایان برسند. همچنین صنعتی شدن اکثر کشورها به تسریع مسیر آلودگی در اثر استفاده از این سوخت ها منجر می شود. بنابراین جامعه جهانی به دنبال استفاده از یک راه جایگزین است. حرکت به سوی انرژی های تجدیدپذیر و استفاده از سوخت های سازگار با محیط زیست از راه حل های پیشنهادی است.

محققان همواره به دنبال منابع جدیدی از انرژی هستند. منابعی به عنوان انرژی جایگزین می ­توانند مطرح شوند که کم قیمت و در دسترس باشند (عدم وابستگی به منطقه جغرافیایی) در عین حال استفاده از آنها به محیط زیست آسیب نزند. biofuels یکی از انواع سوخت های زیست محیطی است که از زیست توده به دست می آید.

پیش بینی ها نشان می دهد مصرف سوخت های زیستی که معادل ۱.۹ میلیون بشکه نفت به صورت روزانه در سال ۲۰۱۴ است، به ۳.۹ میلیون تن بشکه در سال ۲۰۴۰ می رسد. در حال حاضر سوخت زیستی تنها سه درصد از کل تقاضای انرژی در بخش حمل و نقل را پوشش می دهد. این در حالی است که به نظر می رسد این میزان در سال ۲۰۴۰ تا پنج درصد افزایش یابد.

ایالات متحده آمریکا، برزیل و اتحادیه اروپا تقریبا ۸۶ درصد تقاضای سوخت های زیستی جهان را در سال ۲۰۱۳ به خود اختصاص داده اند. گمانه زنی ها حاکی از آن است که آمریکا و اتحادیه اروپا در طول همین بازه زمانی سهم سوخت های زیستی در حمل و نقل جاده ای را از پنج درصد به ۱۴ درصد افزایش دهد.

در سال ۲۰۱۳ در برزیل سهم سوخت های زیستی در حمل و نقل جاده ای ۲۰ درصد بوده که این رقم تا سال ۲۰۴۰ به ۳۱ درصد خواهد رسید. کشور برزیل به لحاظ داشتن سهم از انرژی های تجدیدپذیر، در میان سایر کشورها پیشگام است.

سوخت زیست محیطی در ایران

براساس آخرین آمار توسعه سوخت های زیستی در ایران هم اکنون مراحل تحقیق، توسعه و بهره برداری های پایلوت در مقیاس آزمایشگاهی را می گذراند. عوامل متعددی همچون بازار تقاضا و مصرف در توسعه این نوع سوخت مهم است.

ضمن اینکه در سطوح عالی سیاستگذاری، سیاست های حمایت از توسعه و مصرف این سوخت فعلا در اولویت بررسی قرار نگرفته اند. منشا سوخت زیستی، بیومس یا زیست توده یا همان ضایعات کشاورزی است؛ وقتی این ضایعات برای سوخت مورد استفاده قرار بگیرند، طی چرخه سوخت، گاز co۲ جذب می شود و مانع از ورود این گاز به جو زمین خواهد شد.

استفاده از سوخت زیستی در سایر کشورها سابقه ای ۵۰ ساله دارد اما سرعت پیشرفت آن در کشورهای آسیایی کند بوده است. در ایران نیز به علت نفت خیز بودن کشور استفاده از این سوخت زیستی به تعویق افتاده است.

با این حال می توان در بنزین موجود به جای mtbe یا اکتان افزا، از بیواتانول با خلوص ۹۹.۹ درصد استفاده کرد و این می تواند در کاهش آلودگی های مختلف از جمله آلودگی هوا تاثیرگذار و به صرفه باشد.

دیگر استراتژی های پیشنهادی برای توسعه سوخت زیستی در کشور موارد زیر را در بر می گیرد:

  1.  تحقیق و پژوهش در حوزه سوخت‌های زیستی، همکاری با مراکز و نهادهای فعال در این حوزه و ارائه راهکارهای تحقق چشم‌اندازهای کلان در کشور.
  2. ایجاد ارتباطات علمی و پژوهشی با هدف انجام فعالیت‌های تحقیقاتی و آموزشی با محققان و متخصصانی که در حوزه علوم و فناوری مرتبط با سوخت های زیستی سروکار دارند.
  3. حمایت و تشویق بخش خصوصی جهت فعالیت در زمینه سوخت های زیستی در قالب اختیارات و رسالت شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت.
  4. فرهنگ‌سازی و ایجاد بستر مناسب جهت بهره‌مندی از فناوری‌های به‌روز در حوزه سوخت های زیستی و ارتقای حفظ محیط زیست و کاهش مصرف انرژی در کشور.
  5. ترغیب و تشویق محققان، پژوهشگران و فعالان در عرصه سوخت های زیستی با رویکرد کاهش مصرف سوخت.

انتهای پیام/