وزارت کشور:

۵ میلیون اتباع افغانستانی در ایران حضور دارند

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور با اشاره به مهاجرت اتابع افغان به ایران، گفت: بعد از تحولات تیرماه سال گذشته کشور افغانستان، حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از اتباع این کشور وارد ایران شدند که بخشی از آن ها را نخبگان افغانستانی تشکیل می دهند.

به گزارش صدای زرند، صادق رضادوست افزود: در حال حاضر پنج میلیون مهمان افغانستانی از طیف های مختلف در کشور حضور دارند.

وی در ۱۲ دی ماه حاشیۀ همایش مدیران کل امور اتباع استانداری های جنوب کشور با اشاره به اجرای طرح سرشماری سال های ۹۵ و ۹۶ اتباع افغانستانی و یا کسانی که اوایل امسال وارد ایران شده اند گفت: این طرح سرشماری با هدف بازشماری و به روز شدن اطلاعات، ساماندهی، شناسایی و برنامه ریزی برای اتباع افغانستانی جدید انجام شده است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ادامه داد: بسیاری از اتباع افغانستانی که بعد از تحولات جدید این کشور وارد ایران شده اند، شرایط لازم برای تحصیل را نداشتند و تلاش شد در کنار تامین امکانات آموزشی نیاز آنان به خدمات بهداشتی و پزشکی، اسکان، اشتغال و معیشت نیز تامین شود.

وی یادآور شد: براساس سرشماری انجام شده، حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از اتباع افغانستانی بازشماری و شناسایی جدید شده و به آن ها برگه های موقت اقامت جمهوری اسلامی (برگۀ حضور موقت در کشور) داده شده و تا ۳۰ دی ماه حضور، اقامت و برخی خدمات ارائه شده به آن ها قانونی و موجه است و می توانند در کشور حضور داشته باشند.

رضادوست گفت: پس از آن مقدمات کار برای ارجاع این گروه از اتباع به کمیسیون ساماندهی برای تصمیم گیری در مورد آن ها انجام می شود. بر این اساس همۀ اتباعی که در کشور مشغول به کار هستند و زندگی دارند می مانند و برخی دیگر که شرایط لازم را ندارند، هرچند جمعیت آن ها بسیار کم است به کشور خود بازمی گردند.

بازگشت داوطلبانۀ ۴۰۰ هزار نفر از اتباع افغانستانی

وی ادامه داد: با وجود اطلاع رسانی لازم برای مشارکت در طرح سرشماری اتباع افغانستانی و دو بار تمدید اجرای این طرح، اما همچنان برخی از اتباع به ما و طرح سرشماری اعتماد نکرده و در این طرح شرکت نکردند که این افراد به عنوان تبعۀ غیرمجاز شناخته شده و باید کشور را ترک کنند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور یادآور شد: با این وجود اگر در همین بازۀ زمانی نیز مشخص و ثابت شود فردی شرایط مشارکت در سرشماری را نداشته باز هم در زمینۀ ثبت اطلاعات او همکاری لازم انجام می شود.

وی افزود: در ۹ ماه گذشته ۴۰۰ هزار نفر از اتباع افغاستانی که شرایط لازم برای ماندن در کشور را نداشته اند به صورت داوطلبانه به کشور خود بازگشتند؛ البته این جمعیت سیال است.

رضادوست با اشاره به اینکه سازمان های بین المللی برای بازگشت داوطلبانۀ اتباع افغانستانی امتیازاتی در نظر گرفته است گفت: طی ۱۵ روز گذشته جلسۀ چهارجانبه ای با حضور جمهوری اسلامی، مسئولان افغانستانی و پاکستانی و کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای ایجاد زمینۀ بازگشت کسانی که شرایط بازگشت را دارند، برگزار شد.

افزایش جمعیت دانش آموزان افغانستانی به ۷۰۰ هزار نفر

وی با بیان اینکه با تلاش جمهوری اسلامی امکان تحصیل برای همۀ اتباع خارجی فراهم است، گفت: تا قبل از تحولات کشور افغانستان ۵۵۲ هزار دانش آموز از این کشور در کنار دانش آموزان ایرانی مشغول به تحصیل بودند و امروز بعد از تحولات این کشور پیش بینی می شود این جمعیت به ۷۰۰ هزار نفر برسد.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ادامه داد: همچنین از حدود ۱۵۰ هزار دانشجوی خارجی، ۵۷ تا ۵۸ هزار دانشجوی اتباع افغانستانی در کشور حضور دارند و آن هایی که سواد نداشتند نیز از امکانات سوادآموزی بهره مند شدند.

وی یادآور شد: افزون بر این، برای ۱۵۰ هزار نفر از اتباع افغانستانی دفترچه سلامت صادر شده و مانند همۀ ایرانیان از خدمات درمانی رایگان بهره مند هستند.

انتهای پیام/