صرفه جویی ارزی ۳۰ درصدی با احداث نیروگاه بومی مهتاب کویر زرند

نیروگاه مهتاب کویر به طور کامل توسط متخصصان داخلی ساخته شده و با توجه به اینکه تجهیزات اصلی آن ساخت داخل بوده ۳۰ درصد صرفه‌جویی ارزی به همراه داشته است.

صدای زرند – علی نجف‌پور: دو واحد گازی نیروگاه مهتاب کویر شهرستان زرند به ظرفیت ۳۲۴ مگاوات و با حجم سرمایه‌گذاری پنج هزار میلیارد تومان در جریان سفر بیستم بهمن‌ماه وزیر نیرو به استان کرمان افتتاح می‌شود.

پروژه احداث نیروگاه سیکل‌ترکیبی مهتاب کویر در راستای اجرای سیاست‌های صنعت برق کشور با برخورداری از دو واحد گازی و یک واحد بخار به ظرفیت ۴۸۴ مگاوات در دستور کار قرار گرفته است.

این نیروگاه در طرح‌های توسعه آینده، قابل تبدیل به دو واحد دیگر گاز و دو واحد بخار نیز خواهد بود که اجرای آن طرح‌ها می‌تواند ظرفیت تولید برق حرارتی نیروگاه سیکل‌ترکیبی مهتاب کویر را به ۹۷۰ مگاوات برساند.

از جمله اهداف این پروژه می‌توان به افزایش ظرفیت تولید برق منطقه و تامین بخشی از تقاضای شبکه سراسری برق کشور و کمک به افزایش پایداری شبکه، پاسخ به نیاز روز افزون رشد مصرف برق منطقه ناشی از گسترش صنایع محلی، توسعه کشاورزی و مصارف عمومی و خانگی، استفاده از حداکثر توان مهندسی داخل کشور و ارتقا دانش فنی در ساخت نیروگاه‌های حرارتی و همچنین اشتغال‌زایی مستقیم برای ۲۰۰ نفر و برای یک‌هزار و ۵۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم اشاره کرد.

احداث و بهره برداری این نیروگاه از اهمیت بسیار مهمی در منطقه برخوردار است به این دلیل اینکه واحـد یک گازی آن با اتصال به پست زرند ۲ جهت تامین برق کارخانجات پایه همچون کارخانجات فولاد استفاده می‌شود و واحد گازی دوم آن به پست پرشیا وصل شده که نقش بسزایی در پایداری و امنیت شبکه برق جنوب‌شرق کشور (استان‌های هرمزگان، کرمان و سیستان‌و‌بلوچستان) ایفا می‌کند.

این نیروگاه به طورکامل توسط متخصصان داخلی و اکثرا بومی ساخته شده است و با توجه به اینکه تجهیزات اصلی آن ساخت داخل بوده ۳۰ درصد صرفه‌جویی ارزی برای احداث آن محقق شده است. ساختگاه این نیروگاه در ۱۰ کیلومتری جاده زرند به کرمان در خروجی روستای بهارستان در زمینی به مساحت ۵۲ هکتار واقع شده است.

انتهای پیام/