رئیس سازمان سنجش خبر داد

کاهش تعداد سوالات و تغییر در دفترچه های کنکور

رئیس سازمان سنجش با اشاره به تغییرات ساختاری کنکور 1402 گفت: یکی از تغییرات این است که در آزمون امسال، سوالات هر درس یا تعدادی از دروس با هم، در دفترچه ای جداگانه قید شده و هر دفترچه پاسخنامۀ اختصاصی خواهد داشت.

به گزارش صدای زرند، عبدالرسول پورعباس افزود: برگزاری کنکور با یک دفترچه سوال سبب می شد که داوطلبان در لحظه های اول پاسخگویی با تعداد زیادی پرسش مواجه شوند که این موضوع عاملی برای ایجاد استرس در داوطلبان بود.

وی با بیان اینکه تغییرات دفترچه های سوالات کنکور ۱۴۰۲ فقط ظاهری نیست، اظهار کرد: تعداد سوالات آزمون ورود به دانشگاه ها هم نسبت به سال های گذشته کمتر شده، اما مدت زمان پاسخ گویی به سوالات به واسطه حذف دروس عمومی افزایش یافته است.

وی ۲۷ دی ماه با بیان اینکه دفترچه و پاسخ نامه کنکور برای نخستین بار از سال ۸۴ تا ۸۸ به تعداد بیش تر افزایش یافت، ادامه داد: به طور طبیعی، این انتظار وجود دارد که هرکدام از دروس دارای یک دفترچه سوال و پاسخ نامۀ اختصاصی باشند. پس از سال ۸۸، سازمان سنجش آموزش کشور بنا به دلایل مختلف به شیوۀ قبلی برگزاری سنتی یعنی دفترچه و پاسخ نامه واحد بازگشت.

وی توضیح داد: شیوۀ سنتی به این صورت بود که یک دفترچه سوال با یک پاسخ نامه ۳۳۰ گزینه ای در اختیار داوطلبان قرار می گرفت. برگزاری کنکور با یک دفترچه سوال سبب می شد که داوطلبان در یک لحظه با تعداد زیادی پرسش مواجه شوند که این موضوع عاملی برای استرس داوطلبان بود.

وی تصریح کرد: افزایش میزان استرس داوطلبان به واسطه ساختار دفترچه از منظر علمی ثابت شده است.

وی افزود: به طور طبیعی، داوطلبان هنگامی که پاسخ به سوال اول را در پاسخ نامه درج کردند، محل سوال دوم را کنترل نمی کنند. اگر داوطلبان یک سوال را به طور موقت رها کنند، برای پاسخ به این پرسش یک بار دیگر به آن بازمی گردند و دیگر محل دقیق آن سوال در پاسخ نامه را چک نمی کنند.

وی اضافه کرد: ساختار پاسخ نامه جدید به نحوی طراحی شده که دیگر امکان درج پاسخ اشتباه در پاسخ نامه از سوی داوطلبان بسیار کمتر شده است. پاسخ نامه ها بلوک بندی شده اند. پاسخ نامه را به نحوی طراحی کرده ایم، اگر داوطلبان در درج پاسخ سوالات اشتباه کنند، به اشتباه خود پی ببرند.

انتهای پیام/