پورابراهیمی:

تورم عامل اصلی کاهش ارزش پولی ملی است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تورم، عامل اصلی کاهش ارزش پول ملی کشور بوده که ناشی از عوامل داخلی ازجمله ناترازی بودجه، نظام بانکی، اضافه برداشت های بانک ها و امثالهم است که اگر مدیریت شود ارزش پول ملی تقویت می شود.

به گزارش صدای زرند، محمدرضا پورابراهیمی اظهار داشت: تورم دلیل اصلی کاهش ارزش پول ملی در اقتصاد کشور است، فضای روانی سیاسی هم حتما اثر گذار است ولی اصلی ترین عامل ساختاری در اقتصاد ایران تورم است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: تورم ناشی از کسری ناترازی نظام بانکی است که مهمترین عامل است و عامل دیگر که اثرش اگر بیشتر نباشد کمتر نیست، ناترازی بودجه است.

پورابراهیمی تصریح کرد: تعهدات دولت در یک اعداد مشخصی تعیین می شود اما منابع دولت خیلی کمتر است که اینجا هم دولت ها روی می آورند به استقراض از بانک مرکزی و باز دوباره تغییر پایه پولی و حجم نقدینگی و آثاری که دارد.

وی در خصوص نرخ ارز اظهار کرد: نرخ ارز در اقتصاد کشور تحت تاثیر دو عامل بیرونی و درونی است، تا الان هم عوامل بیرونی در اقتصاد ما اثر گذار بوده هم عوامل درونی؛ اما سهم عوامل داخلی در اقتصاد ما به مراتب ازعوامل بیرونی بالاتر بوده، سهمی که می توانستیم مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: بزرگترین سهمی که کاهش ارزش پول ملی را به وجود آورده ناترازی مربوط به نظام اقتصادی است که ناترازی بودجه و ناترازی بانک است.

پورابراهیمی اظهار کرد: ناترازی نظام بانکی یعنی این که ظرفیت منابع ما در نظام بانکی چه عددی است و ما چقدربیش از آن ظرفیت منابع داریم تسهیلات می دهیم.

نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی ناترازی ایجاد می شود یعنی دارید تغییرات پایه پولی ایجاد می کنید، یعنی دارید حجم نقدینگی را تغییر می دهید و اثرش ایجاد تورم است.

وی اضافه کرد: نرخ ارز متناسب با تورم کشور تعیین می شود. امسال پنجمین سال پیاپی است که نرخ تورم در ایران رکورد زده و ۳۵ درصد است.

پورابراهیمی تاکید کرد: تورم عامل اصلی کاهش ارزش پول ملی کشور بوده که ناشی از عوامل داخلی است، یعنی ناترازی بودجه، نظام بانکی، اضافه برداشت های بانک ها و امثالهم و اگر این مقولات را دولت با مدیریت کنترل کند این امکان وجود دارد که ما عامل درونی ناشی از تغییر ارزش پول ملی را مدیریت کنیم.

انتهای پیام/