مدیر دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان مطرح کرد

کمبود برخی داروهای حیاتی در بیمارستان های کرمان

مدیر دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه بحث کمبود دارو در استان تابعی از کشور است، گفت: کمبود دارو در استان وجود دارد و حتی در برخی اقلام دارویی حیاتی در بیمارستان ها نیز با کمبود مواجه هستیم، اما سعی کرده ایم با مدیریت و جابه جایی دارو نیازها را تامین کنیم.

به گزارش صدای زرند، محمد حسیبی افزود: داروی خاصی را نمی توان به عنوان کمبود دارویی در استان نام برد زیرا در هر مقطع، نوع کمبودها متفاوت است و گاهی پیش می آید داروی خاصی یک هفته کمبود داشته باشیم اما با تامین آن، نیازها برطرف شود.

وی ادامه داد: میزان موجودی داروها در استان به ویژه در بحث داروهای حیاتی و مورد نیاز بیماران خاص، به صورت مرتب پایش می شود و هر جا کمبودی احساس کنیم با اعلام به وزارت بهداشت کمبود آن برطرف می شود.

حسیبی در زمینۀ امکان اطلاع افراد از وجود داروهای مورد نیاز خود توصیه کرد: مردم می توانند با استفاده از سامانۀ وزارت بهداشت و نصب نرم افزار تی تک ( ttac) از وجود داروی مورد نیاز در داروخانه های سطح استان و حتی کشور مطلع شوند.

توزیع آنتی بیوتیک فقط با نسخه

مدیر دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به کمبود اخیر داروهای آنتی بیوتیک در استان اضافه کرد: در بحث داروهای آنتی بیوتیک، چون تولید داخلی وجود نداشت، وزارت بهداشت به فوریت واردات آنتی بیوتیک ها را انجام و در اختیار داروخانه ها قرار داد و بحرانی که در حوزۀ این داروها به وجود آمده بود را رفع کرد.

وی با تاکید بر ضرورت استفادۀ صحیح از آنتی بیوتیک ها و مضر بودن مصرف نابجای آن ها، ادامه داد: داروهایی مثل آنتی بیوتیک ها باید با نسخه توزیع شود و ما در تامین نسخه ها زیاد مشکل نداریم، اما ممکن است داروخانه ای دارویی را بدون نسخه بدهد که مرتکب خلاف شده است و اولویت با داروهایی است که پزشکان با نسخه تجویز می کنند.

حسیبی با بیان اینکه مصرف خودسرانۀ دارو به ویژه در بحث آنتی بیوتیک ها در کشور بسیار بالاست، یادآور شد: مقاومت های میکروبی کشنده در برابر داروها در حال رخ دادن است؛ به طور مثال مصرف داروی آموکسی سیلین ۵۰۰ سومین داروی پرمصرف کشور است در حالی که در بسیاری از موارد نیاز به مصرف این نوع دارو و موارد مشابه نیست و باید حتما دارو طبق دستور پزشک مصرف شود.

وی گفت: بر اساس دستورالعمل های صادره از طرف وزارت بهداشت، هر دارویی که در داخل کشور تولید شود و کارایی آن مشابه نمونۀ خارجی باشد، می تواند جایگزین داروهای خارجی شود.

تقاضای داروی برند کمبود محسوب نمی شود

مدیر دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان همچنین با اشاره به موضوع دیگری با عنوان تقاضای داروی برند، افزود: گاهی بعضی بیماران نوعی از دارو را از شرکت و برند خاصی مصرف می کنند که نمونۀ داخلی آن با اثرگذاری مشابه وجود دارد و اگر این دارو در داروخانه ها وجود نداشت، کمبود دارو محسوب نمی شود زیرا مشابه آن از برندی دیگر وجود دارد و در مورد داروهای خاص نیز موضوع به همین نحو است و برخی تولیدات مشابه داخلی جایگزین نمونه های خارجی شده است.

آخرین وضعیت سرم

وی در ادامه با اشاره به محدودیت توزیع سرم در داروخانه ها بیان کرد: در بحث تامین سرم سعی داریم مصرف را مدیریت کنیم و اولویت با مراکزی مثل بیمارستان هاست که مصرف بیشتری دارند.

حسیبی تاکید کرد: سرم در دسته بندی دارویی، جزو داروهای بیمارستانی محسوب می شود و تزریق آن در بیمارستان باید انجام شود و در حال حاضر، بیماری در بیمارستان نداریم که روی تخت با کمبود سرم روبه رو شده باشد.

وی در عین حال افزود: با رفع نیاز مراکز درمانی و بیمارستان ها، توزیع سرم به صورت محدود و کنترل شده در داروخانه ها انجام می شود.

توزیع عادلانۀ دارو در سراسر استان

مدیر دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به تاکیدها مبنی بر توزیع عادلانۀ دارو در سطح استان کرمان، بیان کرد: استان، شامل پنج حوزۀ دانشگاه علوم پزشکی است و بر اساس تعداد بیماران، نوع تخصص ها و ضریب جمعیت زیرپوشش هر دانشگاه، توزیع دارو انجام می شود که هیچ تفاوتی در توزیع دارو بین مرکز و سایر نقاط وجود ندارد.

وی با اشاره به اجرای طرح دارویار در کشور توضیح داد: در این طرح، میزان هزینۀ دارو از جیب بیمار تفاوتی با قبل ندارد، اما کسی که بخواهد دارو را به صورت آزاد تهیه کند باید هزینۀ چند برابری پرداخت کند.

انتهای پیام/