نگارش جلد دوم گنجینه‌ی از زراوند تا زرند

بعد از انتشار جلد اول گنجینه‌ی از زراوند تا زرند، مهدی سهرابی زرندی نویسنده کتاب مذکور اقدام به تالیف جلد دوم این گنجینه نموده است.

مهدی سهرابی زرندی در ارتباط با نگارش کتاب اخیر خود به صدای زرند، گفت: «بهمن ۱۳۹۸ همزمان با شیوع و فراگیر شدن ویروس کرونا (کووید ۱۹)، در زرند، مجموعه گنجینه از زراوند تا زرند جلد اول منتشر شد. به رغم بسته بودن مغازه‌ها بخصوص کتابفروشی‌ها، خوشبختانه با توجه به استقبال اهالی فهیم و فرهنگدوست و برخی مسئولین زرند، مجموعه ذکر شده کمتر از یک سال بفروش رفت و از تابستان سال گذشته (۱۴۰۰)، کار تحقیق و پژوهش پیرامون موضوعات تاریخی جدید زرند برای جلد دوم گنجینه از زراوند تا زرند آغاز گردید. مجموعه اخیر حاوی مطالب گوناگون و متنوع تاریخی از جمله، در حوزه جامعه شناسی تحقیق در زمینه، انساب شناسی (قوم شناسی)، پیشینه طوایف و فامیل‌های معروف زرند (از دوران قاجاریه تاکنون)، پیشینه سادات قبل از انقلاب و سادات بعد از انقلاب، چهره‌های ماندگار و مفاخر قبل از انقلاب زرند (در حوزه‌های مذهبی، فرهنگی، ورزشی، هنری و سایر حوزه‌ها)، مشاهیر سیاسی و اقتصادی زرند، پیشینه قنات‌های قدیم زرند (پایاب‌ها و کیش‌های قبل از انقلاب)، پیشینه‌های پزشکی، داروخانه‌ها، عطاری‌های قدیم و مطالب گوناگون و متعدد و متنوع تاریخی، از موضوعات گنجینه جلد دوم است. موضوع انساب شناسی، علاوه بر اینکه مورد استقبال همشریان زرندی قرار گرفته است، با استقبال همشهریان مقیم تهران و کرمان نیز روبرو شده است و در این ارتباط با ارسال چند شجره‌نامه از طایفه‌های قدیم که تعداد زیادی از فامیل‌های معروف از قاجاریه تاکنون زرند را در بر می‌گیرد، همکاری خوبی داشته اند».

وی در پاسخ به خبرنگار صدای زرند که گنجینه جلد دوم از زراوند تا زرند، چه زمانی منتشر می‌شود و آیا به غیر از مجموعه جلد دوم، تالیف دیگری هم در برنامه کاری خودتان دارید یا خیر؟ اظهار داشت: «هدف اینجانب، پرمحتوا بودن و جامع بودن گنجینه جلد دوم است و چون با ازدیاد موضوعات تاریخی مواجه هستم و از طرف دیگر به تنهایی و بدون دستیار و یا همکار در حال تحقیق و تدوین می‌باشم، امیدوارم تا پایان سال آینده (۱۴۰۲)، مجموعه را به اتمام برسانم و بعد از آن (بشرط حیات و توفیق الهی)، به گنجینه از زراوند تا زرند جلد سوم که مختص – عکس‌های زرند – است، خواهم پرداخت. مجموعه اخیر شامل عکس‌های مختلف حدود یک قرن گذشته در زمینه‌های مذهبی، احتماعی، فرهنگی، سیاسی، ورزشی، هنری و امثالهم خواهد بود. در این ارتباط کسانی که عکس‌های قدیم در اختیار دارند، در صورت تمایل می‌توانند جهت چاپ در مجموعه – عکس‌های زرند – که بنام خودشان خواهد آمد، همکاری نمایند».

لازم به ذکر است که مهدی سهرابی زرندی از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۸، پنج اثر مکتوب تاریخی از خود بیادگار گذاشته است (که یک اثر آن در همکاری فرزندشان محمدحسین سهرابی زرندی منتشر گردیده است).

انتهای پیام/