در نشستی با حضور هنرمندان موسیقی استان کرمان توافق شد؛

اساسنامه و ساختار انجمن موسیقی استان تغییر می کند

نشست هنرمندان موسیقی استان کرمان با موضوع تشریح اساسنامه جدید و چگونگی تغییر ساختار و انتخابات انجمن در محل تئاتر شهر کرمان برگزار شد.

به گزارش صدای زرند، بنا به گفتۀ معاون امور هنری و سینمایی اداره کل ارشاد استان، برمبنای این اساسنامه، نوع انجمن موسسه فرهنگی هنری عام المنفعه، غیرانتفاعی و غیرسیاسی با شخصیت حقوقی، مالی و اداری مستقل است که به صورت صنفی، تحت نظارت انجمن موسیقی ایران فعالیت خواهد کرد.

در این گردهمایی، محسن روحی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، در سخنانی بر ضرورت همگرایی و مطالبه گری جامعه هنری تاکید کرد. وی افزود: آمادگی داریم با همراهی هنرمندان در خصوص ایجاد انجمن موسیقی استان که به صورت فراگیر بتواند نیازهای فعالان این حوزه را تامین کند همکاری کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد که زمینۀ رشد و شکوفایی استعدادها، خلاقیت ها، توسعه و حمایت از موسیقی فاخر فراهم آید.

در این نشست، معاون امور هنری و سینمایی این اداره کل، ضمن تشریح اساسنامه جدید انجمن گفت: این اساسنامه که به صورت تیپ به تازگی از سوی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شده و مورد تایید دفتر حقوقی وزارت و هیات رسیدگی به مراکز فرهنگی و هنری قرارگرفته است فصل جدیدی را در رونق فعالیت های صنفی جامعه هنری ایجاد خواهد کرد و باعث می شود انجمن به عنوان یک نهاد مستقل استانی فرصت بروز و ظهور پیدا کند.

وحید محمدی افزود: برمبنای این اساسنامه، نوع انجمن موسسه فرهنگی هنری عام المنفعه، غیرانتفاعی و غیرسیاسی با شخصیت حقوقی، مالی و اداری مستقل است که به صورت صنفی، تحت نظارت انجمن موسیقی ایران فعالیت خواهد کرد.

وی تصریح کرد: با این اساسنامه راهکار قانونی عضو گیری و فعالیت صنفی هنرمندان فراهم شده است.

محمدی اضافه کرد: حق جامعه موسیقی است که یک تشکل و صدای واحد و بلند داشته باشند؛ چرا که هر وقت جامعه هنری با همه توان در صحنه بوده و به خصوص پیشکسوتان و بزرگان نقش آفرینی بیش تری داشته اند، هنر موسیقی در قلمرو این استان وسیع، جلوه و شکوفایی بیش تری پیدا کرده است.

در ادامه، رئیس انجمن موسیقی کرمان ضمن ارائه گزارشی از وضعیت انجمن و لزوم انجام تغییرات در آن، پیرامون تعاریف شغلی هنرمندان موسیقی در ساختارهای دولتی نکاتی را بیان کرد.

آریا انوشه ماهری افزود: قبلا دیدگاه های انجمن درخصوص اساسنامه به انجمن موسیقی ایران اعلام شده است.

همچنین دکتر پیروز ارجمند در سخنان کوتاهی بی تفاوتی هنرمندان را آفت هر انجمن دانست و گفت: زمانی که فرصت پرسش گری و نقد انجمن فراهم نشود، هنرمندان بی تفاوت می شوند و کنار شما نمی ایستند و این آسیب جدی سال های اخیر انجمن بوده است.

وی بر ضرورت نگاه منصفانه دولت به بخش زیادی از هنرمندان موسیقی که هم اکنون در حال کار و فعالیت هستند اشاره کرد و افزود: اساسنامه جدید امکان مطالبه گری را به هنرمندان می دهد و برمبنای آن نقش آفرینی هنرمندان شهرستانی بیش تر است؛ ضمن اینکه شرایطی مهیا شده که پس ازسالها، انجمن به عنوان یک نهاد مستقل با کمترین دخالت دولت بتواند خواسته جامعه موسیقی در سراسر استان را فراهم کند.

در این جلسه، برخی از هنرمندان با ابراز گلایه از معطل ماندن تأسیس انجمن موسیقی که با اساسنامه و شرایط جدید می تواند فعالیت صنفی خود را دنبال کند به طرح مسائل و مشکلات خود پرداختند.

ضرورت بازگرداندن جشنواره ملی موسیقی نواحی و استفاده از ظرفیت گردشگری موسیقی در کرمان، حل مشکلات بیمه هنرمندان در صندوق اعتباری هنر، پیگیری مسائل رفاهی، معیشتی و مسکن هنرمندان، تامین زیرساخت برای فعالیت گروهها، توجه به حرفه ساز سازی و رسیدگی به موزه ساز، آینده پژوهی در حوزه موسیقی و داشتن ارتباطات ملی و بین المللی توسط انجمن، توجه به انتشارات و تولیدات انجمن، اجرا نشدن طرح مکتب خانه موسیقی در کرمان از موارد مطرح شده در این جلسه بود.

در پایان این نشست، پس از پاسخگویی به سوالات، تعدادی از هنرمندان آمادگی خود را برای پذیرش مسئولیت هیات موسس جدید انجمن اعلام و حسب نظر مجمع عمومی مقرر شد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان با توجه به بررسی شرایط نسبت به معرفی هیات موسس اقدام کند، تا در تایید عضویت اعضای انجمن، برگزاری انتخابات و ثبت انجمن جدید همکاری کنند.

شایان ذکراست از هفت نفر عضو انتخابی هیات مدیره، باید چهار نفر از بین هنرمندان واجد شرایط شهرستان ها باشند.

انتهای پیام/