بازار داغ آجیل در کرمان؛

قیمت هر کیلو آجیل شب عید از ۱۷۰ تا ۴۸۰ هزار تومان

هر چه به روزهای پایانی سال نزدیک تر می شویم تب و تاب خرید شب عید هم در بازار های کرمان بالاتر می رود.

به گزارش صدای زرند، مردم در روزهای پایانی سال با توجه به ظرفیت اقتصادی و بودجه ای که دارند، سعی می کنند کالاهای مورد نیاز خود را تهیه کنند، هرچند امسال گرانی و افزایش قیمت ها سبب شده بسیاری از کالاها از سبد خانوارها حذف شود اما به گفتۀ رئیس اتحادیه صنف آجیل و خشکبار کرمان، مردم خرید آجیل را انجام می دهند و استقبال آن ها از بازار خوب است.

مهدی کیوانی مقدم با بیان این که هیچ گونه کمبودی در بازار وجود ندارد، گفت: استقبال مردم برای خرید آجیل خوب است، هرچند خریدها از نظر حجمی کاهش یافته اما خرید انجام می شود.

وی با اشاره به وضعیت بازار آجیل در آستانۀ عید نوروز، بیان کرد: قیمت انواع آجیل با توجه به تورم بین ۳۰ تا ۷۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

رئیس اتحادیه صنف آجیل و خشکبار کرمان دربارۀ قیمت انواع مختلف آجیل مخلوط در کرمان با توجه به محتویات و کیفیت، گفت: هر کیلو آجیل مخلوط از ۱۷۰ هزار تومان تا ۴۸۰ هزار تومان در بازار کرمان عرضه می شود. محتویات آجیل های با قیمت پایین معمولا شامل نخودچی، بادام زمینی و یا تخمه های ریزتر است اما آجیل های با قیمت بالا شامل بادام، پسته و مغز بادام هندی است.

وی بیان کرد: قیمت هر کیلو آجیل خوبی که بیشتر توسط مردم خریداری می شود حدود ۳۵۰ هزار تومان است و آجیل ممتاز که دارای پسته اکبری و مغز بادام و بادام هندی است و تخمۀ کدوی مرمری دارد، تا ۴۸۰ هزار تومان هم قیمت می خورد.

کیوانی مقدم۲۲ اسفندماه با اشاره به قیمت انواع پسته در بازار کرمان نیز توضیح داد: قیمت پسته فندقی بین ۴۷۰ تا ۶۰۰ هزار تومان، پسته احمدآقایی از ۵۵۰ تا ۷۰۰ هزار تومان، پسته اکبری از ۷۵۰ تا ۹۰۰ هزار تومان و پسته کله قوچی نیز از ۵۵۰ تا ۸۵۰ هزار تومان است که این قیمت ها بر اساس اونس، درشتی و ریزی پسته و رویت تعیین می شود.

وی همچنین با اشاره به قیمت برخی از انواع تخمه بر اساس رویت در بازار کرمان، گفت: تخمۀ آفتابگردان از ۱۰۰ تا ۱۴۵ هزار تومان، تخمۀ کدوی خوی و کدوی گوشتی از ۱۶۰ تا ۲۲۰ هزار تومان، تخمۀ هندوانه نیز از ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان در بازار کرمان به فروش می رسد.

رئیس اتحادیه صنف آجیل و خشکبار کرمان خاطرنشان کرد: قیمت پسته به دلیل سرمازدگی و کاهش تولید، افزایش یافته است اما کمبودی در بازار وجود ندارد.

وی یادآور شد: به دلیل کاهش قیمت دلار، قیمت آجیل نیز نسبت به هفتۀ گذشته حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است و امکان دارد در چند روز آینده نیز بین ۵ تا ۱۰ درصد مجددا کاهش پیدا کند.

کیوانی مقدم از شهروندان کرمانی خواست خرید آجیل را از مغازه های مخصوص فروش آجیل و خشکبار که مجوز دارند، انجام دهند و در صورت گلایه یا وجود مشکل با صنف تماس بگیرند.

وی افزود: بازرسی از سوی اتاق اصناف، جهاد کشاورزی و مسئولان اتحادیه به صورت مرتب از مغازه های سطح شهر انجام می شود و مردم در صورت خرید از مغازه هایی که زیر نظر اتحادیه فعالیت می کنند، می توانند از نظر کیفیت و سلامت کالا مطمئن باشند.

رئیس اتحادیه صنف آجیل و خشکبار کرمان با بیان این که در حال حاضر آرامش نسبی در بازار برقرار است، گفت: بین فروشندگان یک رقابت نسبی وجود دارد و قیمت ها افزایش چندانی نداشته است.

انتهای پیام/