دشتخاک زرند، روستائی برخاسته از دل تاریخ و برخوردار از طبیعتی زیبا

روستای گردشگری دشتخاک که در گذشته با محصول بی رقیب سیب زمینی و امروزه زعفران بی مثال شناخته میشود در سال‌های اخیر شتابی بزرگ در صنعت گردشگری گرفته است.

صدای زرند – محمد اسلامی: اولین بار، بوم گردی شاردو در این روستا میزبان ۴ توریست از کشورهای اروپائی شد. احتمالا یک روز قبل از ماه محرم سال ۹۵ که همزمان با افتتاح این خانه بوم گردی، پای اولین گروه از گردشگران خارجی را به شهرستان زرند باز کرد.

در دورانی که هنوز صنعت گردشگری زرند در اولین مراحل خود به سر می برد اما خیلی زود آمار گردشگران خارجی که وارد زرند شدند با رشدی خیره کننده روبرو شد.

در کمتر از یکسال قریب ۱۰۰۰ گردشگر خارجی وارد این روستا شدند که غالبا بین دو تا ۳ شب در این روستا اقامت کردند.

با وجود دهیاری جوان و آینده نگر، و شوراهایی که نگاه مثبتی به رونق گردشگری داشتند ودصدالبته فرهنگ بالای اهالی دشتخاک، که از صنعت گردشگری حمایت کردند اعضای خانواده ی رحمانی، توانستند بخوبی از عهده ی این کار ظریف برآیند. تسلط اعضای خانواده به زبان انگلیسی و از طرفی با توجه به سابقه ی مذهبی این خانواده باعث شد فرهنگ زیبای ایرانی و اندیشه ی ناب اسلامی را به آنسوی مرزها منتقل کند. سالها از آن روزی که ۴ جوان گردشگر خارجی که سفرشان به زرند با ایام ماه محرم همزمان شده بود سپری شده ولی حلاوت اتفاقی که آن روز افتاد از ذهنم پاک نشده است.

روز اول محرم به یکباره چهره ی روستا با پرچم های مشکی محرم تغییر کرد مثل تمام نقاط شهرستان، هیئت های عزاداری هم در طول روز برنامه های مذهبی اجرا می کردند و کوچک و بزرگ مشکی پوش شده بودند.

جوان ایتالیایی یا فرانسوی (در ذهنم دقیق نیست) از مدیر خانه بوم گردی دلیل این تغییر چهره ی روستا را سوال کرده بود. وقتی آقای رحمانی توضیح داده بود که ما در این ایام عزادار نوه ی پیامبر اسلام امام حسین علیه السلام هستیم او سوال کرده بود : مگر این حسین کیست که بعد از ۱۴۰۰سال هنوز اینگونه مردم برایش اشک می ریزند آنوقت آقای رحمانی توانست بخش کوچکی از اتفاقات محرم سال ۶۱هجری را توضیح دهد و اینکه چگونه امام سوم شیعیان برای حفظ دین پیامبر و نجات مردم از انحراف و گمراهی حاضر شد خود و ۷۲نفر از نزدیکترین افرادش را فدای اسلام ناب محمدی کند.

نمیدانم چقدر بحث شان ادامه داشت منتهی بخوبی یاد دارم که او و همراهانش تقاضای لباس سیاه کردند و مدتی که در دشتخاک بودند در مراسمات عزاداری شرکت کردند. او روز آخر گفته بود که هیچگاه این عشق و علاقه مردم به آئین شان را فراموش نخواهد کرد و یقین دارم اولین گروه از گردشگران خارجی سفرای قابل اعتنائی برای رساندن پیام استقامت و دلاوری عزیزترین و محبوبترین فرزندان پیامبر عظیم الشأن اسلام در بلاد خود شده اند.

بعد از این بود که حضور مداوم گردشگران در دشتخاک باعث شگفتی فعالان صنعت گردشگری استان شد. حالا خانه ی بوم گردی شاردو تبدیل به یک “برند”مطرح در صنعت گردشگری استان شده بود.

با افزایش تعداد گردشگران، بزودی اتفاقات خوبی در زیباسازی روستا از سوی دستگاه‌های متولی با پیگیری های دهیار و شورا صورت گرفت.

پس از حرکت ددمنشانه ی آمریکا که منجر به شهادت سردار بی بدیل محور مقاومت شد آمار ورودی گردشگران کاهش یافت .دوران کرونا هم به تضعیف صنعت گردشگری منجر شد و با کُند شدن سرعت کرونا از اواسط سال ۱۴۰۰ مجددا گردشگران مقصد جذاب دشتخاک زرند را از سر گرفتند.

آشوب و فتنه ی دشمنان با بکارگیری عناصر جاهل که عموما سلبریتی های وطن فروش بودند مجددا به این صنعت لطمه زد و با اتمام غائله ی فتنه ی ۴۰۱ مجددا فتیله ی صنعت گردشگری بالا کشیده شد.

اگر چه پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و انتخاب دکتر رئیسی و موضوع نگران کننده ی کرونا، بسیاری از کنشگران اجتماعی فاز منفی در این صنعت دمیده بودند اما آمار ورودی گردشگران خارجی به روستای دشتخاک خلاف تحلیل های بی پایه ی این افراد را ثابت کرد.

مهار کرونا و از طرفی تاکید دولت سیزدهم به حمایت از صنعت گردشگری ، باعث شد تا چرخ گردشگری مجددا به حرکت در آید. اینبار با توجه به کیفیت بالای خدمات در ” شاردون” برخی از گردشگران خارجی ، مقصدِ سفر خود را اینگونه انتخاب کرده بودند. مبداء کشور خود ، مقصد روستای تاریخی و زیبای دشتخاک زرند.

این یعنی موفقیت بالای واحد بوم گردی شاردون دشتخاک زرند در جذب گردشگران. امری که پیشتر اتفاق نیفتاده بود.

روستای تاریخی دشتخاک زرند با شکل زیبای سنتی که دارد در کنار طبیعت خود که گاه در دل تابستان نیز از جمله ی سردترین مناطق استان کرمان است و صدالبته فرهنگ والای ساکنان روستا، همواره مقصد جذابی برای گردشگری محسوب می شود. سالانه برگزاری دو جشنواره ی بزرگ (زعفران دشتخاک و نان دشتخاک) که با استقبال بی نظیر مردم روبرو می شود باعث شده تا نگاه فعالان گردشگری به این منطقه روشن تر از قبل شود.

هم اکنون علاوه بر “شاردون” دو مجموعه ی گردشگری دیگر ، “خانه ی باباحسین جان” و سفره خانه ی سنتی” زعفرانیه ” به ارائه ی خدمات گردشگری می پردازند. بافت تاریخی روستا حفظ شده و خوشبختانه اجازه ی ساخت و ساز در محوطه ی تاریخی روستا وجود ندارد و صرفا مالکان خانه ها می توانند نسبت به مقاوم سازی خانه ها با استفاده از مصالح بوم آورد اقدام کنند.

بوی تاریخ ،تمدن،فرهنگ و معنویت در کوچه های باریک بافت تاریخی مشام هر بیننده ای را نوازش می کند. علاوه بر گردشگران تاریخی، شاهد حضور طبیعت گردان و نیز گردشگران زیارتی با وجود امام زاده ی واجب التعظیم روستا هستیم.

دهیاری و شورای اسلامی روستای دشتخاک که زیباترین جشنواره ها را برگزار می کنند در نوروز امسال علاوه بر آماده سازی روستا برای میزبانی از گردشگران اقدام به گستراندن سفره ی هفت سین زیبایی در ورودی روستا کردند که مورد توجه بسیاری از مسافران و رهگذران قرار گرفته است.

به پاس قدردانی از تمام افرادی که کمک کردند تا این روستا به یک روستای هدف گردشگری تبدیل شود تیم بازرسی ستاد هماهنگی خدمات سفر ، نمره ی عالی را به دهیار روستا به نمایندگی از شورای اسلامی و علی الخصوص تمام اهالی روستای دشتخاک در نوروز ۱۴۰۲ اختصاص می دهد.

در گزارش های بعدی، روستاهایی که بیشترین تلاش ها را در ایام نوروزی از خود بروز داده اند را معرفی خواهد کرد.

سلامت باد رهبر عالی قدر انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای مدظله العالی، پاینده و استوار باد کشور عزیزمان ایران اسلامی ، همیشه برافراشته باد پرچم مقدس جمهوری‌ اسلامی ایران. با آرزوی موفقیت و شادی برای آحاد ملت بزرگ ایران زمین و سربلندی دولت انقلابی جناب آقای دکتر سید ابراهیم رئیسی.

انتهای پیام/